Розділи
Матеріали

Невидимі та супершвидкісні: хто швидше створить винищувач майбутнього – США, Китай чи Європа

Олександр Матвієнко
Фото: колаж Фокус | Відомі проєкти винищувачів 6 покоління

Поки частина країн переходить на винищувачі 4 або 5 покоління, низка передових країн вже думають про авіацію наступного покоління. США, Китай, Франція, Велика Британія, Японія та інші вже скооперувалися або розробляють винищувачі самостійно.

Поки значна частина країн переозброюється на винищувачі пʼятого покоління кілька держав у світі вже по повній працюють над літаками шостого покоління. Мета — мати перевагу повітрі і домінувати над потенційним ворогом. Фокус розібрався, що розробляють у США, Європі та Азії.

Сполучені Штати — два проєкти на країну

США мають найбільший військовий бюджет у світі, який складає 886 мільярдів доларів у 2024 фінансовому році. Відтак американська армія має одразу два проєкти винищувачів 6 покоління:

  • FA-XX;
  • NGAD (Next Generation Air Dominance).

У цьому році Департамент Повітряних сил США має укласти контракт на проєктування та виробництво винищувача наступного покоління в межах секретної програми Повітряного домінування. Кандидатами на виробництво називають три компанії — Lockheed Martin, Boeing та Northrop Grumman. Вартість одного літака має складати кілька сотень мільйонів доларів.

Винищувач NGAD
Фото: US Air Force

Наразі вся інформація про характеристики та можливості NGAD тримається в секреті. Проте NGAD має бути багатоцільовим, що означає можливість ведення повітряного бою, уражати цілі на землі й долати великі відстані зі значним запасом зброї на борту. NGAD має замінити винищувачі F-22 Raptor. Раніше Військово-морські сили були частиною програми NGAD. Зараз вони створили власний проєкт, але співпраця із Повітряними силами залишилися. Проєкт має надійти у стрій до 2030 року. Особливістю NGAD є те, що це не винищувальна програма в традиційному сенсі. Йдеться про ціле сімейство літальних апаратів як пілотованих, так і безпілотних. Буде звʼязка літальних апаратів 6, 5 та 4 поколінь задля забезпечення повітряного домінування.

FA-XX — це програма розробки винищувача для заміни F/A-18 Super Hornet у Військово-морських силах США. Він матиме конструкцію з широким крилом, два повітрозабірники, а також два двигуни. Наразі всі зображення у відкритому доступі є лише "заповнювачами". Жодних деталей про майбутній зовнішній вигляд немає, окрім опису, що вище.

FA-XX концепт
Фото: Lockheed Martin

"Його конкретні можливості та технології перебувають на стадії розробки, проте аналіз показує, що він повинен мати більшу дальність і більшу швидкість, включати пасивні та активні сенсорні технології та мати здатність використовувати зброю більшої дальності, запрограмовану на майбутнє. Оскільки Super Hornets виводяться з експлуатації, комбінація F-35C та FA-XX забезпечить можливості тактичного винищувача ВМФ у складі авіаносного крила", — заявили у ВМС.

У підсумку майбутня домінація армії США буде досягатися завдяки звʼязці літаків NGAD, FA-XX, ведених БПЛА, роїв дронів, бомбардувальників B-21 та інших систем.

Китайська темна конячка

Китай має свій утаємничений проєкт винищувача шостого покоління. Про нього відомо мало інформації. Китайські ЗМІ писали, що КНР прагне обійти США в розробці літака 6 покоління. Її особливістю, як і в "однокласників" є відсутність хвостового оперення, яке потрібне для підвищення керованості літака.

Кадр з відео з китайських соцмереж

На початку 2023 року в соцмережах показали кадри з рендером майбутнього винищувача. Літак отримав складну форму трикутника з великим розмахом крил. На виставці Airshow China 2022 компанія AVIC продемонструвала концептуальну модель винищувача нового покоління. Безхвостова конструкція дасть винищувачу чудову скритність, більшу підйомну силу, дальність польоту і меншу витрату палива завдяки поліпшенню аеродинаміки.

