Школа вдома. Як організувати дистанційне навчання дитини на карантині
На карантині школярам рекомендують вчитися вдома. Фокус з'ясував, наскільки в Україні розвинений формат дистанційного навчання, і розпитав учнів, що вибрали домашнє навчання, про те, як змінилося їхнє життя
Зазвичай під час карантину вчителі задають для самостійного освоєння якісь теми, а після повернення учнів до школи організовують контрольні, перевіряючи, як вони освоїли матеріал. Як правило, призупинення занять несильно позначається на навчальному процесі, але в цей раз батьки стурбовані і шукають способи організації дистанційного навчання для своїх дітей. Нинішній карантин приходиться на ключовий період навчального року, особливо для старшокласників, які готуються до зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). У зв'язку з карантином Міністерство освіти і науки спочатку перенесло на початок — середину квітня пробне ЗНО і Всеукраїнські олімпіади, а частину олімпіад — з правознавства, історії та іноземних мов — взагалі скасували. Зазвичай призери Всеукраїнських олімпіад отримують додаткові бали при вступі до вузів, але в цьому році вони, швидше за все, не зможуть скористатися такою перевагою. Але тепер уряд продовжив карантин вже до 24 квітня, і як будуть розвиватися події далі — невідомо.
Тому Міністерство випустило рекомендації щодо білоруського режиму роботи шкіл під час карантину. Серед них — впровадження дистанційних технологій, за допомогою яких можна проводити заняття. За даними МОН, зараз послуги дистанційної освіти надають близько 150 шкіл з 15,2 тис. навчальних закладів. При цьому по території країни вони розподілені нерівномірно: якщо в Донецькій області таких шкіл 69 (там навчаються діти, що живуть на непідконтрольних Україні територіях), то в Кіровоградській — всього одна.
Як зазначає Любомира Мандзій, в.о. міністра освіти і науки, навчальні заклади самостійно вирішують, як їм взаємодіяти з учнями під час карантину. Зі свого боку міністерство опублікувало список онлайн-курсів, які можуть допомогти в домашньому навчанні. Також чиновники зайнялися стратегічним оновленням нормативних документів про дистанційну освіту.
Закони та реалії дистанційного навчання
У світі немає єдиного підходу до віддаленого навчання. У половині країн Євросоюзу вона заборонена, в тому числі в Німеччині і Швеції. У США на домашньому навчанні перебувають 2,5 млн дітей — близько 4% всіх школярів. У Великобританії через низьку якість шкільної освіти за останні чотири роки кількість таких дітей збільшилася більш ніж на 40%, до 60 тис. В Україні ж повної статистики про дітей, що навчаються дистанційно, немає, проте їх число росте — як мінімум за рахунок школярів, що живуть на непідконтрольних територіях Донецької та Луганської областей. За даними місцевих департаментів освіти, за останні роки їх кількість збільшилася на третину.
Для школярів, які живуть в обділених швидкісним інтернетом населених пунктах, запустили освітні програми на телебаченні
Українське законодавство передбачає два види віддаленого навчання: інституційне та індивідуальне. До інституційному відноситься, зокрема, дистанційне навчання. У цьому випадку вчитель робить все те ж, що і в звичайній школі, тільки онлайн: на сайтах шкіл створюють розділи з усіма навчальними матеріалами, для уроків вчителі використовують відеоконференції, вони чітко дотримуються навчальній програми. Згідно із законом дистанційне навчання повинно проводитися на базі школи або спеціально створеного класу. Але ця норма суперечить вимогам карантину, а прив'язка до навчальної програми йде врозріз з поняттям академічної автономії педагогів, тому міністерство має наміру переглядати положення про дистанційне навчання.
До індивідуальної уваги віддаленої освіти відносяться екстернат, домашня (сімейня) освіта і педагогічний патронат. У цих випадках шкільна програма адаптується під потреби учня і подається індивідуально. Згідно із законом екстернат представляє самостійне навчання. За організацію домашньої освіти відповідальні батьки, при цьому дитина повинна бути приписаною до школи, яка контролює результати його навчання. Педагогічний патронаж — це уроки, які вчителі проводять для дітей з серйозними захворюваннями. Крім того, як уточнює Любомира Мандзій, педагогічний патронаж організовують в тих місцевостях, де в класах початкової та базової шкіл не набирається більше п'яти осіб.
На практиці такі форми навчання, як екстернат або домашня освіта змішуються і працюють інакше, ніж прописано в законі. Найчастіше на екстернаті діти не вчаться самостійно, їм потрібна допомога педагогів і батьків. При цьому вони здають контрольні в школах екстернів, оскільки державних навчальних закладів, які прийматимуть "віддалених" дітей, вкрай мало.
