Ще більше податкових ухилянтів. До чого призведе реформа, затіяна урядом
Економіст Віталій Шапран переконаний, що урядова податкова реформа не принесе користі країні, а лише нашкодить, посиливши, зокрема, відтік найкращих кадрів за кордон. Він пропонує три кроки для виходу з ситуації, що склалася зараз.
Урядова податкова реформа — як філософський камінь у Гаррі Поттера: кожний бачить в ній, що хоче:
- бізнесмени бачать зростання фіскальних ризиків та ризиків згортання бізнесу;
- наші найближчі європейські партнери потирають руки, оскільки зростання податкового тягаря в Україні на фоні війни призведе до ще більшого відтоку економічно активного населення з України, причому втечуть не фермери, які прив’язані до землі, а носії найбільш прогресивних сфер бізнесу, сектор ІТ насамперед;
- податкові корупціонери з ДПС, їх дах в Верховній Раді та представники так званих фіскальних кланів вже радіють зростанню своїх доходів, бо чим більше попит податкових ухилянтів — тим більше вони "назбирають податків" замість держави;
- ну а населення (виборці) вже починають підозрювати щось недобре.
За рахунок яких джерел потрібно виходити з цієї ситуації? Моя позиція така:
- Ми повинні проінформувати наших західних партнерів, що без їх допомоги ми вимушені робити свою податкову систему ще більше непривабливою. На фоні того, що вже 4,2 млн наших громадян є повноцінними споживачами в ЄС (це 15-20% наших економічно-активних трудових ресурсів), урізання західної допомоги Україні та підштовхування до збільшення податкового тягаря вводить ЄС в конфлікт інтересів стосовно України. Бо наші трудові ресурси їдуть до них, там працюють і створюють для ЄС позитивний економічний ефект. Наприклад, та ж Польща визнає, що їх річний ВВП є на 1-2% більшим, ніж міг би бути, тільки за рахунок трудових мігрантів. Тому питання про уникнення конфлікту інтересів на базі конкуренції за трудові ресурси потрібно ставити перед ЄС. Бо без трудових ресурсів не буває економіки, і нам потрібно думати, як повернути тих 4,2 млн, які вже виїхали, а не стимулювати новий відтік кадрів та бізнесменів.
- На кінець кожного дня заборгованість НБУ перед банками за депозитними сертифікатами НБУ в середньому становить 350-400 млрд грн. Це сума, яка знерухомлена в НБУ в межах програми так званої "боротьби з інфляцією". Думаю, нічого страшного не буде, якщо 150-200 млрд грн піде до Мінфіну на термінове закриття діри в бюджеті, а на балансах банків ДС НБУ замінять на ОВДП, які Мінфін випустить на ринкових умовах (як правильно визначити ринкові умови, я Мінфіну потім підкажу). В червні в нас грошовий агрегат М1 був 1,955 трлн грн, це вся готівка в обігу (0,752 трлн) та безготівкова гривня. Тож +200, а може і 250 млрд грн, заведені через ОВДП і бюджетні витрати, не призведуть до суттєвої монетарної інфляції, і навіть за таких умов споживча інфляція в Україні не вийде за меж СРІ в Туреччині чи Аргентині.
- В решті решт, податки можна оптимізувати, але не так, як запропонував уряд. Нагадаю про реформу 10-10-10, якщо б тоді у нас дійшли до неї руки, то зараз би цих проблем не було. Принципи змін у податковій системі повинні бути простими:
- (А) єдиний податковий периметр без пільг і преференцій. Якщо перекласти з фінансового на українську: то куди б ви не сунулись вивести кошти (з/п, депозити, облігації вашого підприємства, урядові облігації, дохід ФОП і т.д.) – вас буде очікувати одна єдина ставка. А оце "одоробло" з 100 видами податків та 1,5 млн правил і підпунктів їх адміністрування і ще з 500 пільгами на кожен з них потрібно прибирати. Оскільки саме можливість арбітражу між ставками і призводить до корупції в ДПС та серед депутатів, які її кришують.
- (Б) Фіскальна влада повинна отримати доступ до баз даних СЕП та НСМЕП. В перекладі на українську: коли ви відкриваєте рахунок, то залишаєте свій податковий код, по ньому дуже легко відслідкувати ваші транзакції, і якщо ви отримували доходи і забували сплачувати податки, то податкова має Вам виставити рахунок. Паралельно НБУ має стимулювати безготівкові платежі до падіння частки готівки в М1 до рівня в 10-15% (зараз 37%). Як це зробити, то окрема тема, але кроки мають бути протилежними від того, що зараз чудить наш центральний банк.
- (В) Збільшити відповідальність за несплату податків і корупцію в податковій сфері. Люди, які не сплачували податки, мають нести відповідальність, а ті, які їм допомагали не сплачувати податки, мають сидіти в колоніях, а не у парламенті.
Згадаємо кейс с зеленим Lamborghini, митна вартість якого була зменшена від прайсової в 5-6 разів, а коли обласна податкова зацікавилась кейсом, податківців викликали на рандеву до голови податкового комітету, який, до речі, зараз і розглядає податковий законопроєкт Кабміну. Відчуваєте пекельне коло нашої фіскальної системи? Тож якщо втілити 10-10-10 або її аналог швидко не вдасться, то, може, дуже невеликий "інфляційний податок" з кожного все ж таки кращий для економіки і більш справедливий для українців? Бо альтернатива з "зеленим Lamborghini" виглядає ну вже дуже огидно.
І друзі, нашим західним партнерам дуже важливо пояснювати, що в країні триває боротьба з корупцією і що ці процеси не можуть дати бажаний результат вже завтра. Тому потрібно не скорочувати, а збільшувати фінансування України, особливо на ті системні реформи, які вбивають корупцію в своїй основі — якісна податкова реформа тому приклад. Комунікація з партнерами завжди дуже сильно викривлялась виконавчою владою. От приїжджає місія МВФ (наприклад) в податкову, ви що думаєте, що ДПС буде відстоювати спрощену систему ФОПів або концепцію 10-10-10, або НБУ буде розповідати про справедливий репрофайлінг боргу уряду перед НБУ? Ні, зовсім ні. Думки і жадібні бажання ТОПів виконавчих органів на 75% потрапляють у папери МВФ, а потім підкидаються до ОП вже під виглядом, що "це МВФ вимагає". Приблизно так закопали 10-10-10, могилку якої, схоже, прийдеться розкопувати ))) якщо не "завтра", то вже дуже скоро.
Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.
Важливо