"Йдеться про мільярди". Що виграє бюджет України від Великої приватизації

Тарас Єлейко, Фонд держмайна, Велика приватизація
Фото: Пресслужба ФДМУ | Заступник голови Фонду держмайна Тарас Єлейко: "Ми ліквідували корупційні практики. Приватизація принесе до держбюджету мільярди"

Які очікування від Великої приватизації, які підприємства першими у 2021 році отримають нових інвесторів, а також — чому процес приватизації у минулі роки йшов вельми слабкими темпами Фокусу розповів заступник голови Фонду державного майна України Тарас Єлейко.

Related video

"Ми ліквідували корупційні практики. Приватизація принесе до держбюджету мільярди", — говорить заступник голови Фонду держмайна Тарас Єлейко в інтерв'ю Фокусу.

Як ви оцінюєте перспективи 2021 для Великої приватизації? Чи є реалістичний план надходжень до бюджету від Малої та від Великої приватизації за підсумками 2021 року?

- Після розблокування Великої приватизації план надходжень є абсолютно реальним. Більше того — спочатку планувалося закласти показник надходжень від приватизації на рівні 6 млрд грн, але Фонд держмайна наполіг на збільшенні цієї суми до рівня 12 млрд грн. Наші розрахунки показують абсолютну реалістичність такого показника, що можливо завдяки розблокуванню аукціонів Великий приватизації.

Верховна Рада розблокувала Велику приватизацію. Що це означає? Коли можна очікувати проведення першого аукціону з продажу об'єкта зі списку Великий приватизації?

- Це означає масштабне залучення постійних інвестицій через приватизацію і повернення на шлях, по якому ми повинні були пройти ще десятиліття тому.

Велика приватизація, голосування у Верховній Раді — скріншот табло Fullscreen
30 березня 2021 року Верховна Рада прийняла в другому читанні і загалом проект закону про розблокування Великої приватизації.
Фото: spfu.gov.ua

ТОП-3 об'єкти великої приватизації на 2021 рік: АТ "ОГХК", завод "Більшовик" та "Президент Готель"

Ми очікуємо, що вже влітку зможемо провести аукціони з приватизації "Об'єднаної гірничо-хімічної компанії" і "Першого Київського машинобудівного заводу" ("Більшовик"). На цих підприємствах працюють інвестиційні радники та підготовка до аукціону знаходиться на завершальних етапах. Аукціон з приватизації "Президент Готелю" очікується в третьому кварталі 2021 року. Це будуть перші підприємства великої приватизації за останні 15 років, з часів "Криворіжсталі".

Яку роботу проводить Фонд для забезпечення успішних аукціонів по підприємствах Великий приватизації? Скільки часу знадобиться, щоб провести аукціони за всіма зазначеними у переліку об'єктів?

Стандартна процедура підготовки об'єкта Великої приватизації займає 11-12 місяців за умови відсутності суттєвих проблем на підприємстві. Отже, говорити про швидкий продаж всіх 23 підприємств Великої приватизації поки складно.

Крім "ОГХК" і "Більшовика", у цьому році можна розраховувати на приватизацію "Президент Готелю" в Києві та початок підготовки обленерго.

Чи є попит з боку інвесторів? Чи отримуєте вже від них звернення, бачте зацікавленість, це іноземні або українські компанії?

Ми не тільки отримуємо звернення, а й проводимо проактивну роботу у напрямку комунікації з потенційними інвесторами, надаємо інформацію про активи і консультуємо по процедурам для цього. "ОГХК" цікавилося 8 потенційних інвесторів, з яких шість — зарубіжні.

ТОП-3 об'єкти Великої приватизації на 2021 рік: АТ "ОГХК", завод "Більшовик" та "Президент Готель". Це будуть перші підприємства Великої приватизації за останні 15 років, з часів "Криворіжсталі".

Скільки можуть коштувати об'єкти Великої приватизації в результаті?

Мета Фонду — забезпечити приватизацію активів за ринковими цінами і залучити компетентних інвесторів для перетворення непродуктивних активів на продуктивні через приватизацію непрофільних для держави об'єктів на прозорих аукціонах.

Щодо цін конкретних об'єктів зараз ще рано говорити, але йдеться про мільярди, якщо ми говоримо, наприклад, про "ОГХК".