Нещастя допомогло
В українському сегменті інтернету є десятки освітніх платформ — платних і безкоштовних. Найчастіше це проєкти громадських організацій, що працюють у співпраці з Міністерством освіти і залучають педагогів і освітніх експертів. Особливість онлайн-ресурсів в тому, що вони не замінюють навчальну програму, але доповнюють її, онлайн-матеріали потрібно підбирати в залежності від теми, яку проходить дитина. Для платних освітніх проєктів вимушене сидіння дітей вдома — хороший шанс розширити аудиторію. Деякі з них, такі як "Розумники" і Gios, організували безкоштовний доступ до уроків і лекцій під час карантину.
Тільки півтори сотні шкіл з 15,2 тис. навчальних закладів надають послуги дистанційного навчання
В українському освітньому контенті домінують курси підготовки ЗНО для старшокласників, найбільш відомі з них — Prometheus, EdEra і iLearn — МОН рекомендує використовувати під час карантину. У цього явища є дві причини: особливості розвитку дитини і економіка освіти. Як каже Зоя Литвин, голова освітньої організації "Освіторія", дослідження показують, що маленьким дітям для успішного навчання потрібно живе спілкування з учителем, а школярам середніх і старших класів краще допомагають онлайн-інструменти. "Друга причина полягає в тому, що у середньостатистичної української сім'ї обмежений бюджет, в тому числі на освіту, так що його потрібно розподіляти раціонально. У початковій школі батькам важливо, щоб дитина зрозуміла, як вчитися, а ось із завданнями вони в змозі допомогти і самі. У старшій же школі ЗНО — той фільтр, від якого залежить, чи буде у дитини шанс на навчання на бюджеті в хорошому вузі. Тому в нього інвестують набагато активніше", — зазначає Литвин.
Онлайн-ресурси допоможуть тільки тим школярам, які мають у своєму розпорядженні високошвидкісний інтернет. Але покриття в Україні нерівномірне, тому для обділених інтернетом населених пунктів запустили освітні програми на телебаченні. Зокрема, "Відкриті уроки" для одинадцятикласників в першій половині дня йдуть на телеканалі "Київ", освітній контент транслюють на телеканалі "Рада", залучаючи проєкти Prometheus і EdEra. Також міністерство веде переговори з "Суспільним". Примітно, що телеканал "Київ" пообіцяв транслювати відкриті уроки для різних класів на постійній основі і після завершення карантину.
Вчитися вдома легко
На карантині батькам і дітям важливо побудувати правильні навчальні відносини і провести цей час максимально безболісно. Зоя Литвин, голова освітньої організації "Освіторія" і мама школяра, поділилася рекомендаціями, як це зробити
- Під час карантину можна провести невеликі "планерки": розповісти дитині про режим, правила, про те, що важливо кожен день, щоб подивитися список онлайн-завдань, читати передбачену планом навчальну літературу, пояснити, чому це важливо.
- Варто чітко розділяти домашній час на розваги і навчання. Збережіть звичну для учня рутину: той же час підйому і відходу до сну, традиційні ритуали — сніданок, заняття, хобі і т. д. Важливо приділяти навчанню короткі проміжки часу: від 15 хвилин для дитини середньої школи і до 25 хвилин для дитини старшої школи з невеликими перервами між ними.
"Збережіть звичну для учня рутину: той же час підйому і відходу до сну, традиційні ритуали — сніданок, заняття, хобі" (фото: Освіторія)
- Навчальний темп у дітей дуже різний. Комусь навчання вдома дозволить "клацати" завдання швидше, для когось це буде можливість зменшити темп і виконувати їх повільніше, але в більш комфортному ритмі. Головне — встигати до дедлайнів, а в правильному онлайн-навчанні під час карантину вони обов'язково повинні бути, інакше ефективність навчання знизиться. Навчанню вдома потрібно приділяти не більше часу, ніж займатися стандартним шкільним днем учня.
- Я прихильник максимальної свободи в усьому, що стосується навчання дітей, і вважаю, що дитина з другого класу в стані сама контролювати свої навчальні завдання. Після "планерки" батьки повинні сказати ключову фразу: "Якщо тобі щось незрозуміло чи потрібна буде моя допомога, я завжди поруч, звертайся". І потім не втручатися. Якщо дитина не звертається, значить, у неї все під контролем.
Не забий
Головне правило домашнього навчання
Женя Батурина, учениця 7-го класу школи "Оптима" (фото: з особистого архіву)
Мені багато подобалося в звичайній школі, але був і великий мінус: я дуже багато часу проводила за навчанням, близько сьомої години щодня, плюс ще кілька годин потрібно було витрачати на підготовку домашнього завдання, через це не могла відвідувати гуртки.
