"Політичний піар у війну", — Гетманцев розповів, що не так із податковою реформою "все по 10"

Реформа все по 10, податкова реформа, скасування єсв
Фото: minfin.com.ua | Гетманцев розповів, що не так із податковою реформою "все по 10"

На думку голови комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, ідеологи реформи "все по 10" не мають чіткої аргументації про доцільність своєї ідеї.

Пропозиція змінити Податковий кодекс (зменшити податки до 10%) досі обговорюється лише в соціальних мережах та ЗМІ, оскільки автори реформи "10-10-10" досі не надали відповідного законопроєкту. Про це під час інтерв'ю виданню Delo.ua заявив голова комітету Верховної Ради з фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.

"Яка мета цього шоу? Точно не реформа. Швидше політичний піар у війну. Тільки через пів року після анонсування цієї концепції з'явилися ідеї з приводу компенсаторів втрат держбюджету від зниження податкових ставок. Серед компенсаторів введення податку на зняття готівки (хоча доцільність такого заходу викликає сумніви), впровадження експортного мита на сировину, скасування деяких пільг і боротьба із зарплатними ФОП. Але знову-таки, все це має бути оформлене у вигляді законопроєкту з пояснювальною запискою, і лише після цього можна розпочинати хоч якусь дискусію", — сказав Данило Гетманцев.

При цьому політик наголосив на недоцільності цієї реформи, після впровадження якої в Україні планують знизити ставку трьох податків і скасувати єдиний соціальний внесок (ЄСВ).

"Але, наприклад, у складі ЄС, куди ми прагнемо, немає жодної країни, де немає ЄСВ. Або зниження ставки ПДВ удвічі. Але вона в Україні далеко не найвища. У Польщі ПДВ — 23%, в Угорщині — 27%, у Греції — 24%, а у Швеції — 25% (при цьому, як і у нас за ліками і паливом зараз, можуть застосовуватися знижені ставки податку на окремі соціальні товари.) І ПДВ — це податок на споживання, який на бізнес взагалі ніяк не впливає. Тому поки виразної аргументації в ідеологів цієї реформи немає. Сподіваюся, коли вони таки внесуть законопроєкт до парламенту, їх позиція буде сильнішою та обґрунтованішою", — зазначив Гетманцев.

Нагадаємо, в основі нової податкової моделі "10-10-10" — пропозиції низки українських економістів. Так, директор економічних програм Українського інституту майбутнього Анатолій Амелін у вересні 2022 року пояснював Фокусу, що необхідність проведення податкової реформи назріла на тлі складної економічної ситуації в Україні.

"Українська економіка — у складному стані, а бізнес знекровлений, тоді як економіка — база для оборони країни. Ми за 30 років не створили умов, за яких український бізнес може бути конкурентним. Україну капітал обходить стороною. Україна перебуває на 130 місці у світі за індексом економічних свобод, а також посідає 65 місце у світі за простотою сплати податків. Україна — недоінвестована країна. Чиновники продовжують доїти бізнес, вважаючи це нормою. Держава не створює умови, бізнес іде в тінь, 40% економіки зараз у тіні. Проблем із податками немає — їх навчилися обходити. Держава внаслідок недоотримує ресурси. Ось передумови, що систему потрібно міняти. Податкова реформа — це те, що потрібно зробити", — зазначив Анатолій Амелін. Експерт вважає, що завдяки проведенню податкової реформи Україна зможе розвивати економіку.

Які шанси на внесення змін до Податкового кодексу

Дискусії про те, чи може ідея "10-10-10" знайти реальне втілення у вигляді змін до Податкового кодексу, все ще тривають. Над реформою працюють фахівці Офісу Президента, Кабміну та низки аналітичних центрів. Але експерти ще в 2022 році скептично оцінювали шанси реформи на впровадження.

"Знижувати податки треба, але я сумніваюся, що миттєво можливо знизити ПДВ до 10%. Проблема — Угода про вільну торгівлю з ЄС, важко мати цю угоду, коли в країнах різні податки на споживання. Україна приєдналася до Євродирективи, яка передбачає, що ПДВ не може бути менше 15%", — зазначав старший економіст і член Наглядової ради CASE Україна Володимир Дубровський.

Член Ради НБУ Віталій Шапран каже, що до закінчення війни депутати навряд чи підуть на практичні зміни податкової системи.

"Передбачити, як на реформу відреагує ринок, майже неможливо. Зміни у податковій сфері мають бути комплексними, а податкові доходи держбюджету гарантовані", — вважає він.

Тим часом в Україні розробили законопроєкти №8298 та №8299 та пропонують запровадити податкові та митні пільги для промисловості та бізнесу під час воєнного стану. Метою законопроєктів є підтримка вітчизняної промисловості та бізнесу під час війни.

Ще Фокус повідомляв, що в Україні може з'явитися податок, надходження від якого надсилатимуть на фінансування Збройних сил України.