Розділи
Матеріали

Що буде з цiнами на пальне? 4 ключових питання щодо підвищення акцизів

Щодня по 5–6 ефірів та стільки ж телефонних коментарів стосовно підвищення акцизів. Питання майже однакові, отже просумую ключові.

Фото: enkorr.ua | Акциз на бензин підвищується з 1 липня на 1,5 грн/л, на дизель – до 2 грн/л

1. Уряд каже, що підвищує акцизи на пальне задля імплементації європейських рекомендацій. Чи на часі зараз їхнє виконання?

Уряд підвищує акцизи, щоб закрити дірку в держбюджеті для фінансування оборони. Але є питання, на які параметри орієнтуватись? Синхронізація з європейськими ставками розглядалась давно, понад рік точно. Зараз проєкт став у нагоді.

Абсолютно правильне зауваження стосовно того, що ці рекомендації не обов’язкові. Навіть такі члени ЄС як Польща й Угорщина не досягли мінімальних ставок, але рухаються до них. Так само будемо рухатись й ми, потихеньку. Зараз уряд орієнтується на 2028 рік, але ніхто нас не жене, треба дивитись на стан економіки, платоспроможність населення тощо. Тому я не виключаю, що згодом процес підвищення акцизів можуть загальмувати або поставити на паузу. Але на сьогодні потреба в грошах очевидна усім.

2. В мережі несеться про 75–80 грн/л, що буде з цінами?

От цього точно не буде, гарантую. Думаю, що й навіть 60 грн/л не буде. Ціни на нафту падають, в травні почалось зниження й на колонках. Дизель вже втратив понад 2 грн за місяць, на деяких АЗС вже нижче 50 грн/л. Сподіваюсь, днями зрушить з місяця й бензин.

Акциз на бензин підвищується з 1 липня на 1,5 грн/л, на дизель — до 2 грн/л. Це розмір буденних ринкових коливань, на які зазвичай ніхто не звертає уваги. У березні–квітні пальне здорожчало на 5 грн/л і це майже нікого не хвилювало. Але масована медійна кампанія влаштувала справжню бурю у склянці.

3. Чи здорожчають харчі?

Це теза останньої хвилі згаданої PR-кампанії, яка котиться по "тєлєгам" й сайтам цього тижня. Рахуємо: за ціни 55 грн/л та витратами 10 л на сотню вартість кілометру складе 5,5 грн/л. Якщо навіть пальне подорожчає на 2 грн/л, буде 5,7 грн/км. Не знаю, на що може вплинути 20 коп./л. Та й як я вже казав, взагалі не факт, що ті 20 копійок намалюються. Ну а те, що наша традиція валити все на бензин буде використовуватись для спекуляцій по широкий лінійці товарів, я навіть не сумніваюсь.

4. Скраплений газ помре, бо акциз на нього різко збільшується?

Автогаз помре, якщо його ціна буде 80% від ціни на бензин. Наразі вона складає 48%, буде 55%. До 2014 року така пропорція була нормою і водночас газ стрімко зростав в обсягах. Нічого з ним не відбулося й 2022 року, коли уряд зрівняв усі акцизи, а точніше — обнулив. Ціна стабільно була 50% від бензину. Отже, їздити на газу буде вигідно, хоча й не так, як раніше. Економили 25 грн на літрі, тепер буде 20, погодьтесь, непогано.

Не бачу трагедії і з комунальним газом. Ми купуємо матусі на дачу 50-літровий балон, якого вистачає місяців на шість (це з варенням, консервацією, борщами тощо). Після підняття акцизу доведеться платити на 45 грн на місяць більше. Нехай хтось споживає у 2–3 рази більше, 100–140 грн/міс. — це трагедія? Тому казки про кінець світу через підняття акцизу на LPG – чиста маніпуляція (як і та, що нижче).

Джерело

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.