Дивовижний прототип Aria став першим автомобілем японської марки, який отримав позначення MX (Mazda eXperimental) — згодом ця абревіатура поширилася на серійні моделі.
Концепт Mazda MX-81 Aria, що дебютував на Токійському автосалоні 1981 року, був сплавом італійського дизайну і японських технологій. Співпраця Mazda з кузовним ательє Bertone почалася ще на початку 1960-х років, коли Mazda привернула молодого Джорджетто Джуджаро для роботи над шоу-каром першого покоління Familia і Luce 1500.
Голова відділу дизайну Bertone в Турині Марк Дешам створив зовнішність MX-81, запозичивши стилістичні елементи концепту Volvo Tundra 1979 року. Пофарбований у золотий відтінок, футуристичний MX-81 був створений на базі моделі Mazda 323 і оснащений 1,5-літровим двигуном з турбонаддувом потужністю близько 130 к.с. Завдяки італійському дизайну та японській інженерії вийшло мінімалістичне, але ексцентричне чотиримісне купе.
Автомобіль відрізнявся великим і просторим салоном, висувними фарами, аеродинамічними колесами, двірниками, що забираються, і вертикальними задніми ліхтарями. Цікавими особливостями були також фіксовані бічні вікна з невеликим склом, яке можна було опустити зсередини і лише одне дзеркало з боку водія.
Усередині обертаються передні сидіння, вони обтягнуті шкіряною оббивкою з обробкою з різнокольорової замші. Родзинкою інтерʼєру було прямокутне кермове колесо, натхненне Формулою 1, з вбудованими елементами управління поворотниками, двірниками, звуковим сигналом і фарами. Ще одним передовим рішенням став кольоровий телевізор у центрі "бублика", який відображав всю необхідну інформацію і заміняв традиційні прилади.
Після свого дебюту купе вирушило на склад у штаб-квартирі Mazda в Хіросімі. Стандартна процедура після показу прототипів полягала в їх утилізації, але за щасливим збігом обставин MX-81 уникнув цієї долі. І зберігався 39 років, перш ніж його знову виявили.
У кінці 2019 року Mazda Italy відправила розробнику роторних двигунів і керівнику програми MX-5 Нобухіро Ямамото лист з питанням про давно забутий концепт, який вони планували використовувати в презентації MX-30, першого серійного електромобіля марки. Ямамото відправився на пошуки і 14 лютого 2020-го виявив під пильним брезентом добре збережене для свого віку купе.
Проте, автомобіль зажадав капітального ремонту двигуна і відновлення практично всіх компонентів, включаючи радіатор, водяний насос і бензобак. Відремонтовані були також електрична система, акумулятор, кермове управління і гальма. А потім Mazda MX-81 вперше після настільки тривалої перерви пройшла тест на трасі.
Потім купе перетнуло океан і прибуло до Італії для реставрації кузова і підбору правильного кольору для його забарвлення. Щоб відзначити 60-річчя впливу італійського дизайну на японський бренд, Mazda викотила повністю відновлене купе в компанії з MX-30 на площу Пʼяцца-дель-Дуомо в Мілані.
Крім концептуальних і гонкових автомобілів, усього лише кілька серійних моделей коли-небудь носили це позначення: MX-3, MX-6, культовий MX-5 Miata і абсолютно новий електричний кросовер MX-30.
Раніше Фокус повідомляв, що в українській дилерській мережі Mazda стартував продаж нової версії Mazda6 з турбомотором. Автомобіль відрізняється не тільки стильним дизайном і продуманим інтерʼєром, а й відточеною керованістю.
Також ми розповідали про перетворення в серійний електромобіль кросовера Mazda CX-30. Новинка була представлена в автосалоні в Шанхаї і адресована китайському ринку.