Розділи
Матеріали

Податкові пільги, суди, банки: у МВФ назвали головні умови для отримання Україною грошей

Анастасія Ковальова
Фото: IMF | Що потрібно для отримання грошей від МВФ

Для успішного продовження співпраці з МВФ та отримання чергових траншів кредитних коштів від Фонду Україна до кінця року ще має реалізувати низку важливих реформ.

На третьому році повномасштабної війни Україна продовжує успішно дотримуватися своїх зобов'язань перед Міжнародним валютним фондом, які були встановлені в березні 2023 року. Ці зобов'язання включають виконання чотирирічної програми розширеного фінансування на загальну суму 15,6 мільярда доларів. Про це йдеться в матеріалі видання "РБК-Україна".

Так, місія МВФ, яка проводила роботу у Варшаві з 27 по 31 травня 2024 року щодо четвертого перегляду програми співпраці з Україною, завершила свою діяльність успішно. Представники МВФ та українська влада досягли угоди на рівні персоналу. Вона має бути затверджена Радою директорів МВФ, яка розгляне її найближчими тижнями. Після схвалення Україна отримає доступ до фінансування на суму близько 2,2 мільярдів доларів (в еквіваленті).

Що ще належить зробити Україні до кінця 2024 року

Для продовження успішної співпраці з МВФ і подальшого отримання кредитних коштів до кінця року, Україна має реалізувати низку значущих реформ.

Концепція розвитку державної програми "Доступні кредити 5-7-9%" мала бути розроблена українським урядом ще до кінця березня. У пропозиціях обговорювалося спрямування програми на підтримку малих і середніх підприємств, поступове зменшення участі великих компаній, поліпшення моніторингу та впровадження ефективних захисних механізмів.

До кінця червня планується ухвалення нового закону про Бюро економічної безпеки, в якому буде чітко визначено мандат і обсяг слідчих повноважень, з основним акцентом на боротьбу з економічними злочинами. Також буде розроблено правову базу для функціонування БЕБ, включно з процедурами відбору керівництва та персоналу. Важливо зазначити, що закон має враховувати відмінності між повноваженнями БЕБ і Національного антикорупційного бюро України (НАБУ).

Також кінець червня є крайнім терміном для визначення обсягу заборгованості та оцінки фінансового стану Теплокомуненерго з використанням камеральної перевірки, що проводиться авторитетною аудиторською компанією. Особлива увага приділяється розмежуванню заборгованості на період до лютого 2022 року і після нього.

Кінець липня є терміном, до якого Україна має підготувати оцінку ефективності податкових пільг, включно з їхньою вартістю для бюджету. Це необхідно для розробки єдиного підходу до реформування податкової системи.

Крім того, до кінця липня також заплановано ухвалення закону про формування нового суду, що спеціалізується на розгляді адміністративних справ, пов'язаних із діяльністю національних державних органів, таких як Національний банк України, Національне антикорупційне бюро та Національне агентство із запобігання корупції. Суддів цього суду буде відібрано на основі суворої перевірки їхніх професійних навичок і моральних якостей.

До кінця вересня уряд планує визначити найбільші державні підприємства, які серйозно постраждали від наслідків війни, і підготувати аналіз потенційних бюджетних витрат у зв'язку з цим.

До кінця вересня Україна планує завершити зовнішній аудит ефективності роботи Національного антикорупційного бюро за участю трьох незалежних експертів з міжнародним досвідом. Після завершення аудиту планується публікація звіту за його результатами.

До кінця жовтня планується проведення діагностичного огляду передвоєнних політик і практик із середньострокового бюджетного планування за підтримки технічної допомоги від МВФ.

З кінця серпня до кінця жовтня уряду доручено розробити політику управління державною власністю на державних підприємствах, а також виробити політику з виплати дивідендів і стратегію приватизації.

Також необхідно до кінця грудня розробити урядову постанову з планом дій і графіком виконання. Цей документ забезпечуватиме чітку координацію між середньостроковим бюджетним плануванням і капітальними витратами, зокрема визначатиме пріоритети відновлення.

До кінця грудня уряд має підготувати механізм оздоровлення банків у консультаціях із Фондом гарантування та МВФ.

Також МВФ наполягає, щоб протягом усього періоду дії програми EFF усі системні банки з мажоритарною часткою державної власності залишалися у сфері відповідальності Мінфіну, а будь-які несистемні банки, які перейдуть у власність держави, не були капіталізовані за рахунок бюджетних коштів, а передавалися Фонду гарантування.

Нагадаємо, що 14 березня в Національному банку України заявили, що у 2024 році державний бюджет країни має отримати майже 10 мільярдів доларів зовнішнього фінансування від міжнародних партнерів. Раніше Фокус писав, що Україна потребує понад 37 мільярдів доларів зовнішнього фінансування, щоб профінансувати видатки державного бюджету в 2024 році.