Розділи
Матеріали

Гідний суперник із Китаю: порівняння винищувачів J-20 і F-22

Ольга Шевченко
J-20 — це дійсно винищувач п'ятого покоління

На Заході багато сперечалися про те, чи справді J-20 слід вважати літаком п'ятого покоління, чи він скоріше належить до "четвертого покоління ++", як російський Су-57. Однак китайці дійсно змогли створити винищувач 5 покоління — Chengdu J-20 Mighty Dragon.

Chengdu J-20 Mighty Dragon ("Могутній дракон") – це китайська відповідь на F-22A Raptor, хоча аналітики сперечаються, чи можна класифікувати його як справжній винищувач п'ятого покоління.

Фокус переклав статтю Брендона Дж. Вайхерта про китайський винищувач 5 покоління.

  • Західні експерти ставлять під сумнів можливості цього літака, але визнають його як потенційну загрозу у зв'язку з тим, що ВПС Народно-визвольної армії Китаю (НВАК) застосовують J-20 у дедалі сміливіших маневрах над Тайванем.
  • Хоча деякі стверджують, що J-20 є неповноцінною копією F-22, його інноваційна непомітність, можливості обміну даними та масове виробництво дають Китаю значну стратегічну перевагу.
  • J-20 є грізним елементом зростаючої військової могутності Китаю як засіб боротьби з винищувачами четвертого покоління або критично важливий засіб підтримки.

J-20 Mighty Dragon: наскільки серйозною є загроза?

Chengdu J-20 Mighty Dragon – це китайська відповідь на F-22A Raptor. На Заході багато сперечалися про те, чи справді його слід вважати літаком п'ятого покоління, чи він радше відноситься до "четвертого покоління ++", як російський Су-57 (або навіть F-15EX Eagle II).

Chengdu J-20 Mighty Dragon — це китайська відповідь на F-22A Raptor.

Поки західні аналітики наполягають, що J-20 безнадійно поступається своєму американському конкуренту F-22, західні джерела натякають, що J-20 – це просто вкрадена копія F-22. Але навіть якщо це так, то J-20 – щось набагато більше, ніж просто вдосконалений "птах" четвертого покоління.

Звісно, F-22 набагато досконаліший, ніж вважають сторонні спостерігачі. Практично в кожному варґеймі західних армій участь навіть кількох F-22A Raptor у повітряному бою з китайськими силами, включно з горезвісним J-20, схиляє результат битви на користь Америки. Проте скидати з рахунків J-20 щонайменше нерозумно.

Це особливо актуально, якщо врахувати уривчасті відомості, які були оприлюднені за результатами випробувань J-20 у бойових умовах.

Наприклад, коли ВПС Народно-визвольної армії Китаю (НВАК) активізували вторгнення в повітряний простір Тайваню, китайські військові неодноразово застосовували J-20. За словами капітана ВПС НВАК Ян Цзючена з бригади "Ван Хай", у 2023 році він на своєму J-20 повністю обігнув Тайвань, проникнувши в добре захищений повітряний простір острова, і жодного разу не був виявлений.

J-20 Mighty Dragon

Хоча ні тайванські ВПС, ні американські військові не підтвердили слова капітана Яна, ймовірність того, що він дійсно це зробив, дуже велика. Адже J-20 – це справжній бойовий літак п'ятого покоління, що володіє найсучаснішими стелс-технологіями.

Кількість має свою якість

Ба більше, набагато потужніша оборонна промислова база Китаю здатна виробляти ці системи та інші передові платформи з набагато більшою швидкістю, ніж це можуть зробити всі оборонні промислові бази Заходу. Як не прикро, більшість виробничих потужностей Китаю були передані йому Америкою і Заходом.

Тепер китайці мають вирішальні переваги в оборонно-промисловому змаганні – це означає, що їхні військові літаки п'ятого покоління можна виробляти серійно. Навіть якщо вони не такі хороші, як F-22, Китай зможе легко замінити втрачений у бою J-20.

