"Зірвано безліч бойових завдань": ЗСУ несуть великі втрати, збиваючи свої дрони, — військовий
Екіпажі РЕБ безконтрольно придушують зв'язок і навігацію, через що інші підрозділи поблизу не можуть запускати БПЛА та завдавати ударів по російській техніці, що могло б урятувати життя бійців, каже Олександр Карпюк.
Розкоординованість роботи засобів радіоелектронної боротьби (РЕБ) і екіпажів безпілотників заважає розвитку Збройних сил України та завдає значних втрат під час війни. Український військовий Олександр Карпюк (Serg Marco) на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook описав конкретні приклади, до чого призводить "дружній вогонь" по дронах.
За його словами, у деяких бригадах командування погано розуміє роботу засобів РЕБ і наказує придушувати будь-які підозрілі безпілотні апарати. У результаті й ворожі машини не виходить придушити, бо для цього потрібна дуже чітка комунікація, взаємодія та усвідомлення дій, і своїм екіпажам БПЛА заважають.
Підрозділи, які керують дронами, просто не можуть виконувати свої бойові задачі. Наприклад, екіпаж розвідувальних безпілотних комплексів "Лелека" працює на напрямку, де росіяни постійно проводять штурми, і має заздалегідь помічати концентрацію сил. Але під час злету український же засіб РЕБ поблизу починає глушити дрон разом із наземною станцією зв'язку під час злету, і пілот намагається вже не провести якісно розвідку, а просто врятувати борт.
"Уже через тиждень пілот не має мотивації літати. Він просто втомлюється битися з вітряними млинами, бо його всі прохання та вказівки ігнорують, і починає просто вдавати роботу, щоб відчепилися. Виходить на чергування, звітує про проблеми з бортом у повітрі, скидає стрим командуванню, щоб вони це побачили самі, садить борт, і на цьому все. І не треба його критикувати, що він не виконує свою функцію, в нього банально немає для цього умов", — пояснив Олександр Карпюк.
Він додав, що регулярне придушення навігації та зв'язку безпілотників призводить до відтермінування вильотів. На самі дрони військові інколи за свої гроші встановлюють CRPA‑антени, які захищають від РЕБ, зменшуючи водночас час польоту, але ніяк не можна захистити від радіоперешкод інтернет-термінали Starlink.
Деякі безпілотники зразка НАТО із системами автоматизованої посадки доводиться постійно саджати аварійно, тому вони часто отримують пошкодження. Приземлити такі апарати цілими вночі без супутникової навігації та у вітряну погоду ще складніше, тому деякі екіпажі просто відмовляються вилітати в темряві.
"Кажуть прямо командуванню, або беріть на себе відповідальність за розбитий борт вартістю, як "Гелендваген" (Mercedes-Benz Geländewagen. — Ред.), або скоординуйте РЕБ. Результат зрозумілий", — поділився військовий.
Нескоординованість, стверджує він, також не дає Силам оборони використовувати безпілотні літаки-бомбардувальники з програмованими маршрутами. Такі дрони можуть автономно літати й виконувати завдання навіть під дією російської РЕБ, але не може безпечно повернутися та сісти, якщо поряд із місцем злету без попередження вмикають дружню "глушилку".
"Навіть якщо ти залишиш прохання в окремий час не давити навігацію, це все одно не дає гарантії, що 1-2 машини поруч не ігноруватимуть це прохання. Бо навіщо чітко реагувати на скид УМПК, якщо можна просто ввімкнути машину 24/7, і у випадку скидів УМПК такий раз — а вона вже заздалегідь працює", — іронізує оператор БПЛА.
Насправді така тактика, пише Олександр Карпюк, дуже шкодить підрозділам БПЛА. Держава закуповує дорогі безпілотники, навчає пілотів, але це все марно, якщо немає умов для польотів.
ВажливоУкраїнська група під назвою Michigan навчилася доводити БПЛА навіть до Донецька, знищувала російські комплекси РЕБ і могла б згодом атакувати ворожу артилерію, однак усього за одну ніч на тому напрямку були втрачені три борти, запущені ЗСУ, ГУР і СБУ. За інформацією автора, хтось зненацька увімкнув "глушилку", коли безпілотники поверталися назад, і вони просто загубилися.
"Після цього робота таких крил стала на паузу. І це з тим, що "Інквізиція" перша розробила методику відпрацювання роєм такими засобами. Увесь РЕБ Донецька не зміг упоратися з нашим роєм бомберів. А наш РЕБ зміг. Просто викресливши ці засоби вогневого ураження в такі складні для ЗСУ часи", — заявив Карпюк.
Під удар дружніх комплексів РЕБ потрапили українські дрони "Лелека" та Shark, а також баражувальні боєприпаси, які використовують частоти в діапазоні 2,2-2,5 ГГц — на таких же літають розвідувальні БПЛА Zala окупантів. Дістається також і безпілотникам із частотами 1,1-1,3 ГГц, адже ними користуються російські SuperCam.
Велика кількість дронів ЗСУ просто втрачені, а водночас військові не змогли виконати важливі бойові задачі. Олександр Карпюк заявив, що українська РЕБ не дала знищити російську техніку, котра завдає ударів: РСЗВ "Ураган", ЗРК "Тор", ЗРК "Оса", самохідну гаубицю 2С19 "Мста-С".
"Зірвано безліч бойових завдань. Які б могли врятувати життя", — підкреслив захисник України.
За його спостереженнями, українські військові вже спокійно сприймають невдачі, бо просто не можуть нічого зробити із засобами РЕБ. Водночас деякі виробники вже й не сподіваються на якусь координацію, а переходять на вільні частоти.
На думку Олександра Карпюка, українським військам потрібно розробити єдині протоколи роботи проти ворожих засобів і координації з дружніми, створити спільний координаційний штаб для РЕБ, БПЛА та ППО на кожному напрямку. До того ж потрібно мати дієві засоби контролю та впливу на підрозділи, які не узгоджують свою роботу й заважають іншим. Систему доведеться налагоджувати й вдосконалювати, щоб працювала без збоїв, на це потрібен час, який зараз втрачається. Процес іде, але занадто повільно, водночас Україна втрачає гроші та людей.
"Усі інструменти для координації є. Запустімо цю реформу як найшвидше. Усе одно іншого шляху немає. Та і як показує практика, якщо є взаємодія та співпраця між БПЛА-шниками та РЕБ-івцями, то ця синергія тільки працює в плюс обом. РЕБ-івці починають розуміти деякі моменти в БПЛА, які вони не знали. БПЛА-шники краще розуміють роботу РЕБа й допомагають йому бути ефективнішим проти ворожих крил, бо все ж РЕБ — це й наш захист теж. Ми дуже зацікавлені, щоб РЕБ був ефективним. Але для цього повинна бути побудована взаємодія, координація та відповідальність", — підсумував воїн.
Раніше Олександр Карпюк розповів, як екіпажі РЕБ "Нота" заважають літати безпілотникам ЗСУ. За словами військового, такі підрозділи не підкоряються командирам бригад ЗСУ та працюють на свій розсуд, через що зриваються важливі операції.