Найкращі серед найкращих. Топ 5 бойових літаків США у 2024 році
Американський повітряний флот складається з найсучасніших і передових винищувачів, бомбардувальників та інших літаків. Усе це робить США грізним противником.
Зі зростанням напруженості у відносинах між США і Китаєм збільшується ймовірність майбутнього збройного конфлікту. Американські літаки мають цілу низку складних і унікальних можливостей, проте Пекін останнім десятиліттям стрімко модернізує свої ВПС.
Фокус переклав статтю Майї Карлін про п'ятірку найкращих бойових літаків у строю Повітряних сил США.
У воєнній доктрині США наріжним каменем є завоювання і підтримання переваги в повітрі.
Пентагон вклав мільярди доларів у розробку передових літаків для кожного відомства, і США вже кілька десятиліть мають перевагу в повітрі над своїми супротивниками.
Незважаючи на те що останніми роками суперники, включно з Китаєм і Росією, модернізували свій авіаційний потенціал, деякі американські платформи ВПС і ВМС залишаються одними з найкращих літаків у світі.
F-22 Raptor
F-22 Raptor – перший у світі винищувач п'ятого покоління, який будь-коли здіймався в небо, – вважається найбільш передовою платформою, яка нині перебуває на озброєнні.
Raptor став першим діючим винищувачем, який об'єднав в одній платформі стелс, надманевреність, суперкрейсерський політ і злиття даних датчиків. У 1997 році цей найвідоміший винищувач ВПС здійснив свій перший політ і продовжує вражати любителів авіації понад два десятиліття потому.
Зменшений радіолокаційний переріз "Раптора" і два турбогвинтові двигуни F119 зі змінною тягою — мабуть, головні переваги винищувача. Завдяки можливості зміни тяги і перенаправляти потік енергії, що дає змогу літаку виконувати свої знамениті акробатичні трюки, Raptor може перемогти будь-який інший винищувач у доґфайті.
У плані озброєння F-22 може нести дві ракети класу "повітря-повітря" AIM-9 Sidewinder у двох внутрішніх бічних відсіках, а також шість ракет класу "повітря-повітря" з радіолокаційним наведенням AIM-120 AMRAAM або 2 AIM-120 AMRAAM і дві GBU-32 JDAM у центральному відсіку.
F-35 Joint Strike Fighter
Новітній американський винищувач п'ятого покоління F-35 Lightning II, безсумнівно, є найбажанішим тактичним літаком у всьому світі.
Іноземні військові жадають роздобути у свої руки грізний і непомітний винищувач, який, по суті, втілює в собі функції трьох літаків на одній платформі.
Спочатку Joint Strike Fighter був розроблений для заміни F/A-18 і AV-8B Harrier Корпусу морської піхоти США, F/A-18 ВМС США і A-10 і F-16 ВПС США. Залежно від варіації, цей універсальний винищувач може робити все, що завгодно, включно зі зльотом і посадкою звичайним способом і посадкою на авіаносець.
Lightning II найбільш відомий своїм "режимом звіра". Звісно, винищувач може брати боєприпаси і на зовнішні підвіси, що перетворює машину на "бомбовоз". Однак режим "звіра" знижує непомітність винищувача.
У режимі "стелс" F-35 обмежений озброєнням, яке він може нести всередині фюзеляжу, захищеного від радарів. Проте у режимі "звіра" F-35 може нести майже вчетверо більше боєприпасів, використовуючи зовнішні кріплення, які витримують майже 10 тонн озброєння. Незважаючи на те що Lightning II – відносно новий винищувач, на експорт було поставлено понад 900 літаків, що свідчить про величезну популярність цього винищувача в усьому світі.
B-2 Spirit
Хоча стелс-бомбардувальнику B-2 Spirit компанії Northrop Grumman уже понад 30 років, ця стратегічна платформа залишається потужною силою в небі. Планер через його застарівання згодом замінять на новіший і досконаліший B-21 Raider, проте на сьогоднішній день цей літак є найгрізнішим бомбардувальником у всьому світі.
З моменту своєї появи на озброєнні під час Холодної війни B-2 встиг показати себе в численних бойових операціях у найрізноманітніших місцях – від Лівії та Косово до Іраку й Афганістану.
Spirit був розроблений для подолання протиповітряної оборони і залишається єдиною платформою, здатною застосовувати великокаліберну зброю класу "повітря-земля" в конфігурації "стелс".
На думку ВПС, поєднання технологій малопомітності Spirit з високою аеродинамічною ефективністю і великим корисним навантаженням дає літаку значну перевагу перед найближчими конкурентами-бомбардувальниками. Низька помітність B-2 зумовлена поєднанням зменшених інфрачервоних, акустичних, електромагнітних, візуальних і радіолокаційних сигнатур.
Ці сигнатури ускладнюють виявлення, відстеження і ураження B-2 складними оборонними системами. Багато моментів процесу забезпечення малопомітності залишаються засекреченими, проте можна з упевненістю сказати, що цьому сприяють композитні матеріали, спеціальні покриття і конструкція крила B-2.
B-21 Raider
Raider, який стане першим компонентом модернізації американських сил ядерного стримування вартістю трильйон доларів, за очікуваннями, самотужки забезпечить панування американських збройних сил у повітрі. За словами міністра оборони Ллойда Остіна, розроблена компанією Northrop Grumman платформа зможе нести як звичайні, так і ядерні озброєння, що дасть їй "перевагу на десятиліття вперед".
Подібно до винищувача F-35 Joint Strike Fighter, Raider працюватиме як "повітряний центр обробки даних". Багато подробиць, пов'язаних із B-21 Raider, залишаються засекреченими.
B-52 Stratofortress
Хоча парк літаків B-52 ВПС США перебуває в експлуатації вже майже 70 років, ця грізна платформа продовжує залишатися основою флоту бомбардувальників. Навіть з урахуванням того, що в перспективі до них додасться B-21 Raider, Stratofortress, як і раніше, слугуватиме серйозним стримувальним фактором для Китаю та інших супротивників США.
Бомбардувальник має почесний послужний список: він брав участь у війні у В'єтнамі, операції "Буря в пустелі", Другій війні в Перській затоці та Афганістані. Нинішній B-52 може пролетіти майже 14,5 тис. км без дозаправки. Поряд із можливостями доставки ядерної зброї, він може запускати крилаті ракети в автономному режимі.
Очікується, що ця дуже стара платформа літатиме в небі до 2050-х років.
Оскільки напруженість у відносинах між США і Китаєм продовжує зростати, шанси на майбутній збройний конфлікт збільшуються. Американські літаки мають цілу низку складних і унікальних можливостей, проте Пекін в останнє десятиліття стрімко модернізує свої ВПС. США більше не є єдиним виробником літаків п'ятого покоління, що робить наступне покоління літаків ще важливішим.
Про автора
Майя Карлін – авторка статей про національну безпеку в The National Interest, аналітикиня Центру політики безпеки та колишня наукова співробітниця Анни Соболь-Леві в IDC Герцлія в Ізраїлі. Її статті публікуються в багатьох виданнях, включно з The National Interest, Jerusalem Post і Times of Israel. Ви можете стежити за нею в Twitter: @MayaCarlin. Пишіть автору електронною поштою: Editor@nationalinterest.org.