Скандали плюс ненависть: у чому особливість виборів президента США-2024
На думку політичного консультанта Олега Постернака, вибори президента США-2024 стали чимось особливим. Було дещо нове в технологіях, але головне — вони стали безпрецедентними за напруженням і градусом взаємної ненависті.
Ці вибори мають увійти в історію ХХІ століття як особливі.
Технологічно кампанії Гарріс та Трампа особливо мало чим відрізняються від класичних виборчих кампаній, які проходили за всіма канонами політичного маркетингу в США.
Але цього разу вражає агітаційна масштабність, бюджетні рекорди та емоційний антагонізм (Гарріс намагається приклеїти Трампу ярлик "фашист", Трамп же називає Гарріс "комуністкою" з низьким IQ), які роблять вибори точкою можливого переходу у нечувану громадянську кризу після підрахунку голосів.
Проблема у тому, що вага кожного голосу нині досить значна в "хитких штатах" як ніколи. Долю федеральних виборів може вирішити буквально тисячі або навіть десятки голосів у малих округах.
На цій кампанії можна було бачити стандартні агітаційні заходи — плакати біля будинків, мітинги кандидатів, дебати, мікротаргетована реклама, розсилка електронних листів, залучення голівудських зірок, обходи помешкань виборців, об’їзди мікрорайонів із мегафоном, мобільні застосунки з інформацією про політичну позицію виборця, інтерв’ю політиків відомим журналістам, вихід книг мемуарного характеру зі скандальними подробицями.
Варто згадати хоча б книгу "Війна" Боба Вудворда, в якій повідомлялось, що Трамп дзвонив Путіну з початку повномасштабного вторгнення в Україну. Це вміло використали демократи в кампанії проти Трампа.
Безпрецедентним є використання звичайної та цифрової реклами в соціальних медіа. На цих президентських виборах рекорди б’є реклама на YouTube, націлена на неполітичну аудиторію, або, як я називаю — "тихого виборця".
Для прикладу, Трамп провів тригодинну зустріч у подкасті з Джо Роганом, який прослухали 36 млн осіб лише на YouTube. Помітно було багато реклами Трампа на ігрових платформах, що свідчило про бажання отримати підтримку молодих чоловіків-виборців.
Штаб Гарріс величезні кошти тратив на рекламу в манікюрних салонах, журналах про стиль життя та у торгівельних центрах "хитких штатів", орієнтуючись на жіночий електорат.
З метою розширення виборців Гарріс вийшла на поле суперника і намагалась заручитись підтримкою поміркованого республіканського електорату.
Так, у свій час був зареєстрований комітет політичної дії виборців колишнього республіканського кандидата Ніккі Гейлі за Гарріс (від якого сама Гейлі вихрещувалась), організована кампанія підтримки Гарріс з боку відомих і поважних республіканців Діка Чейні та Арнольда Шварценеггера.
Слід відзначити й деякі змістовні акценти рекламних технологій. Для прикладу, гендерна поляризація. Яскравим прикладом може слугувати вірусний ролик з Джулією Робертс, націлений на прихованих жінок-прихильниць Гарріс у патріархальних і консервативних родинах, схильних голосувати за Трампа з нагадуванням про те, що їх голос є конфіденційним.
Кампанія була наповнена яскравими перформансами, залученням стендаперів-коміків та популярних журналістів в агітаційний угар. Щоб підкреслити єдність з робочим класом, Трамп смажив картоплю у McDonald's у приміській зоні Філадельфії та сів за сміттєвоз, щоб потролити Байдена, який необережно назвав прихильників Трампа "сміттям".
Найбільш скандальною технологією стала лотерея Ілона Маска, яка викликала вже судову справу проти нього. Маск заявив, що до виборів президента даватиме по $1 мільйону на день випадковій людині, яка підписала петицію організації America PAC про зобов’язання підтримувати право на свободу слова та право на володіння зброєю.
Це дозволить йому зібрати величезний масив персональних даних, які можна використати в спрямуванні трампівських меседжів та реклами у відповідальний момент фінального голосування.
І окремо слід сказати про те, що саме ці вибори б’ють рекорди по масовому використанню генеративного штучного інтелекту на виборах: просування у соціальних медіа, яскраві дипфейки, телефонні дзвінки із голосом зірок та політиків, графічне домальовування великої кількості прихильників на мітингах. В деяких штатах вже ухвалені закони, що обмежують застосування AI у виборах (Мічиган, Вашингтон, Каліфорнія тощо). На федеральному рівні поки заборон немає.
Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.