Хто загартовує тренд. Як прогнозують світові тенденції на моду та їжу

моделі на подіумі — показ мод
Фото: pixabay.com

Ми знаємо, що ви вдягнете наступного літа. Хто такі трендхантери і як вони формують майбутнє моди і навіть політики.

Related video

Ми рідко замислюємося, з якої причини кожен модний сезон провідні дизайнери, як за командою, створюють лінії колекцій, витримані в єдиному стилі — на підставі актуальних трендів в окремо взятому сезоні. Адже ескізи створюються й одиниці одягу відшиваються задовго до їхньої презентації на подіумах, у рамках столичних модних марафонів. Як виходить, що законодавці моди заздалегідь знають, що буде актуальним за рік або навіть за два до приходу нових тенденцій або поновлення ретро-кодів різних модних епох?

моделі на подіумі Fullscreen
Як виходить, що законодавці моди заздалегідь знають, що буде актуальним за рік або навіть за два до приходу нових тенденцій або поновлення ретро-кодів різних модних епох?

Людині, далекій від механізмів створення моди, може здаватися, що синхронізація модних рішень на подіумах — це результат роботи спільного несвідомого або чогось в цьому дусі. Насправді, все набагато більш тривіально, ніж здається з боку.

Важливо
Хто вигадує моду. Чи є у фешн-індустрії свої сірі кардинали, чи "влада" належить народу?

Повернення певної модної епохи, актуальність окремо взятих кольорів, відтінків і поєднань, популярні силуети і багато іншого — результат роботи особливих фахівців, так званих трендхантерів. Саме вони здатні прогнозувати, що буде в моді через рік і навіть через п'ять років.

Прогнозування тенденцій — це і є ключовий функціонал для людей, зайнятих відстеженням настроїв у суспільстві. Саме вони першими дізнаються, чого захоче середньостатистичний представник мегаполісу або маленького містечка через кілька років. Причому, це прогнозування стосується не тільки модної індустрії. Такі прогнози роблять для б'юті-концернів і гігантських фарм-корпорацій, втім, як і для продуктового ритейлу та сфери розваг. Наприклад, такі гіганти, як Coca-Cola витрачають мільйони доларів на аналітику від експертів щодо тенденцій. А деякі з них навіть мають власний штат трендхантерів.

Епізод із фільму "Диявол носить Прада"

Однак що стосується галузі фешн-індустрії, тут є кілька агентств, які системно прогнозують модні тенденції та відстежують динаміку повернення модних кодів різних епох. Вони заздалегідь знають, коли в суспільстві почнуть сумувати за Англією 1960-х або за "епохою Бонда" 1980-х. Коли покоління, яке підросло, знову захоче повернутися в дитинство або в улюблені з дитинства фільми — і багато іншого.

Лі Еделькорт — королева трендхантерів

Одне з найзнаменитіших агентств, які прогнозують модні тренди, очолює голландка Лі (Лідевій) Еделькорт. Вона займається "передбаченнями" для всіх хоч скільки-небудь відомих брендів одягу із середини 70-х років минулого століття.

Лідевій Еделькорт, агентство Trend Union, тренди моди Fullscreen
Лідевій Еделькорт — засновниця форекастингового агентства Trend Union

Створене Лі Еделькорт агентство Trend Union у різний час підписувало контракти не тільки з будинками моди і мас-магазинів. Серед клієнтів "провісників" є, наприклад, корпорація Coca-Cola. Маркетологи гіганта звернулися до Еделькорт у пошуках правильної презентації напою Sprite, який потрібно було піднести поколінню, яке підростає, на початку 2000-х.

Команда трендхантерів Лідевій Еделькорт системно досліджує поведінкові та настроєві тенденції в суспільстві, щоб розуміти, куди світ рухатиметься в найближчі кілька років.

Саме компанія Еделькорт спрогнозувала спалах інфантилізму в суспільстві та повернення до "дитячих" модних рішень для великих будинків моди. Так на подіуми прийшли футболки з різнокольоровими логотипами та іншими очевидними кодами інфантилізму від моди. На думку Лі Еделькорт, люди втомлюються від щоденного стресу і рутини — і їм хочеться, як у дитинстві, сховатися, збудувавши навколо себе "броню" інфантильності.