Перейти на дистанційне навчання мені запропонувала мама, адже я скаржилася їй, що сильно втомлююся і нічого не встигаю. Я думала, що весь час буду сидіти вдома, роблячи уроки, а з друзями зможу спілкуватися тільки у вихідні. Виявилося, все не так. Я займаюся близько трьох годин, потім чекаю, коли закінчаться уроки у моїх колишніх однокласників, і ми йдемо гуляти.
Моя нова школа пропонує повністю дистанційний формат навчання: на її сайті у мене є особистий кабінет з розкладом уроків на кожен день і списком контрольних, які я повинна здати. До кожного уроку додається параграф з підручника і часто — відеолекція. В кінці уроку пропонують відповісти на питання або виконати якісь завдання, щоб учень розумів, наскільки добре він засвоїв тему.
До нових умов я адаптувалася десь півроку. Вчитися виявилося легше, ніж у звичайній школі, але все одно потрібно старатися. Найскладніше було не відкладати все на потім. Я спочатку навчалася не за розкладом, накопичила величезні борги, довелося все екстрено робити за що залишилася до здачі контрольних тиждень. Було трохи страшно, що не встигну. З ранку до вечора вчилася і отримала оцінки, які мене не влаштовували.
Мій навчальний день починається близько 10 ранку, і я намагаюся не засиджуватися, зазвичай закінчую уроки десь до першої години-двох і потім вільна. Але іноді сиділа за уроками до чотирьох через те, що відволікалася: з комп'ютером і телефоном під рукою складно не заглядати в "Інстаграм" або "Ютуб". Якщо там не зависати, все робиться набагато легше і швидше: один урок — десь півгодини.
Для себе я виробила кілька правил. Дотримуватися розкладу: вчитися кожен день, робити все вчасно. Не перескакувати через теми: якщо вивчати їх одну за одною, немає складнощів з новими темами. Не відволікатися, не переходити на сторонні сайти, тоді заняття займають зовсім небагато часу, і все, що ми проходимо, стає зрозуміло. Зараз в школах карантин, мої колишні однокласники нічого не роблять, і це трохи прикро. Зате я вже зараз можу приступати до складання річних контрольних, до травня все закінчу і буду вільна, коли їм доведеться наганяти програму.
Вчителі з колишньої школи вважають, що так я не зможу нормально вивчитися. Вони думають, що домашнє навчання підходить тільки хворим дітям. Мені здається, вони не праві. Тепер я не боюся, що, якщо не розумію, мені скажуть: "Треба було слухати". Я можу ще раз перечитати параграф, переглянути відеоурок, а якщо знову незрозуміло, запитати у вчителя, записавшись на консультацію. Мені так вчитися легше, я завжди можу повернутися трохи назад.
Вчителі повинні зрозуміти, що, навчаючись дистанційно, діти звикають контролювати себе, дізнаються щось нове, як розвиваються, тому що у них є можливість ходити на гуртки, вони не сидять кожен день спочатку в школі, а потім вдома за уроками. Я пішла на плавання і в гурток, де мене вчать ліпленню з глини, стала більше гуляти. Помітила, що підтягла англійську: дивлюся в "Ютубі" інтерв'ю Біллі Айлиш і майже все розумію. Раніше у мене вільного часу було максимум три години на день, всього цього я б просто не встигала.
Різнобічний інтерес
Чому вчить досвід дистанційного навчання
Ліза Паніна, випускниця 2019 року київської школи №328 (фото: з особистого архіву)
У 2014 році моя сім'я переїхала до Києва, я вступила у нову школу, але не змогла порозумітися з однокласниками і пішла на домашнє навчання. У новій школі брала завдання для контрольних робіт. Якщо хотіла отримати вищий бал, потрібно було раз в півріччя приїжджати до вчителів, захищати усно ці контрольні — без захисту можна було розраховувати максимум на дев'ять балів. Як я роблю контрольні — моя справа: можу займатися з репетиторами, можу все вчити самостійно.
Адаптація до нового формату навчання пройшла без проблем, хіба що спочатку не дуже легко себе контролювати: бувало, що все вирішувала і здавала в останній момент. Боротися з прокрастинацією допомагали "нервняки" класного керівника, яка говорила, що, якщо я не здам, дістанеться всім, її теж смикають з приводу того, як займаються учні.
Навчалася я без графіка: робила завдання, коли закортить, коли нудно, — абсолютно спонтанно. Часто це було схоже на студентську історію, коли люди довго забивають на навчання, а потім все роблять дуже швидко. Напевно, це не дуже відповідально, але мені так було комфортно.
Навчаючись вдома, я витрачала на навчання значно менше часу, ніж у звичайній школі. Контрольні мені сумарно коштували дня три на місяць. У мене з'явилося досить вільного часу, я змогла відвідувати гуртки. Займалася в театральному гуртку, пішла на кендо, дуже багато малювала. У підсумку це навіть допомогло мені з професією: скоро буду працювати викладачем Діджитал-арту на курсах для молодших груп.
