П'ята аварія літака JF-17 за 13 років: чому розбиваються лідери китайського військового експорту
Експерти зазначили, що на винищувачах встановлені російські двигуни РД-93, які були визнані непридатними на 40 машинах JF-17 варіантів Block 1 і 2.
У районі Пенджабу в Пакистані 5 червня зазнав аварії винищувач JF-17 Thunder Block 2. Це п'ята за останні 13 років аварія бойового літака, який є лідером військового експорту КНР. І хоча пакистанські ЗМІ та ВПС зберігали мовчання, про катастрофу несподівано повідомив у соцмережах Martin-Baker — британський виробник катапультних крісел, що використовуються в цих винищувачах.
Подробицями події зацікавилися оглядачі The Eurasian Times. Вони спробували з'ясувати, у чому причина аварій літаків, які перебувають на озброєнні ВПС Пакистану, і які були покликані стати заміною літакам A-5C, F-7P/PG, Mirage III та Mirage V.
Що не так із JF-17
JF-17 Thunder — одномоторний, багатоцільовий винищувач, розроблений спільно Пакистанським авіаційним комплексом і китайською корпорацією Chengdu Aircraft Industry. 58% машини виробляють у Пакистані, 42% — у Китаї. Сьогодні на озброєнні ВПС Пакистану (PAF) перебуває приблизно 150 JF-17, проте значна частина з них залишається на землі, як з'ясувалося, через технічні проблеми.
Експерти зазначили, що JF-17 оснащений двигунами РД-93 від російського виробника "Рособоронэкспорт". Згідно з дослідженнями, 40 винищувачів JF-17 Block 1 і 2 було визнано непридатними до польотів, оскільки у двигунів виявлено тріщини в напрямних лопатках, вихлопних соплах і стабілізаторах.
Ба більше, після повномасштабного вторгнення РФ в Україну російська компанія потрапила під санкційні обмеження, що ускладнило технічне обслуговування двигунів машин, що експортуються.
Крім проблем із двигунами, JF-17 має низку інших недоліків, як-от ненадійність для виконання функцій ППО, низька оперативна сумісність, відсутність ефективного радара далекого візуального виявлення і низька точність ударів. Крім того, літак має низьку витривалість, низьку вантажопідйомність і часті відмови основних модулів.
Експорт всупереч недолікам
Тим часом попри критику JF-17 знайшов своїх покупців. Він експортується в Нігерію і М'янму, також плануються угоди з Азербайджаном та Іраком. У листопаді 2023 року новітня версія JF-17 Block 3 дебютувала на авіасалоні в Дубаї, демонструючи "поліпшені технічні характеристики" і бойові можливості.
Згідно із заявою Китайської корпорації авіаційної промисловості (AVIC), JF-17 були створені для "задоволення вимог міжнародних замовників і світового ринку". Оглядачі підкреслили, що ця заява чітко показує, що ці винищувачі призначалися не для внутрішнього ринку, а для країн, яким був потрібен недорогий, багатоцільовий, легкий одномоторний винищувач. Причому, як виявилося, машина ніколи не замислювалася як сучасний винищувач, а радше була найдешевшим варіантом, доступним у цій категорії.
Раніше повідомлялося, що з 2021 року Китай значно наростив виробництво винищувача п'ятого покоління J-20, який призначений виключно для повітряних сил Китаю.