Розділи
Матеріали

Момент істини: вчені з'ясували, коли підлітки починають думати, як дорослі

Ксенія Романова
Фото: DALL-E/Valentyn Surnin | Підлітковий вік характеризується значними психологічними, емоційними та соціальними змінами

У новому дослідженні вчені детально вивчили процеси, що відбуваються в нашому мозку в юному віці, і те, як вони формують не тільки нашу поведінку й думки, а й у буквальному сенсі частину нашого мозку.

Вивчення розвитку мозку підлітків показало, що перехід до дорослого типу мислення відбувається приблизно у 18-20 років, згідно з комплексним аналізом. Цей висновок було зроблено на основі узагальнення даних чотирьох великих досліджень, що охопили майже 10 800 осіб у віці від 8 до 35 років, у яких оцінювали 23 показники виконавчої функції за 17 завданнями, пише Big Think.

У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найцікавіші новини зі світу науки!

Підлітковий вік — період між статевим дозріванням і дорослим життям, що характеризується значними психологічними, емоційними та соціальними змінами. Це період, відомий складною поведінкою, перепадами настрою, непокорою, схильністю до ризикованих дій, включно з вживанням психоактивних речовин. Це також критичний період для психічного здоров'я, що характеризується підвищеною вразливістю до таких розладів як шизофренія.

Дослідження, проведене під керівництвом Брендена Трево-Клемменса з Університету Міннесоти, було спрямоване на вивчення дозрівання виконавчої функції, що охоплює когнітивні навички вищого порядку, як-от ухвалення рішень і планування. Ці навички необхідні для координації різних когнітивних здібностей і поведінки. Дослідження показало, що значне поліпшення виконавчих функцій відбувається у віці від 10 до 15 років і триває, хоча й повільніше, з 15 до 18 років, але стабілізується до рівня дорослих у віці від 18 до 20 років.

Цікаво, що префронтальна кора головного мозку, яка відіграє ключову роль у виконавчій функції, продовжує дозрівати і у двадцятирічному віці. Можливо, це дозрівання пов'язане з повсякденною або контекстуальною мінливістю когнітивної діяльності, яка не повністю відображається в стандартних лабораторних оцінках когнітивних здібностей.

Терво-Клемменс зазначає, що розуміння когнітивного та мозкового дозрівання — це лише один із аспектів визначення закінчення підліткового віку. Емоційні реакції та соціокультурні чинники також відіграють важливу роль. Щоб отримати реалістичніше уявлення про виконавчу функцію в повсякденних умовах, у майбутніх дослідженнях Терво-Клемменса та його команди використовуватимуть реальні оцінки, можливо, за допомогою застосунків для смартфонів, а також вивчатимуть зв'язок між виконавчою функцією та виникненням проблем із психічним здоров'ям у підлітковому віці.

Раніше Фокус писав про те, що настільні ігри з раннього віку розвивають математичні здібності дітей. Виявляється, "Монополія" не тільки розпалює сімейне суперництво — вона може сприяти розвитку математичних здібностей вашої дитини.

Також Фокус писав про те, що ритмічна музика допомагає дітям із розладами мовлення краще спілкуватися. Вчені використовували силу ритму, щоб допомогти дітям із поширеним розладом мовлення краще складати й повторювати речення.