Розділи
Матеріали

Пенсія ФОП: як призначають та чи враховують весь стаж підприємця

Дар'я Денисова
Фото: Getty Images | Все про пенсії для ФОПів - найважливіші питання, які можуть виникнути

Фізична особа-підприємець (ФОП) так само має право на пенсію, як і наймані працівники. А щоб отримати виплати, потрібно відповідати двом критеріям. Фокус звернувся до юриста за роз'ясненнями щодо оформлення пенсії ФОП.

В Україні призначення пенсії фізичним особам підприємцям регулюється законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Тобто немає окремого закону, який би регулював питання призначення пенсії виключно для ФОП. Процедура така ж, як для будь якої іншої людини пенсійного віку. Про це повідомив Фокусу Іван Хомич, адвокат Адвокатського бюро Івана Хомича. Що важливо знати підприємцям для оформлення пенсії, досліджував Фокус.

Якщо ви ФОП: дві умови для отримання пенсії

За словами адвоката Івана Хомича, щоб фізична особа-підприємець отримала право на призначення пенсії, вона має відповідати двом умовам:

  • загальний пенсійний вік — 60 років (якщо ФОП не має підстав для зменшення);
  • 31 рік страхового стажу — саме стільки для призначення виплат у 2024 році потрібно мати пенсіонеру.
Юрист назвав головні умови для отримання пенсії ФОПам
Фото: pexels.com

Яка процедура призначення пенсії: покрокові дії

Призначення пенсії відбувається після звернення особи в Пенсійний фонд України з відповідною заявою, до якої додаються документи, які підтверджують стаж.

Призначення пенсії відбувається після звернення особи в Пенсійний фонд України з відповідною заявою, до якої додаються документи, які підтверджують стаж

Якщо немає змоги відвідати ПФУ особисто, можна звернутися із заявою про призначення пенсії через електронний кабінет на сайті. Подається такий самий перелік документів, а точніше, їх кольорові скан-копії з накладеним електронним цифровим підписом. Зауважимо лише, що бланк надається працівниками Пенсійного фонду України та заповнюється заявником в момент подання документів.

Призначення пенсії відбувається після реєстрації в електронному кабінеті на сайті ПФУ та додавання відповідних документів
Фото: Getty Images

Які документи потрібні для оформлення пенсії за віком

Якщо ФОП виходить на пенсію за віком, для оформлення потрібні:

  • копія паспорта;
  • довідка про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (РНОКПП);
  • трудова книжка або документи про стаж;
  • довідка про заробітну плату;
  • документи про надання особливого статусу особі, наприклад, "чорнобильське" посвідчення;
  • документи про місце проживання (реєстрації) особи;
  • дві кольорові фотокартки 4х6, необхідні для оформлення пенсійного посвідчення;
  • заява на виплату пенсії через банківські установи чи поштове відділення;
  • заявник надає довідку про відкриття рахунку в банку або зазначає, що бажає отримувати пенсію на пошті;
  • заява про призначення пенсії.

Призначає пенсію управління Пенсійного фонду України. На підставі поданих документів управління ухвалює рішення про призначення пенсії або про відмову у призначенні пенсії.

На підставі поданих документів ПФУ ухвалює рішення про призначення пенсії або про відмову у її призначенні

"Щодо деталей обчислення страхового стажу для ФОП можна сказати наступне. Чинним законодавством визначено, що до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії включаються періоди ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку", — пояснив адвокат Іван Хомич.

Від 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року включно стаж підтверджується довідкою про реєстрацію, як суб`єкта підприємницької діяльності. А з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно — за умови сплати страхових внесків незалежно від сплаченого розміру (про це далі у статті, — Фокус).

"Період здійснення ФОП діяльності, крім осіб, які здійснювали підприємницьку діяльність за спрощеною системою оподаткування, з 01 липня 2000 року підтверджується довідкою із бази даних реєстру застрахованих осіб. Період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування до 01 січня 2004 року підтверджується спеціальним торговим патентом, або свідоцтвом про сплату єдиного податку, або патентом про сплату фіксованого розміру прибуткового податку з громадян, або довідкою про сплату страхових внесків. А з 01 січня 2004 року — довідкою форми ОК-5", — додав експерт.

Довідка ОК-5 формується за будь-який період, починаючи з 2000 року, і містить дані щодо суми заробітку для обчислення пенсії, визначення страхового стажу, сплати страхових внесків. На підставі цього документу застрахована особа отримує інформацію щодо набутого страхового стажу та заробітної плати, яка буде врахована під час призначення пенсії.

Підтвердженням страхових внесків може стати інформація ПФУ про їхню сплату
Фото: УНІАН

Порахувати стаж: як ФОП отримати довідку ОК-5

Документ доступний через сайт електронних послуг Пенсійного фонду України або у мобільному застосунку "Пенсійний фонд":

  • натисніть "Вхід" та авторизуйтесь у зручний для Вас спосіб (за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) або логіну, чи системи ID.GOV.UA, або "Дія.Підпис");
  • у розділі "Комунікації з ПФУ" оберіть пункт "Запит на отримання електронних документів";
  • у полі "Тип звернення" оберіть "Довідка ОК-5" або "Довідка ОК-7" (загальні дані вже будуть заповнені системою) та надайте згоду на передачу та обробку своїх персональних даних;
  • натисніть "Відправити до ПФУ".

Адвокат Іван Хомич розповів, як оформити ФОП пенсіонеру, зауваживши, що в процесі підтвердження ФОП свого страхового стажу можуть виникнути певні труднощі

Додамо, що час роботи осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, заснованою на приватній власності та на виключно їхній праці, за період до 1 травня 1993 року, а також час роботи осіб, які займаються веденням особистого селянського господарства, зараховується до трудового стажу за наявності довідки Пенсійного фонду України про сплату страхових внесків.

Процедура виходу на пенсію для ФОП не відрізняється від виходу на пенсію найманого працівника
Фото: pexels.com

Як підтвердити факт сплати страхових внесків

За словами юриста, щоб оформити пенсію ФОП і довести сплату страхових внесків, потрібно надати платіжні доручення, квитанції установ банків або документи, що підтверджують поштовий переказ. Також підтвердженням може стати інформація Пенсійного фонду України про сплату страхових внесків (за наявності).

"Періоди провадження підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, фіксованого податку, спеціального торгового патенту підтверджуються: свідоцтвом про сплату єдиного податку; спеціальним торговим патентом; документами про сплату єдиного податку, фіксованого податку, придбання спеціального торгового патенту (за наявності платіжних доручень, квитанцій установ банків, документів, що підтверджують поштовий переказ)", — додав Іван Хомич.

Обов`язковою умовою для врахування доходу, що був отриманий за час здійснення підприємницької діяльності особою під час обчислення пенсії та набутого за цей час страхового стажу є сплата за весь наведений період внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування або єдиного соціального внеску, та/або подання відповідних звітів до органів Пенсійного фонду України.

Тож, як пояснив експерт, процедура виходу на пенсію для ФОП не відрізняється від виходу на пенсію найманого працівника.

Певні труднощі можуть трапитися в процесі підтвердження ФОП свого страхового стажу, оскільки в різні періоди доказом можуть служити різні документи.

"Я вже пояснив, як ФОП оформити пенсію, та надав широкий перелік документів, що можуть підтвердити страховий стаж ФОП, зокрема і в період, коли ще не було ЄСВ (до 1 січня 2011 року, — Фокус). Також варто зазначити, що за захистом своїх прав і для підтвердження певного факту (наприклад, як страховий стаж) ви завжди зможете звернутися до суду", — резюмував адвокат Іван Хомич.