Піонер у технологіях. Історія винищувача Saab 35 Draken, створеного для війни з Росією
Draken міг злітати з імпровізованих злітних смуг, був оптимізований для перехоплень найшвидших літаків СРСР. Шведський літак був грізною зброєю з ракетами Sidwinder і бомбами.
Saab 35 Draken, новаторський винищувач часів Холодної війни, став відповіддю Швеції на все більшу загрозу з боку СРСР. Представлений як перший західноєвропейський літак із надзвуковими можливостями, Draken також став першим представником конфігурації з подвійним дельтаподібним крилом і першим, хто виконав маневр "кобра".
Фокус переклав статтю Майї Карлін про шведський винищувач Saab 35 Draken, який створювали для бойових дій проти СРСР.
Розроблений із урахуванням унікальних вимог шведської системи авіабаз Bas-60, він міг злітати з імпровізованих злітно-посадкових смуг і був оптимізований для перехоплень найшвидших літаків, розвиваючи швидкість до 2,0 Маха. Озброєний ракетами Sidewinder, ракетами та бомбами, Draken міг нести корисне навантаження у 2,9 тонни.
Попри те, що цьому літаку так і не судилося взяти участь у бойових діях, до 2009 року було виготовлено 651 одиницю, яка виконувала різні функції, зокрема й тренувальні, і стала значущим експонатом в історії військової авіації.
Saab 35 Draken: піонер надзвукових швидкостей і маневру "кобра"
Saab 35 — один із багатьох винищувачів, створених під час Холодної війни для боротьби зі все більшщою агресією СРСР проти Заходу.
Коли Швеція вперше показала свій винищувач Draken, він одразу ж побив безліч рекордів. Він став першим західноєвропейським літаком із надзвуковими характеристиками та першим, який подолав звуковий бар'єр.
Також Draken став першим в історії бойовим літаком із крилом типу "подвійний трикутник" і першим літаком, який виконав маневр "кобра".
Отже, попри те, що Saab 35 уже можна вважати застарілим реліктом, він заслуговує на повагу як із боку любителів авіації, так і з боку військових експертів.
Винищувач "Дракен" — огляд можливостей
Після Другої світової війни шведська влада усвідомила необхідність створення надзвукового винищувача, здатного вести догфайти й перехоплювати бомбардувальники на великих висотах.
Для початку Шведське управління оборонних можливостей сформулювало конкретні вимоги до платформи.
Передбачалося, що новий бомбардувальник літатиме на швидкостях, що перевищують 1,3-1,5 Маха (удвічі більших за швидкість звуку), але згодом цю оцінку підвищили до 1,7-1,8 Маха, а в перспективі й до 2,0 Махів.
Характеристики та можливості Saab 35 Draken
Мабуть, найважливішим було те, що шведські інженери хотіли отримати літак, здатний злітати з унікальної системи авіабаз Bas-60. Ця система полягала у створенні 70 невеликих авіабаз по всій Швеції для експлуатації винищувачів із доріг загального користування в разі можливого радянського нападу.
ВажливоТакі "бази воєнного часу" вимагали нетрадиційних злітно-посадкових смуг, тож нова платформа повинна була бути спроможна діяти в суворих умовах.
Draken був оптимізований для високошвидкісних польотів і міг розвивати максимальну швидкість у 2,0 Махи, чого не вдавалося досягти жодному із західноєвропейських літаків того часу. Що стосується озброєння, то на платформі розміщувалося до чотирьох ракет класу "повітря-повітря" малої дальності AIM-9 Sidewinder.
Також на Saab 35 Draken можна було розмістити безліч ракет і бомб. Загалом шведський літак міг нести майже 2,9 тонни корисного навантаження.
Через дельтаподібне крило та відсутність хвоста планер Draken був відносно нестійким. Щоб краще навчити пілотів уникати звалювання під час польоту, був винайдений сумнозвісний маневр "кобра".
Як докладно описано в журналі The Aviationist, "під час виконання "кобри" літак раптово піднімає ніс до вертикального положення (або вище), а потім опускає його назад у звичайну площину польоту, зберігаючи більш-менш однакову висоту протягом усього маневру".
У блокбастері "Топ Ґан" герой Тома Круза неодноразово використовував "кобру", щоб зайняти атакувальну позицію щодо літаків противника. "Просто натисни на гальмо, і вони пролетять повз", — каже Меверік у знаменитій сцені.
Скільки було випущено Saab 35 Draken?
За роки свого існування компанія Saab виробила загалом 651 Draken, останній із яких зійшов із конвеєра на початку 2000-х років. До 2009 року США використовували дюжину колишніх данських Saab 35 як навчальні літаки. Австрія також літала на "дракенах", оснащених внутрішніми кулеметами замість ракет "повітря-повітря".
Хоча шведська платформа ніколи не брала участі в реальних бойових діях (як і більшість військових систем, створених Стокгольмом), вона так чи інакше була грізним планером.
Про автора
Майя Карлін — авторка статей про національну безпеку для The National Interest, аналітикиня Центру політики безпеки та колишня наукова співробітниця імені Анни Соболь-Леві в IDC Герцлія в Ізраїлі. Її статті публікуються в багатьох виданнях, включно із The National Interest, Jerusalem Post і Times of Israel. Ви можете стежити за нею у Twitter: @MayaCarlin.