тренди, модель на подіумі, інфантильність Fullscreen
Еделькорт спрогнозувала спалах інфантилізму в суспільстві та повернення до "дитячих" модних рішень

До речі, цей тренд впадає в очі на прикладі кіноіндустрії. Саме там ми помітили "нашестя" супергероїв, і появу мультфільмів, розрахованих на дорослих людей — young adults.

У полі — не один воїн

Ще один гігант на терені прогнозування трендів — це агентство WGSN, засноване в 1998 році. Компанія займається прогнозами трендів у сфері моди, декору інтер'єрів, екстер'єрів і навіть — харчовими і кондитерськими трендами для ресторанів і виробників снеків.

А ось прогноз епохи "суспільства без віку", що наближається, зробило інше агентство з вивчення трендів — LS:N Global. З їхнього звіту дізнаємося, що біологічний вік втрачає важливість, тому що люди похилого віку носять одяг для молоді, користуються тими ж гаджетами і додатками для знайомств, що й двадцятирічні, ведуть активний спосіб життя, багато подорожують, а також мають можливість продовжувати молодість, зберігаючи хорошу форму, бадьорість і молодий зовнішній вигляд.

Як наочне підтвердження ми спостерігаємо бум на моделей старше 35-ти років. Світ моди немов почав підігравати саме тим, кому "за" 30, 40 і 50 років. Утім, і дорослі блогери часто більш популярні або мають не меншу кількість підписників, ніж їхні юні колеги.

Агентства макро- і мікротрендів співпрацюють з цілою низкою фахівців, задіяних у дослідженні суспільних тенденцій — соціологами, маркетологами, антропологами. У кожного великого форекастингового агентства (агентства прогнозування трендів) є штаб-квартири в ключових столицях світу, а в невеликих містах у компаній є свої скаути, завдання яких — помічати мікротренди локального характеру й оцінювати ймовірність їх популяризації в масштабі країни або світу.

Трендбуки диктують тенденції світовим брендам

Окремі фахівці відстежують настрої і тенденції на онлайн-платформах — в Instagram, Facebook, TikTok, Twitter та інших. Чи варто згадувати, що кожне окремо взяте покоління досліджується окремими фахівцями? Так у великих корпорацій з'являється інформація про те, куди буде розвиватися суспільство, які переваги домінуватимуть щодо культури, їжі, політики, сучасних технологій та іншого. У той час як звичайній людині здається, що зміна трендів — це якийсь хаотичний рух.

Одночасно з глобальними докладними соціологічними дослідженнями макротрендів фахівці форкастингових агентств працюють з тканинами, відтінками, опрацьовують актуальність різних матеріалів і моделей з урахуванням розвитку напрямку ЗСЖ, тренду на усвідомлене та лаконічне споживання і багато чого іншого.

На підставі всіх отриманих даних форкастингові агентства складають трендбуки — каталоги, в яких описані майбутні тенденції з перспективою як мінімум на два роки вперед. Дизайнерам і маркетологам трендсетери дають масштабні рекомендації щодо найголовніших модних напрямів.

модель на подіумі, велике лого Fullscreen
Іноді аналітики агентств помиляються, і на подіуми повертаються грайливі тенденції, всупереч очікуванням

Утім, бувають ситуації, коли форекастингові агентства дають збій в прогнозуванні. Так, у 2016 році, співробітниця WGSN озвучила в інтерв'ю для Observer, що "ідея люкса змінилася — тепер вважається моветоном носити лого дорогих брендів або статусні сумки". Усе це було модним на початку 2016-го (якщо, звичайно, не брати до уваги споживачів люкса з Азії), але минуло кілька місяців, і на подіумах знову запанували все ті ж логотипи — згадайте сумки Louis Vuitton із монограмою або футболку Gucci з показу Resort-2017.

Тож тепер, незважаючи на важливість досліджень, ключові тренди все ж таки формують споживачі. Щоправда, вони не завжди знають про це. Головні завдання брендів і дизайнерів — проаналізувати отриману від форекастингових агентств інформацію, перекласти її мовою візуала і продати покупцям у вигляді чергової модної колекції. Ось так це все і працює!