Дожити до травня. Про що домовилися нафтотрейдери і Кабмін, і що буде з цінами на заправках
Нафтотрейдери і Кабмін домовилися тримати ціну на паливо нижче 30 грн/л. Тестовий період — квітень. З травня — кожен знову сам по собі.
Нафтотрейдери і Кабмін підписали Меморандум про наміри щодо створення сприятливого середовища, розвитку добросовісної конкуренції на ринку нафтопродуктів України і задоволенню потреб споживачів на період карантину та введення обмежень через COVID-19. Офіціоз почитаєте самі, я ж скажу трохи про бекстейдж цього процесу.
Переговори тривали місяць. Привід для підписання як зазвичай смішний і сумний одночасно. З листопада по лютий світова ціна на нафту виросла на 80%, з 37 до 67 дол/бар. Пішов процес і в нас, хоча повністю ціни синхронізуватися не встигли.
У преміальних мережах на бензин А-95 завалився за 30 грн/л. Таких станцій всього 1 000 із 7 500, але, напевно, заправлятися в Кабміні й ОП звикли саме на цій тисячі.
При цьому, на ринку достатньо пропозицій по 28 грн, а у бодяжників (яких заведено називати нормальним словом дискаунтери) і того нижче (а у них 2 800 АЗС).
На 4-5 грн подорожчав як бензин, так і дизель, але муляли саме ці 30 грн. Власне, це й непогано, бо вони дали можливість ринку знову підняти потрібні питання на високому рівні.
Як пояснюють свої ціни власники "дорогих" станцій? Конкурувати з бодяжниками-дискаунтерами марно, ті завжди дадуть дешевше. Тому нових обʼємів не отримаєш, а маржу втратиш.
Аналіз роботи "дискаунтерів" показує, що тільки на лівих чеках і подальших скручуваннях, про що нещодавно непогано розповів Гетманцев, вони отримують 12% рентабельності.
Ще раз: вони можуть продавати паливо взагалі без прибутку й заробляти 12% тільки на фінансових махінаціях. Чистими! (Якщо можна так висловитися).
При цьому, ти можеш торгувати абсолютно легальним паливом. Якщо ж ти мішаєш веслом бензин у себе на базах і на міні-НПЗ, то йдеться вже про абсолютно інші цифри.
Тому мережі з легального сектору змушені ставити ціну із запасом і розраховувати на розуміння заможного прошарку споживачів, а тих, хто вагається підігрівати індивідуальними знижками аж до 5 грн/л (у середньому 3,5 грн/л). Але дисконти бачать лише клієнти, а цінову стелю всі...
Про що домовилися? Усі йдуть в цінник нижче 30 грн/л і тримають його таким весь квітень. Вчора зранку ринок виконав цю частину домовленостей. Перегляд можливий після додконсультацій в разі різкої зміни зовнішньої кон'юнктури.
Думаю, зібратися в квітні доведеться, і не раз, оскільки через зупинку поставок палива "Роснафти" чекаємо міцну турбулентність щодо дизелю і зрідженого газу.
Зі свого боку, Кабмін зобов'язався боротися з "тінню". І, начебто, як навіть обіцяв показати швидкий результат. Поки всі потуги більше схожі на звичайну показуху. Жоден міні-НПЗ не закритий, соцмережі забиті оголошеннями про продаж талонів зі знижками по 5-6 грн/л (продукт ПДВ-скруток).
Чи вірю я в успіх цього заходу? Наганяти песимізм не буду, почекаємо. Тестовий період — квітень. З травня знову кожен сам по собі.
Публікується за згодою автора.