F-22 Raptor — ідеальний літак із невирішуваною проблемою
Літак F-22 став першим винищувачем п'ятого покоління, проте США відмовилися від планів закупити 750 машин — і на те є чотири ключові причини.
Програма F-22 Raptor, результатом якої мав стати найкращий винищувач п'ятого покоління, зіткнулася зі скороченням фінансування у 2009 році, коли США змінили свої пріоритети в галузі оборони після закінчення Холодної війни.
Фокус переклав статтю Маї Карлін про проблему з винищувачами F-22 Raptor.
Чому скоротили програму F-22 Raptor: 4 ключові моменти, які необхідно знати:
- незважаючи на неперевершені можливості нового літака в тому, що стосується швидкості, непомітності та надманевреності, Конгрес зупинив його виробництво, пославшись на необхідність ведення війни з тероризмом і високу вартість проєкту;
- це рішення, ухвалене під впливом тодішнього президента Обами і міністра оборони Роберта Гейтса, тепер ретельно аналізується, оскільки Китай і Росія розробляють свої власні винищувачі п'ятого покоління;
- у зв'язку зі зростанням напруженості аналітики ставлять питання, чи зможе збільшення кількості F-22 зміцнити перевагу США в повітрі перед обличчям нових загроз;
- неперевершені показники "Раптора" в доґфайтах і передові технології, що застосовуються в ньому, вказують на втрачену можливість в оборонній стратегії США.
Барак Обама одного разу заявив, що він відкидає "ідею про те, що ми маємо витрачати мільярди доларів платників податків на застарілі й непотрібні оборонні проєкти, щоб гарантувати безпеку нашої країни" щодо програми винищувачів F-22. Можливо, зараз колишній президент США змінив би свою точку зору з огляду на нинішню загрозливу обстановку.
Коли F-22 Raptor вперше надійшов на озброєння, він був першим винищувачем п'ятого покоління. Ця стелс-платформа відразу ж забезпечила США перевагу в повітрі, оскільки їхні супротивники все ще мали лише аналоги четвертого покоління.
Незважаючи на разючі характеристики Raptor, завершення холодної війни і перехід до війни з тероризмом на Близькому Сході змусили деяких американських чиновників засумніватися в значущості цього винищувача. Зрештою фінансування закупівлі запланованих 750 "Рапторів" було припинено.
Що сталося з F-22?
У 2009 році Конгрес проголосував за скорочення фінансування будівництва додаткових винищувачів F-22. Це голосування відбулося через день після того, як тодішній президент Обама вперше пригрозив використати своє право вето в межах ініціативи своєї адміністрації зі скорочення видатків на оборону та основних програм озброєнь, які вважалися непотрібними.
Як заявив тодішній міністр оборони Роберт Гейтс, надлишкові "Раптори" "більше не відображають сучасні потреби воєнного часу".
Спочатку передбачалося, що F-22 протистоятиме винищувачам Радянського Союзу в доґфайтах, однак розпад СРСР, очевидно, вплинув на потенційну роль платформи в цьому конкретному бойовому сценарії.
Деякі прихильники F-22 говорили про те, що F-22 можна експортувати в дружні країни, щоб компенсувати високу вартість винищувачів. Але роками раніше, в 1998 році, було ухвалено законопроєкт про асигнування на оборону, що забороняє продаж Raptor іншим країнам.
Американських чиновників непокоїло те, що унікальні технології F-22 в майбутньому можуть вкрасти супротивники, і з цієї причини вони заблокували будь-які продажі.
Хоча в той період таке рішення могло мати сенс, нинішній клімат загроз змушує деяких аналітиків задуматися про те, чи було згортання закупівель Raptor правильним рішенням. США більше не є єдиною країною, що має на озброєнні платформи п'ятого покоління.
Китай і Росія випустили свої аналоги Raptor — Chengdu J-20 і Су-57 відповідно
Незважаючи на те, що США представили F-35 Lightning II — платформу, яку багато хто вважає найкращим винищувачем, що літає сьогодні в небі, — новий винищувач все ще поступається "Раптору" за деякими характеристиками.
Знайомство з F-22 і його технічними характеристиками/можливостями
F-22 став першою платформою, що об'єднала в одному літаку надманевреність, надшвидкість і непомітність.
Від меншого поперечного перерізу радара і високої швидкості до вантажопідйомності та бойової спритності, F-22 по праву завоював статус легенди як серед військових експертів, так і серед любителів авіації. Поперечний переріз його радара навіть менший, ніж у F-35 Lightning II, що вкрай ускладнює виявлення винищувача ворожими літаками.
Що стосується озброєння, то винищувач може нести зброю класу "повітря-повітря" і "повітря-земля", зокрема Joint Direct Attack Munitions (JDAM) і бомби з точним наведенням. Крім того, F-22 може нести шість AIM-120 AMRAAMS і дві AIM-9 Sidewinders у конфігурації "повітря-повітря".
Видання Sandboxx News розповіло про те, як Raptor може перевершити будь-який інший винищувач у повітряному бою: "Що робить F-22 чудовим у доґфайтах, так це можливості вектора тяги літака. Спеціально розроблені сопла на кінцях двох двигунів F-22 можуть переміщатися у вертикальній площині та спрямовувати 3 175 кг тяги літака в один бік, навіть якщо літак рухається в іншому напрямку, що дає йому змогу виконувати разючі акробатичні трюки, а також використовувати надзвичайно високий кут атаки під час бою на відстані видимості (доґфайт)".
F-22 необхідний як ніколи
У міру того як напруженість у відносинах між Пекіном і Вашингтоном продовжує наростати, збільшується ймовірність воєнного конфлікту. США вже не володіють такою перевагою в повітрі, як у минулі часи. Крім того, Китайська Народна Республіка стрімко розвиває свій флот винищувачів J-20.
Сьогодні, на думку аналітиків, Пекін уже має на озброєнні 200 таких винищувачів п'ятого покоління. Хоча США мають понад удвічі більше F-35, очевидно, що Китай їх наздоганяє. Якби США свого часу придбали ще кілька сотень "Рапторів", наші ВПС були б краще підготовлені до війни з Китаєм, що назріває.
Про автора
Мая Карлін — авторка статей про національну безпеку в The National Interest, аналітикиня Центру політики безпеки та колишня наукова співробітниця Анни Соболь-Леві в IDC Герцлія в Ізраїлі. Її статті публікуються в багатьох виданнях, включно з The National Interest, Jerusalem Post і Times of Israel. Ви можете стежити за нею в Twitter: @MayaCarlin.