Греція може передати F-16 Block 30 Україні: що відомо про можливості та озброєння винищувачів
ЗМІ заявляють, що постачання Україні винищувачів з Греції є дуже вірогідним сценарієм, але літаки проходили лише через одну модернізацію. Їхній арсенал буде відрізнятися від данських чи нідерландських F-16.
У 2024 році Україна отримає перші винищувачі F-16 з Нідерландів. За повідомленнями ЗМІ, Греція може приєднатися до коаліції і передати Повітряним силам 32 літаки F-16. Фокус розібрався, що пропонує версія Block 30.
Греція планує оновлювати авіапарк Повітряних сил. Він передбачає виведення з експлуатації літаків третього покоління і деяких старих літаків. Військові хочуть мати лише три типи винищувачів:
- F-16 Block 70/72;
- F-35 Block 4 (перебуває в розробці);
- Dassault Rafale.
Решту літаків, а це понад 100, вони планують або продати, або вивести з експлуатації:
- 32 F-16 C/D Block 30;
- 24 Mirage 2000-5 Mk.2;
- 33 F-4E Phantom.
Журналісти заявляють, що постачання Україні F-16 C/D Block 30 є дуже вірогідним. Вони пройшли модернізацію за програмою Falcon Up. Вичерпаність ресурсу літаків оцінюють в 60%. Всього Греція мала 34 одномісних F-16C і 6 двомісних F-16D у версії Block 30. У випадку Mirage 2000 продаж Україні залежить від погодження Франції, як країни-виробника. Іншим реципієнтом Mirage називають Індію.
Особливості грецьких винищувачів F-16 Block 30 та в чому різниця з Block 32
Різниця між версіями F-16C та F-16D лише в тому, що перший літак є одномісним, а другий — двомісним. Також варто зауважити, що F-16 Block 30 та 32 відрізняється двигуном. Військові США очікували, що конкуренція між двома виробниками стримає вартість двигунів.
- F-16 Block 30 має двигун General Electric F110-GE-100;
- F-16 Block 32 має двигун Pratt & Wittney F100-PW-220.
Двигун F110 забезпечує на 2,267 кг більше тяги, ніж F100. Надалі з "0" в кінці на літаках означало силову установку General Electric, а "2" — виробництва Pratt & Wittney.
Грецькі винищувачі проходили у 1990-х модернізацію Falcon-Up, яка передбачала заміну чотирьох конструктивних компонентів фюзеляжу і продовження служби двигуна до 8000 годин з 4000 годин. Роботи проводила Hellenic Aerospace Industry. Також у F-16 Block 30 встановили сучасніші пристрої для відстрілу дипольних відбивачів та ІЧ пасток AN/ALE-47.
Греція також закуповувала для F-16 Block 30 модулі LANTIRN, які розширили арсенал винищувачів. Окрім цього вони мали встановити оновлений комплекс РЕБ ASPIS зі станцією перешкод ALQ-18 I-DIAS. Базова версія F-16 Block 30 мала таке озброєння:
- ракети класу "повітря-повітря" AIM-120 AMRAAM;
- протирадіолокаційні ракети AGM-45 Shrike та AGM-88 HARM.
Чим відрізняються грецькі F-16 Block 30 від данських та нідерландських після MLU
Міністерка оборони Нідерландів Кайса Оллонгрен заявила, що Україна отримає 24 винищувачі F-16. Термін передавання залежить від підготовки українських льотчиків, технічного персоналу і інфраструктури. Першими Україна отримає винищувачі з Данії, а потім з Нідерландів. Також Бельгія стане донором винищувачів.
MLU або Mid-Life Update — це програма модернізації винищувача F-16. Вона передбачає встановлення нової радіолокаційної станції AN/APG-66(V)2 з дальністю виявлення цілей до 110 км. Також літак отримав оновлений бортовий компʼютер, індикаційне обладнання, РЕБ, навігацію та звʼязок, а також підвіску типу Lantrin або Litening. Винищувач отримав розширення арсеналу. Проте варто зауважити, що у програми MLU є своя підпрограма M tape, яка означає особливості оновлень, від станції РЛС до списку озброєння. Наприклад, остання версія M7.2 tape дозволяє встановити радар AN/APG-83, останню версію ракети AIM-120D, далекобійні крилаті ракети JASSM-ER та інші.
У подкасті "Мілітарного" про F-16 MLU заявляється, що літак зможе нести таке озброєння:
- ракети класу "повітря-повітря" AIM-120 AMRAAM;
- ракети AGM-60/65 Maverick;
- керовані авіабомби GBU-12;
- протирадіолокаційні ракети AGM-88 HARM;
- авіабомби JDAM;
- авіаракети Sidewinder.
Завдяки цьому F-16 MLU за своїми характеристиками дорівнює F-16 Block 50/52. Проте Україні важливо отримати винищувачі з потужним радаром, щоб першими виявляти та уражати російську авіацію. Потенційно майбутні українські літаки можна буде модернізувати аби розширити їхню можливість, проте це залежить від ресурсу двигунів.