Розділи
Матеріали

"Всі ненавидять FLoC": чому нова система збору даних від Google небезпечна для користувачів

Ірина Рефагі
Фото: Creative Commons

Розробники вважають, що ця технологія нічим не краще cookie, а може й гірше... Тому вимагають її заборонити.

Google давно планувала відмовитися від збору cookie-файлів у браузері Chrome і замінити її концептуально інший технологією — Federated Learning of Cohorts (FLoC). Але багато розробників браузерів, а також представники деяких правозахисних організацій, розкритикували нововведення. Фокус пояснить, чому FLoC нічим не краще cookie, і розповість про ризики, до яких повинні бути готові користувачі.

Що таке cookie і що таке FLoC

Якщо коротко, то "кукі" — набір сторонніх файлів, які збираються браузером, наприклад Chrome, для відстеження активності користувача. Ці файли продають третій стороні, щоб та мала можливість демонструвати вам персоналізовану рекламу. Якщо докладніше, то працює все наступним чином: невеликий фрагмент даних (cookie — англ. печиво), надсилається на ПК користувача веб-сервером при відкритті веб-сторінки. Цей фрагмент потім зберігається на компʼютері, і кожен раз, при відкритті цієї ж веб-сторінки, браузер автоматично пересилає збережений фрагмент даних веб-сервера у складі HTTP-запиту. У підсумку, браузер бачить і фіксує, на які сайти ви заходите. Потім зібрана про вас інформація використовується для вашої ж аутентифікації, зберігання ваших уподобань і налаштувань, відстеження сеансів доступу, збору статистичних даних.

На відміну від cookie, FLoC буде збирати дані не про конкретну людину, а про групу людей. У компанії вважають, що це повинно забезпечити конфіденційність інформації користувачів. Провівши ряд тестів, розробники запевнили рекламодавців, що при використанні такого підходу, конверсія складе не менше 95%. Таким чином, дані користувачів залишаться недоступними третім сторонам, оскільки вони отримають інформацію про широку аудиторію для націлювання реклами.

Система FLoC може вас зарахувати до такої групи користувачів, до якої ви себе ніколи не віднесли б
Фото: unsplash.com

Технокомпанія проти FLoC

Як повідомляє видання arstechnica.com, компанії Mozilla, DuckDuckGo, Brave, Vivaldi, WordPress і некомерційна правозахисна організація Electronic Frontier Foundation виступили єдиним фронтом проти впровадження і використання нової системи збору даних.

Причина №1: порушення прав користувачів

У EFF свою позицію аргументують тим, що BigTech-корпораціям пора б і зовсім заборонити стежити за користувачами, тим паче заради збагачення за рахунок продажу реклами. Також правозахисники стверджують, що FLoC так само загрожує користувальницькій конфіденційності, як і cookie, адже третім сторонам все одно можуть стати відомі особисті дані конкретних людей. Більше того, пропонований новий API-інтерфейс зробить життя рекламодавців простішим, тому що їм вже не потрібно буде мучитися над складанням так званого "портрета користувача" — він вже буде у них в кишені. Будь-який сайт, отримавши дані про різні аудиторії, зможе легко фільтрувати "неугодні" групи користувачів, виходячи з їх узагальнених переваг. Іншими словами, якщо вам захочеться відвідати сайт про робототехніку, але FLoC покаже, що ви любите тему fashion, то на ресурс вам просто не допустять або покажуть частину інформації, але не всю.

Причина №2: дані збираються без відома користувачів

У Mozilla заявили, що стурбовані збором даних без відома користувачів. Система "кукі" завжди сповіщає користувачів про те, що перейшовши на певний ресурс, деякі їх дані будуть оброблені. Однак нова система таких повідомлень надсилати нікому не буде. Отже, користувач не зможе висловити свою згоду або незгоду.

"Ми вважаємо, що галузі не потрібні дані мільйонів користувачів, які ні про що не підозрюють, для обслуговування релевантної реклами", — заявили представники компанії.

Причина №3: компанії хочуть захистити призначену для користувача конфіденційність

У Mozilla, наприклад, тестують різні варіанти забезпечення конфіденційності даних користувача.

Apple розробила і впровадила власну політику запобігання відстеження даних в браузері Safari. Також відомо, що з виходом iOS 14.5 ці правила посиляться — розробники ПЗ повинні будуть отримати дозвіл користувачів на збір даних.

Творці браузера Brave вирішили блокувати FLoC, вважаючи, що Google "задає неправильний напрямок". А розробники Vivaldi угледіли небезпеку в новій системі і заявили, що вона "істотно зашкодить конфіденційності користувачів". Як відомо, конфіденційність користувачів — це важливий параметр, на якому будується Vivaldi. Детальніше про браузер ви зможете прочитати в нашому матеріалі "Не великий брат. Творець браузера Vivaldi про те, як заробити, не торгуючи даними користувачів".

Пошукова система DuckDuckGo, яка є конкурентом пошуковику Google, природно, розкритикувала FLoC і повідомила про її блокування. Більше того, розробники DuckDuckGo вже створили спеціальне розширення для Chrome, яке автоматично блокує новинку.

WordPress теж не дасть шансів FLoC — система управління сайтами, на чиїй основі працюють більше 30% всіх веб-ресурсів, — теж блокне технологію.

Google вас не боїться

Насправді, для компанії-розробника всі ці загрози не страшні, бо створений нею браузер Chrome займає близько 70% ринку браузерів, а сама Google контролює найбільшу рекламну платформу. Рекламний контент демонструється на найпопулярніших веб-сайтах світу, таких як google.com і youtube.com, а також в мобільній ОС Android, яка теж належить Google і використовується приблизно на 2,5 млрд пристроїв. Тому FLoC буде працювати. Ми просто вас попередили…

Пропонуємо Вам ознайомитися з матеріалом Як ви набридли: 20 сервісів, здатних зруйнувати монополію Facebook, Google і Telegram, якщо ви втомилися від стеження і постійного навʼязування правил з боку BigTech.