Євросоюз майже відмовився від нафти з РФ: як звалився імпорт нафти з Росії
Попри санкції, загальний обсяг імпорту нафти з Росії в європейські країни не скоротився до нульового рівня.
Після запровадження західних санкцій російський експорт нафти почав швидко втрачати свій потенціал на європейському ринку. Імпорт сирої нафти й нафтопродуктів із РФ в Євросоюз у березні 2023 року обвалився на 90% порівняно із середньомісячним показником за три попередні роки. Про це свідчать дані Європейського статистичного агентства.
Орієнтири розставлені: що відбувається з російською нафтою в ЄС
У березні країни блоку заплатили за 1,40 млн тонн російського палива, тоді як у середньому за місяць із 2019 по 2022 рік обсяг імпорту становив 15,2 млн тонн.
Загальний обсяг імпорту нафти з Росії в європейські країни не скоротився до нульового рівня завдяки тому, що обмеження мають винятки, які дозволяють обмежений імпорт нафти за певних умов.
У грудні 2022 року почало діяти ембарго Євросоюзу на морський імпорт російської нафти, стеля цін була встановлена на рівні $60 за барель. Заборону на імпорт нафтопродуктів ввели 5 лютого 2023 року.
ЄС почав отримувати нафту й нафтопродукти з інших країн ще до ембарго, а потім прискорив диверсифікацію імпорту, щоб вкластися у встановлені обмеженнями терміни.
У січні 2022 року, тобто до повномасштабного вторгнення ЗС РФ до України, імпорт російської нафти в європейські країни становив 12,4 млн тонн. У грудні, після набрання чинності частини санкцій, він впав на 70% — до 3,70 млн тонн. У березні 2023 року обсяг постачання був на рівні 1,17 млн тонн (-91%).
Імпорт нафтопродуктів із січня 2022 року до лютого 2023-го знизився на 80% — із 3,30 млн до 700 000 тонн відповідно — та продовжував знижуватися в березні до 300 000 тонн (-92%).
Азія замість Європи: хто зараз купує російські нафтопродукти
Головними альтернативними ринками збуту для російської сирої нафти є Індія, Китай і Туреччина, завдяки яким обсяги експорту цього продукту з РФ зазнали не таких суттєвих втрат під час війни проти України, як могло б бути.
Крім того, як пише видання Bloomberg, завдяки Індії дизельне паливо, яке виробляється з російської нафти, продовжує потрапляти навіть у Європу. В публікації Bloomberg стверджують, що у квітні в Індію надходило понад 2 млн барелів на день російської сирої нафти — майже 44% загального імпорту нафти в цю країну. Оскільки така кількість нафти для внутрішнього ринку Індії не потрібна, її переробляють і експортують.
Водночас РФ не залишає спроб знайти нові ринки збуту для своєї нафти. 12 червня стало відомо, що в місто Карачі у Пакистані прибула перша в історії сира нафта з Росії. Водночас, за інформацією газети The News International, Пакистан запропонував РФ укласти довгострокову угоду, а також зробив однією з умов оплату в юанях.