Росія атакує аеродроми України: як захистити винищувачі F-16 від "Іскандерів"

F-16, поставки F-16, коли прибудуть F-16, F-16 в Україні
Фото: Getty Images | Нідерланди дозволили експортувати в Україну 24 винищувачі F-16

Вільне ширяння російських БПЛА в українському небі, виставлення парку авіації на огляд ворога ставить питання про ефективність розміщення в Україні західних винищувачів. Ракети перевантажать будь-яку наземну систему ППО, потрібні нові підходи до захисту, впевнені опитані Фокусом військові аналітики.

Українські аеродроми останнім часом стали частими цілями ракетних атак російської армії. По аеродрому "Миргород" у Полтавській області 1 липня вдарили балістичними ракетами. Ціль за 150 кілометрів від російського кордону атакував оперативно-тактичний комплекс "Іскандер-М", розміщений у Курській області.

Міноборони Росії заявило про знищення п'яти діючих і пошкодження двох ремонтованих багатоцільових винищувачів четвертого покоління Су-27. До удару над аеродромом кілька годин літав розвідувальний БПЛА, він же і знімав наслідки влучання.

В Україні спростовують заявлені російською стороною втрати. Моніторинговий паблік "Миколаївський Ванек" зазначає, що особовий склад — цілий, але деякі борти пошкоджені. Автор каналу критикує українських командирів, які тримають літаки просто неба під час польоту розвіддрона.

"Нічому барани не вчаться. Уже і в Кульбакіному помилки припускалися, і в Довгинцевому. Тепер — Миргород", — акцентував він.

Колишній спікер Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат підтвердив "певні" втрати літаків на військовому аеродромі в Миргороді. Наслідки удару, за його оцінками, зовсім не такі, як описують окупанти.

"Аеродроми щодня під обстрілом і спостереженням дронів. Наші люди на місцях намагаються вберегти те, що є і завдати удару у відповідь. Я не буду деталізувати, якими неймовірними зусиллями це робиться", — написав він в Facebook.

Повітряні Сили роблять усе для протидії та введення в оману ворога: встановлюються макети та інші засоби, додав ексспікер.

Рецепти захисту винищувачів F-16

Удари по українських аеродромах актуалізують питання захисту таких довгоочікуваних винищувачів F-16. Судячи з обіцянок західних партнерів, вони готуються передати їх найближчими місяцями. Передова авіація прикриє небо над українськими містами від крилатих ракет і збиватиме бомбардувальники, носії керованих авіабомб.

У зведенні Повітряних сил України можна бачити досить часті звіти про спроби росіян бити по аеродрому в Миргороді. Опитані Фокусом військові аналітики зазначають, що по Старокостянтинову б'ють не так часто через віддаленість від кордону з РФ і неможливість використовувати "Іскандери". Щоб дістати до "Старкона", потрібні крилаті ракети і "Кинджали".

Один з озвучених варіантів прикриття — розміщення F-16 на аеродромах країн НАТО. Росія попереджала, що в цьому разі завдасть по них ударів і в Білому домі сказали розміщувати літаки в Україні. Очевидно, ЗСУ доведеться вирішувати питання безпеки F-16 на землі.

Командир екіпажу аеророзвідки Збройних сил України Олександр Карпюк (Serg Marco) пропонував захистити літаки дешевими зенітними дронами та новими засобами виявлення. Крім цього, по ворожому дрону в Миргороді не працювали системи радіоелектронної боротьби.

Джастін Бронк із Королівського інституту об'єднаних оборонних досліджень у коментарі агентству Reuters сказав, що українські військові будуть змушені постійно переміщати дорогі літаки в умовах браку боєприпасів для ППО.

"Будь-яка наземна система ППО може бути перевантажена, якщо ЗС РФ випустять достатньо ракет по цілі", — вважає експерт.

Варто зауважити, що російські сили полюють на українську авіацію з початку повномасштабного вторгнення. За час бойових дій ЗСУ навчилися ховати літаки, розповідає Фокусу виконавчий директор Українського центру безпеки та співробітництва Дмитро Жмайло.

"Авіація часто переміщається між аеродромами, часто її можна побачити і на автострадах. Але поки ми відчуваємо дефіцит ППО, про ефективне прикриття навіть не варто говорити. Потрібні американські комплекси Рatriot", — вважає він.

Розвіддрони армії РФ висять у повітряному просторі України кілька годин також через недостатню кількість засобів повітряної оборони.

Необхідно піднімати в повітря українські розвіддрони над аеродромами і налагоджувати супутникову розвідку для виявлення загроз, додає провідний науковий співробітник Державного музею авіації України, авіаексперт Валерій Романенко.

Від потрапляння ракет "Іскандер" з Росії, за його словами, захиститися практично нереально. Винищувачі треба розміщувати так, щоб комплекси не дістали до них, на відстані понад 500 кілометрів від кордонів і лінії фронту.

"Постійне розосередження винищувачів F-16 на аеродромах — головний секрет їхнього збереження. Тоді вистачить і одного комплексу Рatriot для їхнього прикриття", — пояснює фахівець.

Арочні залізобетонні укриття, побудовані в СРСР для захисту авіації, були досить дорогими. Зводили їх тільки в прикордонних військових округах. Товщина стін ангарів — 60 сантиметрів, вони захищали не тільки від касетних боєприпасів, а й від близьких розривів фугасних бомб, зазначають аналітики порталу Defence Express.

Арочних укриттів для Су-27 на авіабазі під Миргородом не існує. Причини, чому їх не побудували після 1991 року, відомі. У той час більшою проблемою було не те, де зберігати літаки, а на чому літати, чим заправляти машини і платити пілотам зарплату, зауважили автори.

Передача винищувачів F-16: коли прибудуть перші літаки?

Точних відомостей про терміни поставок, типи і стан літаків F-16 в Україну немає. Відомо, що Сполучені Штати схвалили відправлення винищувачів із Нідерландів і Данії в серпні 2023 року.

Нідерланди 1 липня 2024 року офіційно дозволили експортувати 24 винищувачі в Україну. Перші літаки передадуть Києву "найближчим часом", необхідну ліцензію на експорт уже видано.

Крім Данії та Нідерландів, Норвегія і Бельгія також оголосили про намір передати 12 винищувачів Україні. У норвезькому уряді зазначили, що Осло передасть Україні винищувачі "в тісній співпраці з союзниками".

Бельгія готова зробити такий крок із 2025 року, кількість переданих Києву літаків залежить від отримання нових F-35, говорила міністр оборони Бельгії Людивін Дедондер.

Нагадаємо, український льотчик на ім'я Андрій порівнював політ на радянському винищувачі Су-27 і на західному F-16. Фахівець переконався, що це дві "кардинально різні машини".

Данія згодна навчати до 20 українських пілотів на винищувачах F-16 лише до кінця 2024 року. Наступного року Данія перейде на більш сучасні винищувачі F-35.