Нова епоха для Leopard 2. Конгломерат KNDS представив танк з безекіпажною баштою
Днями KNDS представили своє бачення розвитку свого танку Leopard 2. Ключовою зміною стала безекіпажна башта, яка отримає 140-мм гармату.
Обʼєднання компаній KNDS представило перспективну версію танка Leopard 2 з безекіпажною баштою з індексом A-RC 3.0. Фокус зібрав все, що відомо про новинку.
KNDS, який складається з німецької компанії Krauss Maffei Wegmann та французької NEXTER Defense Systems представили нову версію Leopard 2, яка суттєво відрізняється від всіх попередніх версій. Основною особливістю є нова башта без екіпажу всередині. Троє військових будуть розташовані в спеціальній захищеній капсулі. Це має підвищити захищеність екіпажу на 30%.
Нова генерація Leopard 2 – ключові особливості
Революційна башта
Найбільше уваги приділено башті. Leopard 2 A-RC 3.0 матиме зменшений екіпаж з чотирьох до трьох бійців. Заряджальника замінить автомат заряджання, який забезпечить 3 постріли за 10 секунд. А в саму башту можна буде інтегрувати гармати від 120-мм до 140-мм калібру. До того ж має бути збільшено боєкомплект машини.
Також передбачається інтеграція 30-мм автоматичної гармати з дистанційним керуванням, мортирки для постанови димової завіси й інтеграції протитанкових ракет або безпілотників.
140-мм гармата
Модульність башти дозволить встановлювати гармату різних калібрів залежно від потреб замовника. Днями раніше KNDS показав черговий раунд випробувань 140-мм гармати Ascalon. Програма передбачає не тільки збільшення калібру, але й розробку боєприпасів із програмованим підривом й високоточних снарядів для стрільби без прямої відомості. Збільшений калібр гармати має дозволити пробивати всі майбутні танки протягом 50 років, бо збільшиться сам розмір боєприпасу та енергія пострілу. У 2025 році планується тестування гармати у складі танка.
Поява динамічного захисту
Нетиповим рішенням можна назвати появу динамічного захисту (ДЗ) на корпусі танка. Leopard 2 в російсько-українській війні оснащувався ДЗ "Контакт-1" вже українськими військовими, щоб підвищити рівень захисту. Тепер Leopard 2 A-RC 3.0 пропонує ДЗ одразу, він лаконічно розташований по периметру машини. Так само є опція інтеграції комплексу активного захисту (КАЗ), ймовірно, ізраїльського Trophy. Комплекс має знищувати протитанкові загрози.
Мобільність та швидкість
Оновлений Leopard 2 A-RC 3.0 "схудшає" до менш ніж 60 тонн. Зараз передостання версія Leopard 2A7+ важить близько 72 тонн. Зменшення ваги підвищить транспортабельність, мобільність та зменшить витрати пального. При цьому потужність двигуна залишиться на попередньому рівні — 1500 к.с. Це відрізняє концепт Leopard 2 від майбутнього Abrams M1E3, який отримає гібридну силову установку, щоб мати можливість рухатися без звуку.
Чи буде актуальним Leopard 2 A-RC 3.0
Російсько-українська війна показує, як змінилася роль танків на полі бою за умов відсутності домінування однієї зі сторін у повітрі. Безпілотники, FPV-дрони, високоточні снаряди та ПТРК змінили застосування танків. Часто ЗСУ використовують танки як артилерію, щоб компенсувати дефіцит боєприпасів та зберегти техніку. Також доводиться встановлювати "мангали" над баштою або і над моторно-трансмісійним відділенням. Російська армія особливо активно будує "танки-сараї", які використовують для штурму.
Отже, одним із найважливіших етапів для будь-яких наступних танків є захист від дронів. Для цього Leopard 2 A-RC 3.0 має систему попередження про БПЛА (без деталей щодо її роботи) 30-мм автоматичну гармату, безекіпажну башту і КАЗ. Провідні розробники вже працюють над тим, щоб активний захист був ефективним і проти дронів, а не тільки протитанкових гранат чи ракет.
Західні танки оснащені вишибними панелями, які вилітають, коли прилітає у боєкомплект. Це зроблено для того, щоб енергія від детонації БК не йшла всередину машини й підвищувала шанс на виживання танкістів. Радянське та пострадянське танкобудування створює танки з такою конструкцією, що боєприпаси розташовані довкола екіпажу і немає вишибних панелей на випадок детонації, а також ізольованого боксу для зберігання снарядів. Через це шанси на виживання екіпажу майже нульові, а удари призводять до яскравих детонацій.
Безекіпажна башта має ще більше підвищити шанси на виживання танкістів, бо боєукладка буде ще більше ізольована від бійців. До того ж є ймовірність, що німецько-французький концерн передбачив посилення захисту башти згори, щоб FPV-дрони не могли знищити машину.
Слід зауважити, що концепції створення безекіпажних башт були навіть в СРСР, а потім і в Україні. Зокрема в проєкті "Нота" передбачалося, що башта буде без екіпажу. Також в РФ створили свою версію "танка майбутнього" у вигляді "Армати", в якій танкісти відокремлені від башти капсулою. Проте російська машина має слабку башту, як показав танковий фахівець Андрій Тарасенко, а відтак "Армата" залишається вразливою для дронів. Вартість Т-14 виявилася завеликою для окупантів.
ВажливоТакож у KNDS наголошують, що їхній Leopard 2 A-RC 3.0 є проміжним варіантом допоки не зʼявиться платформа нового покоління MGCS. Він має стати абсолютно новим та з передовими системами, але його поява не очікується найближчі 15-20 років.