Зв'язувалися з богами через тріснуте дзеркало: що приховують надписи мая
Дехто боїться, що розбите дзеркало може призвести до семи років нещасть. Історія цього забобону, можливо, сягає корінням давніх греків і римлян, однак для мая вони означали дещо більше.
Для стародавніх мая тріснуті дзеркала були не причиною для страху, а радше засобом комунікації з надприродним. Замість скла дзеркала мая виготовляли з темної полірованої залізної руди, яку збирали у вигляді мозаїки на сланці або дереві. Вельможі носили ці дзеркала на спині, ставили їх на тронах і навіть клали в гробниці, пише Phys.org.
У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!
Вживаючи галюциногени, особи вдивлялися в ці дзеркала, шукаючи містичних проявів. Тріщини між шматками давали ламані, спотворені відображення, через які, як вважалося, люди могли розмовляти з божественними істотами. Мая шукали мудрості в потойбічних світах, які пов'язували їх з богами, предками та духами.
Художники зображували цих духів у вигляді фантастичних істот на картинах і скульптурах, іноді показуючи вельмож, які ведуть з ними бесіди. Ці розмови відбувалися у снах, трансах і галюцинаціях, часто за допомогою дзеркал.
Вапнякова скульптура з Яшчилана, знайдена в сучасному штаті Чіапас, Мексика, пропонує детальне розуміння цих взаємодій між богами і смертними.
Написи свідчать, що у восьмому столітті його правитель посвятив будівлю з трьома вхідними дверима. Замість дерев'яних балок-перемичок, встановлених вгорі над кожними дверима, були кам'яні. Там зображені події з життя правителя і правительки, зокрема зустрічі з їхнім богом-покровителем.
Найбільше дивує в цій скульптурі те, що більша частина її тексту написана задом наперед. Ймовірно, це зроблено для того, щоб стародавні мая, чаклуни, віщуни чи оракули могли читати за допомогою дзеркала. Якщо глянути під правильним кутом, відвідувач сприймав би текст так, як і задумано, переходячи від людського світу до надприродного.
Стародавні відвідувачі могли використовувати дзеркало, щоб побачити те, що бачили боги (зворотний напис), і те, що бачили люди (звичайний напис) одночасно. Дивлячись у тріснуті дзеркала, вони долали прірву між людством і божеством.
Сьогодні ці дзеркальні написи та інші скульптури мая представлені більше як картини епохи Відродження — нерухомі зображення, що висять на стіні, ніж як двері в інші світи, якими деякі з них були.
Раніше Фокус писав про підношення мая, яке виявили під майданчиком для гри в м'яч. Ним вони хотіли привернути благословення богів.
Також ми писали про бронзових ідолів, знайдених в Індії. Спочатку їх намагалися приховати від влади, проте артефакти все ж таки потрапили до музею.