Розділи
Матеріали

Запах нового автомобіля: вчені розповіли, чим жаданий аромат може бути небезпечним

Фото: Pixabay | Припарковані нові автомобілі сповнені канцерогенів, що перевищують допустимі норми

Науковці попередили, що відчуття мрії, що збулася, за кермом новенької машини може бути оманливим і швидко перетворитися на реалії нескінченного кошмару та медичних рахунків.

Для деяких людей солодкий аромат свіжих коліс є втіленням розкоші. Цей аромат, суміш нестабільних парів, що поширюються від щойно оброблених поверхонь і оббивки, може бути запахом, що приносить задоволення нарівні із запахом грошей, але за тривале перебування у свіжому автомобілі за високих температур доводиться платити високу ціну. І валютою для розрахунку є здоров'я, пише Science Alert.

У Фокус. Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найцікавіші новини зі світу науки!

Нещодавнє дослідження, проведене китайськими й американськими вченими, засвідчило, що припарковані нові автомобілі сповнені канцерогенів, що перевищують допустимі норми. Після 12 днів стояння на вулиці рівень вмісту кількох хімічних речовин, що викликають рак, перевищив безпечні норми.

Наприклад, формальдегід, який міститься в дезінфекційних засобах, герміцидах і газових плитах, перевищив китайські норми безпеки на цілих 35%. Ацетальдегід, імовірний канцероген, був присутній у концентраціях, що перевищують межі безпеки на 61%. Водночас, бензол, канцероген, що зазвичай зустрічається у фарбах, бензині та сигаретах, також перебував на небезпечному рівні для водіїв, які проводять довгі години у своїх новеньких автомобілях.

Під час експерименту дослідники виявили, що інкрементний довічний ризик розвитку раку (ІДРРР) від декількох летких органічних сполук, виявлених в одному новому автомобілі, був досить високий, щоб становити "високий ризик для здоров'я водіїв". Шкала ІДРРР заснована на рівні впливу та сили канцерогена, або агента, що викликає рак. Як правило, ІДРРР від 10-8 і до 10-6 вважається безпечним, тобто ризик розвитку раку вкрай низький. ІДРРР між 10-6 і 10-4 вказує на потенційний ризик розвитку раку, а ІДРРР вище 10-4 вказує на високий потенційний ризик для здоров'я.

Дослідження оцінило вплив летких органічних сполук на водіїв і пасажирів таксі, які щодня проводять у своїх автомобілях приблизно 11 годин і 1,5 години відповідно. Такі сполуки в основному вдихаються, але також можуть всмоктуватися через шкіру або потрапляти до організму.

Позашляховик середнього розміру, який використовували в дослідженні, був оздоблений пластиком, штучною шкірою, тканиною та повстю. Ці матеріали виробляють різні леткі органічні сполуки, які виділяються в повітря, коли вони щойно зійшли з виробничої лінії, цей процес називається газовиділенням.

Дослідники взяли проби повітря всередині автомобіля та за допомогою газової хроматографії-мас-спектроскопії визначили концентрацію 20 хімічних речовин у різні моменти часу. В міру підвищення температури всередині автомобіля протягом дня вона коливалася від 21°C до 63°C.

Концентрація летких органічних сполук також слідувала циклічній закономірності, яка визначалася температурою поверхні автомобіля, а не температурою повітря.

Попереднє дослідження, проведене в Каліфорнії, показало, що лише 20 хвилин їзди в новому автомобілі можуть наразити людину на небезпечний вплив бензолу та формальдегіду, а триваліша поїздка автомобілем створює вищий ризик для здоров'я.

Хоча ці результати викликають занепокоєння, є кілька простих способів обмежити вплив хімічних речовин, що містяться в нових автомобілях. Ви можете вибрати старий автомобіль або альтернативні види транспорту. Якщо вам доводиться їздити на новому автомобілі, за можливості обирайте прогулянку замість поїздки, робіть перерви в подорожах за кермом і дихайте трохи легше.

Раніше Фокус писав про втомлене водіння. Вчені стверджують, що водити після безсонної ночі так само небезпечно, як і після вживання алкоголю.