Велика Британія, Італія та Японія – проєкт GCAP

Розробка винищувачів — це надзвичайно дорога програма, тому в Європі є два проєкти, в який увійшло по кілька країн. Проєкт GCAP або Global Combat Air Program націлений створити винищувач шостого покоління як для внутрішніх потреб, так і для постачання на експорт. Надходити в стрій літаки мають на 5 років пізніше за американські. З 2025 року почнеться фаза розробки, а з 2035 — постачання в армії.

Літак проєкту GCAP має почати надходити на озброєння у 2035 році
Фото: BAE Systems

Розробку поділили між трьома країнами для зменшення витрат і прискорення розробки. У Великій Британії буде розташовуватися штаб-квартира, гендиректором стане японець, а італієць очолить бізнес-структуру. В програмі беруть участь такі компанії:

  • BAE Systems — Велика Британія;
  • Leonardo SpA — Італія;
  • Mitsubishi Heavy Industries — Японія.

У Королівських Повітряних силах винищувач отримає назву Tempest, а Японія планує створити на базі GCAP власний літак F-X. Двигуни для літака розробляють японська IHI та британська Rolls Royce.

До британсько-італійсько-японського проєкту хоче долучитися Саудівська Аравія, але Токіо бачить в чому загрозу. У саудитів є тільки гроші, але немає високотехнологічної авіагалузі. До того ж це підвищить політичну вагу Саудівської Аравії, без дозволу якої не можна буде продавати літак третій країні.

Найпроблематичніший у трійці — проєкт FCAS

Другий європейський проєкт FCAS (Future Combat Air System) обʼєднав Францію, Німеччину, Іспанію і віднедавна Бельгію. Довкола нього були політичні складнощі між Берліном та Парижем. Зокрема попри наміри брати участь у проєкті французькі політики не очікують появу літака у строю раніше 2045-2050 років. Відтак вони планують почати модернізацію Rafale, щоб 25 років до появи FCAS мати передову авіацію.

Попередня спроба французів та німців разом з іншими союзниками вилилась у вихід Парижа з проєкту. Натомість зʼявився Rafale компанії Dassault. А решта країн створила Eurofighter Typhoon.

Рендер винищувача FCAS

У листопаді 2023 році до проєкту доєдналася Бельгія. FCAS має стати шляхом до побудови безпечного та перспективного майбутнього на тлі загроз у регіоні. Наразі невідомо, яку роль відіграватиме Бельгія. Проте не виключено, що вони доєднають на другому етапу проєктування винищувача. Проти участі бельгійців виступив французький виробник Dassault. Річ у тому, що Повітряні сили обрали американські F-35, а не французькі Rafale для заміни F-16. Наразі участь у FCAS беруть:

  • Dassault Aviation — Франція;
  • Airbus — Франція;
  • Indra Sistemas — Іспанія;
  • Thales Group — Німеччина.

Програма передбачає створення винищувача, озброєння наступного покоління NGWS, а також безпілотники різних типів.

Швеція і Saab

Швеція також має власний винищувач JAS-39 Gripen. Країна вийшла з проєкту Великої Британії, Японії та Італії. Тепер постало питання майбутнього Gripen. Наразі планується ухвалити рішення щодо переходу на винищувач наступного покоління до 2031 року. Наразі розглядається три варіанти:

  • розробити винищувач 6 покоління власними силами;
  • розробити винищувач у кооперації з кимось;
  • придбати для армії готове рішення іншої країни.

"Ми мали як двосторонню, так і тристоронню співпрацю з Великою Британією, а також із Італією за програмою FCAS. Ми відійшли від цього близько року тому та розпочали деякі національні дослідження… з'ясовуючи, які можливості потрібні в майбутньому", — заявив один із посадовців.

Gripen E – найсучасніша версія винищувача у складі Швеції
Фото: SAAB

Єдиний шведський виробник винищувачів Saab уже заявив, що хоче брати участь у програмі розвитку нового літака. Наразі невирішеним є питання з літаками Gripen. За планом, винищувачі Gripen E мають експлуатуватися до 2060 року, старіші версії C/D — до 2035-2050 року або ще довше через війну в Україні.

Наразі Швеція ризикує втрати промисловий вплив на вимоги до дизайну європейських проєктів GCAP і FCAS.