Стартова ціна залежить від багатьох чинників: економічних, технічних та фінансових показників діяльності підприємства, результатів аудиту, перевірок (DueDiligence: загальний, фінансовий, податковий, юридичний, операційний, технологічний), SWOT-аналізу, аналізу конкурентного середовища в Україні та за кордоном, маркетингової інформації по ринку, на якому працює підприємство. Визначення стартової ціни віднесено до повноважень інвестиційного радника, який, власне, і готує підприємство до продажу. Радник подає ціну Кабінету міністрів України, а той її затверджує. Фінальні ж ціни формуються виключно на відкритих і прозорих аукціонах, де учасники торгів визначають реальну ринкову вартість приватизаційних активів.

Польський приклад приватизації: з 8500 державних підприємств залишилося 55

Зараз перелік об'єктів наведений у документі від 2019-01-16 № 36-р Розпорядження КМУ "Про затвердження переліку об'єктів великої приватизації державної власності" (зі змінами). Чи буде змінено перелік об'єктів Великої приватизації, плануються зміни цього чи наступного року?

Так, цей перелік є актуальним. Сьогодні в Україні 3600 державних підприємств, якими керують 96 різних органів управління. З них 1000 підлягають приватизації, а близько 1000 — непрацюючі, які можна тільки ліквідувати — борги перевищують вартість. І, на жаль, з огляду на тенденції, з часом кількість доведених до ліквідації державних активів тільки зростатиме разом зі збитками для держави.

Позиція Фонду — на приватизацію мають бути передані всі об'єкти, які не є профільними для держави.

Але спочатку Верховна Рада повинна прийняти перелік об'єктів, заборонених до приватизації — це активи, які виконують оборонні функції, є природними монополіями або потрібні державі для виконання соціальних функцій. Завдяки чіткому переліку, існує законодавчий механізм захисту інтересів держави.

Далі ми повинні пройти шляхом всіх успішних держав. Наприклад, у Польщі станом на початок 90-х років було 8500 державних підприємств, сьогодні їх кількість — 55. Тому все, що не потрібне державі для виконання її функцій, потрібно передати на прозору приватизацію.

Робота з інвестором — за принципом "всі знають все"

У 2018 році від приватизації до бюджету надійшло 300 млн, у 2019 — 536 млн. Озвучте, будь ласка, ключові аспекти, які заважали протягом трьох років проводити приватизацію великих об'єктів?

Головна причина — у впровадженні в приватизаційні процеси прозорих і відкритих принципів та механізмів. Раніше повідомлення про приватизацію об'єктів друкувалися в газеті "Відомості приватизації" з тиражем 400 шт на всю Україну — і на офіційному сайті. Однак інформації було мало, її було важко знайти, сайт був далекий від user-friendly. А якщо був зацікавлений інвестор — то іноді йому реальну інформацію про об'єкт на флешці продавали.

Ми ліквідували ці застарілі, корупційні практики — тепер працює приватизаційний онлайн-супермаркет privatization.gov.ua і віртуальні кімнати даних з докладною інформацією про приватизаційні активи.

...Інформації було мало, її було важко знайти, сайт був далекий від user-friendly. А якщо був зацікавлений інвестор — то іноді йому реальну інформацію про об'єкт на флешці продавали.

Таким чином, ми впровадили принцип "всі знають все" — потенційні інвестори, маючи повну інформацію про активи, можуть бути впевненими у відсутності прихованих ризиків, робити фінансові плани і платити реальну ринкову вартість об'єктів приватизації не "виймаючи" з ціни частину непередбачуваних ризиків. Це впливає і на кількість учасників аукціонів, адже ніхто не купуватиме "кота у мішку", тому зростання конкуренції на торгах свідчить також про повернення довіри інвесторів.

Про відсутність Великої приватизації у минулі роки... Тут потрібно розуміти, що такі активи є об'єктом інтересів різних груп впливу, які звикли за рахунок платників податків і держави забезпечувати власні фінансові інтереси. Тому відсутність приватизації непрофільних державних активів, які не є стратегічними, можна пояснити в першу чергу відсутністю політичної волі. Сьогодні така політична воля є — про це свідчать не слова, а реальні дії. Навіть під час заборони на проведення аукціонів Великої приватизації Фонд держмайна організував процес їх підготовки, роботу приватизаційних радників і стабілізацію цих активів, що призводить до збільшення їх вартості. Це дозволяє максимально швидко організувати проведення самих аукціонів після того, як Верховна Рада скасувала цю заборону і, нарешті, відкрила шлях для Великої приватизації.