Исполосовали небеса. Почему самолеты оставляют за собой белый след и чем это опасно для Земли

літак, літак білий слід
Фото: Shutterstock | Сучасні літаки залишають білий слід, який тримається довше

Дослідники виявили, що сліди, залишені літаками, змінюються з розвитком технологій і це не приносить користі клімату планети.

Більшість із нас бачили білі смуги, які літаки залишають за собою в небі. Їх називають інверсійними слідами, але фактично вони є штучними хмарами, створюваними водяною парою, що виділяється авіаційними двигунами, пише IFLScience.

Поява ще однієї штучної хмари в небі може здатися не такою вже й небезпечною, але нове дослідження показало, що з розвитком технологій змінюються й інверсійні сліди сучасних літаків. На жаль, це не приносить користь клімату Землі.

У Фокус. Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!

Інверсійні сліди — білі лінії, що залишаються в небі за літаками. Вони є результатом роботи реактивного двигуна, що спалює паливо і створює водяну пару як побічний продукт згоряння. Земні хмари також складаються з водяної пари — саме тому інверсійні сліди так схожі на них. Фактично, вони ними і є. Вчені зазначають, що інверсійні сліди найбільш схожі на пір'ясті хмари, що і робить їх небезпечними для клімату планети.

За словами провідного автора дослідження, доктора Едварда Гріспеердта, наукового співробітника Королівського товариства в Інституті Грентема, у науки немає претензій до природних хмар, проте більш ранні дослідження вже показали, що пір'ясті хмари дійсно впливають на клімат Землі. Це пов'язано з тим, що вони можуть утримувати тепло, що виходить від поверхні планети — інверсійні сліди, по суті, роблять те саме, розширюючи список недоліків перельотів.

Не секрет, що польоти негативно позначаються на кліматі планети, проте більшість людей не розуміють, що інверсійні сліди та викиди вуглецю від реактивного палива спричиняють подвійний удар потепління клімату.

У своїй роботі команда Гріспеердта виявила, що інверсійні сліди насправді зберігаються довше, ніж будь-коли раніше. Вчені вважають, що це пов'язано з тим, що літаки сьогодні літають на більшій висоті. Підйом на більшу висоту в 12 кілометрів був розумним кроком, щоб відчувати менший опір, а значить і знизити кількість викидів. Але вчені також помітили й побічний ефект — інверсійним слідам тепер потрібно більше часу, щоб повністю розсіятися.

За словами доктора Гріспеердта, результати їхньої з колегами роботи зовсім не означають, що більш ефективні та сучасні літаки — це погано. Науковці визнають, що нові технології дають змогу значно знизити викиди вуглецю від перельотів, однак команда наполягає, що на інші проблеми, пов'язані з інверсійними слідами, також слід зважати.

Раніше Фокус писав про те, що третина людей думають, що зможуть посадити літак без навичок: чи так це насправді.