Цього не можна сказати про американців з їхніми F-22. Навіть F-35 Lightning II, який є основним бойовим літаком п'ятого покоління для ВПС, ВМС і Корпусу морської піхоти США, хоч і численніший за свого побратима F-22, все ще залежить від доволі крихких виробничих ліній і ланцюжків постачання.

Якщо в бою буде втрачено кілька літаків, заміна цих дорогих і складних систем стане непростим завданням для американської оборонно-промислової бази.

Усе це означає, що, незалежно від того, чи є китайські J-20 менш досконалими, ніж американські бойові літаки п'ятого покоління, вони досить ефективні, щоб становити серйозну загрозу. Саме Китай, а не Сполучені Штати, володіє засобами для масового і швидкого виробництва замін.

J-20: елемент, що змінює правила гри

Одне з джерел розповіло нам, що китайські ВПС НВАК прагнуть використовувати J-20 так само, як в армії використовують снайперів: застосовуючи його практичну невидимість завдяки передовим стелс-можливостям, які показали, наскільки уразливою насправді є тайванська ППО, а потім завдавши нищівних ударів по більш уразливим системам через цю завісу невидимості, націлюючись на ворожі літаки раннього попередження і заправники типу "повітря-повітря".

Американський винищувач F-35

Ці заправники будуть незамінними в будь-якій американсько-китайській битві за Тайвань, оскільки китайська стратегія, найімовірніше, передбачає негайне знищення американських авіабаз у прилеглому регіоні, а отже, всі американські винищувачі муситимуть дозаправлятися в повітрі за браком інших можливостей.

Щодо призначення J-20 є певні розбіжності. В той час як західні аналітики стверджують, що J-20 поводитиметься як снайпер, уражаючи більші та гірше захищені цілі, як-от танкери-заправники в повітрі або літаки раннього попередження, то 2017 року командир бригади ВПС НВАК Сяо Цзюнь чітко заявив, що J-20 застосовуватиметься для "усунення всіх винищувачів четвертого покоління".

Це, звісно велика проблема для Тайваню, який не має власного потенціалу бойових літаків п'ятого покоління (а американці не хочуть передавати цей потенціал Тайваню) і здебільшого покладається на літаки четвертого покоління на кшталт F-16, які, найімовірніше, не зможуть протистояти J-20.

J-20: справжній винищувач п'ятого покоління

J-20 також має непересічні можливості обміну даними. Завдяки можливостям злиття датчиків і високотехнологічної обробки даних J-20 може збирати інформацію про ворожі цілі, підключаючись до потоків даних дружніх безпілотників, винищувачів, літаків раннього попередження, супутників і підрозділів радіоелектронної боротьби (РЕБ).

Таку здатність мають як F-35, так і F-22.

F-22 Raptor

J-20 може нести до чотирьох ракет PL-15 дальнього радіуса дії в нижньому ракетному відсіку, а також бойові ракети малої дальності PL-10 у бічних відсіках.

Метью Джупі з Aviation Week Network закликав своїх скептично налаштованих західних читачів: "Визнайте, що J-20 – це винищувач п'ятого покоління". По суті він має рацію. І можливі цілі Китаю – зокрема, Тайвань – вкрай погано підготовлені до захисту від бойового літака п'ятого покоління J-20.

Про автора

Брендон Дж. Вайхерт – аналітик з національної безпеки National Interest, колишній співробітник Конгресу і геополітичний аналітик, який пише для The Washington Times, Asia Times і The-Pipeline. Автор книг "Winning Space: How America Remains a Superpower", "Biohacked: China's Race to Control Life" і "The Shadow War: Iran's Quest for Supremacy". Його наступна книга, A Disaster of Our Own Making: How the West Lost Ukraine, вийде 22 жовтня у видавництві Encounter Books. За Вайхертом можна стежити у Twitter: @WeTheBrandon.