Віталій Горовий: ще вчора я казав: "Стартап? Ні, дякую", а сьогодні я вже "по вуха" у ньому
Засновник InSoft Partners Віталій Горовий розповів про перехід від моделі інвестиційного фонду до серійного підприємництва. Поділився, як саме InSoft допомагає компаніям масштабувати бізнес і чому вирішив запустити стартап ucode IT academy
Віталію, перш ніж створити InSoft Partners, ви кілька років займалися інвестиційним фондом Insoft Capital. Проте зважились на зміну бізнес-моделі. Чому?
— Мабуть, одне з найголовніших завдань у житті — знайти те, що тобі подобається, і займатися цим, чи не так? Робота в інвестиційному фонді насправді дуже цікава. Ви спілкуєтеся з розумними й освіченими людьми, бачите картинку в цілому, розумієте, які зараз є тренди. Проте на все можна подивитися мінімум з двох боків. Специфіка фонду не дозволяє достатньо глибоко зануритися в операційний бізнес. Якимось чином так сталося, що саме операційна робота в бізнесі не виснажувала мене, а, навпаки, заряджала енергією. Тому й було обрано гібридний формат. З одного боку, InSoft Partners співпрацює в синдикаті з партнерами, робить інвестиції, допомагає з M&A. З іншого — глибоко занурюється в операційне життя портфельних компаній і допомагає з тими питаннями, в яких має накопичену експертизу.
Тобто наразі InSoft Partners схожа на акселератор діючого ІТ-бізнесу?
Саме так. Власне, ми купуємо долю в існуючому бізнесі, а потім активно допомагаємо йому зростати. Допомагаємо як стратегією та своїм нетворком, так і безпосередньо залучаємось у щоденне життя компанії та підсилюємо операційну команду. Основне наше завдання — максимально підготувати бізнес до масштабування та провести його через процес зростання. В одному з досліджень McKinsey було виявлено, що більше ніж у 50% компаній, що швидко зростають, бізнес-процеси не готові й за зростанням швидко приходить спад до попереднього рівня.
Які ІТ-компанії звертаються до InSoft Partners?
— Якщо спробувати узагальнити, то є три основні категорії. Перша — ті бізнеси, що зростають недостатньо швидко, на думку їх власників. Друга — ті, що знаходяться тривалий час на одному рівні. Їх власники вже перепробували все, що знали, але не досягли бажаного результату. І третя — ті, що мають поточні проблеми.
Зі стартапами працюєте?
— Максимально утримуємося від цього. У стартапі досить часто необхідно ще верифікувати бізнес-модель, побудувати юніт-економіку та адекватну структуру. Крім того, нерідко потрібно виводити майже невідомий бренд на ринок. Це, звісно, дуже цікаво, але неймовірно енерговитратно. Плюс побудована в нас екосистема не зовсім налаштована на роботу зі стартапами. Ми гарно вміємо масштабувати вже існуючі бізнеси.
Проте ви працюєте зі стартапом ucode IT academy.
— Чесно, це була випадковість. Ініціатива створити освітній проєкт належала моєму партнеру Василю Хмельницькому. Ми з ним уже мали спільний проєкт в ІТ і періодично розмовляли про те, як можна побудувати якісну ІТ-освіту в Україні. Власне, десь за рік таких наших розмов про ІТ-освіту ми й вирішили створити власний проєкт — ucode IT academy.
У чому полягає особливість ucode IT academy?
— ucode — це мікс різних освітніх підходів зі світової практики. Наприклад, досвід підготовки програмістів компаніями Apple (методологія CBL) та Google (підхід peer-to-peer), 42 (робота командами та підхід челенджів) та ін. Плюс ми вирішили, що не хочемо будувати власну викладацьку експертизу, а готові йти у партнерство з ІТ-компаніями — лідерами ринку, які нам допомагають у підготовці програм та надають менторів, а в кінці навчання запрошують випускників до себе на роботу. Такими партнерами вже стали Ubisoft, Cisco, Ajax Systems, Squad.
Чому ви думаєте, що підхід InSoft Partners спрацює з ucode?
— Як я вже казав, специфіка InSoft — занурюватися в операційні процеси й розвивати компанію разом із власниками. Ми приходимо з експертизою, яка відсутня або слабка в бізнесі. Плюс ми часто маємо можливість найняти людей більш кваліфікованих, ніж може дозволити собі компанія (коштами нашого бренду та ресурсів).
В ucode є команда, яка самостійно працює. Але на даному етапі в ucode немає експертизи в юридичних аспектах, фінансах, PR. Тому ми її даємо їм . Окрім цього, ми залучаємось у маркетинг, активно працюємо з побудовою sales-процесів та допомагаємо в створенні самого продукту.