У мене дислексія, і я впевнена, що домашнє навчання напевно підійде людям з цією проблемою. У школах вимагають постійно читати, а дислексику важко дається процес читання. Варіанти аудіокниг, записи на диктофон взагалі не розглядаються вчителями. Вони не сприймають будь-якої альтернативи, кажуть: "Телефон прибрати!", Хоча ти його використовуєш виключно в навчальних цілях. Домашнє навчання добре тим, що, якщо ти не можеш осилити якийсь науковий текст, практично на будь-яку тему можна знайти лекцію в інтернеті і сприйняти все на слух.
Закінчивши школу, я оцінюю свої знання як фрагментарні, але вважаю, що в цілому мій рівень непоганий. Я досить ерудована, але за своєю ініціативою. Думаю, школа виробила б у мене ненависть до тепер улюбленої астрономії та біології, і через пару років я все забула б, а так до сих пір щось почитую на тему генетики, мені це все ще цікаво.
"Контрольні мені сумарно коштували дня три на місяць. У мене з'явилося досить вільного часу, я змогла відвідувати багато гуртків"
Такий досвід навчив мене самостійності, менше довіряти авторитетам. Я володію більшою свободою думки, схильна все перевіряти ще раз. У школі я б цього не навчилася. Там учитель — завжди вищий авторитет, в його словах не прийнято сумніватися, тому я навряд чи отримала б навички критичного мислення.
Багато хто чомусь думає, що у мене має бути все погано з соціалізацією, так як я не ходила щодня в школу. Але я не відчуваю ніякої відстороненості від колективів, в які зараз потрапляю, абсолютно нормально спілкуюся з людьми, добре вирішую конфлікти. Якщо у дитини є якісь проблеми, причина не у відсутності контакту з однокласниками, а в чомусь іншому.
Тим, хто тільки роздумує над тим, щоб перейти на дистанційне навчання, можу порадити здорово оцінювати свої сили. Може, варто попросити своїх близьких нагадувати про режим, і тоді все вийде.
На самозабезпеченні
Як завдяки домашньому навчанню з'явився час на роботу
Клим Остапенко, учень 9-го класу школи "Джерело" (фото: з особистого архіву)
Перші два класи я вчився у звичайній школі, але влітку зрозумів, що мені це не підходить. Уже тоді з'явився вибір — була ідея ходити в художню школу, але мама знайшла альтернативну приватну школу "БеркоШко". Це був чудовий досвід, я ходив туди три рази в тиждень і здавав іспити в школі екстернів. Школа знаходилася дуже далеко від мого будинку, але у вісім років я був досить мотивований, щоб витрачати на дорогу майже дві години.
Пізніше зі школи екстернів я перейшов у київську школу №328, яка надає схожі послуги. Різниця в тому, що можна не кожного разу приїжджати і писати контрольні на місці, а робити їх вдома і приносити на перевірку. Школа теж перебувала далеко від будинку.
Минулої зими я зрозумів, що в "БеркоШко" забагато домашніх завдань, плюс контрольні 328-ї школи, які теж треба робити. Вирішив, що буду намагатися вчитися вдома і обмежуся тільки 328-й школою. У мене були друзі, які навчалися дистанційно в школі "Джерело". У неї є сайт, де викладені уроки і тести до них на весь рік. Я умовив батьків перевести мене туди. В принципі, мене все влаштовує. Збираюся вчитися в школі "Джерело" в 10-му і 11-му класах.
Я займаюся приблизно по дві години на день, ближче до кінця року — більше. У мене є уроки по скайпу з моїм дідусем з Америки, який консультує з хімії та біології. З англійської мови, алгебри та геометрії мені допомагає мама. Я не звикав до домашнього навчання — роблю все в тому ж обсязі, що і в школі. Просто не витрачаю додатково сім годин, щоб сидіти на уроках. Обожнюю гуляти з друзями, можу проводити з ними по шість годин на день.
Я намагаюся сам забезпечити себе всім необхідним, тому працюю: зазвичай сиджу з маленькими дітьми. Так як у мене дві сестри і брат, давно до цього звик. Коли дуже хотів новий телефон, працював з 7:00 до 15:00. У день отримував 750 грн.
Щоб звикнути до домашнього навчання, школярам на карантині раджу займатися у комфорті. Я, наприклад, сиджу на дивані, слухаю музику і роблю уроки. А ще буде корисно частіше виходити на прогулянки.
Українські онлайн-платформи, які можуть безкоштовно допомогти у дистанційному навчанні
Початкова школа
• Matific — уроки і тести з математики для учнів 1-6-х класів.
• "Розумники" — інтерактивні уроки з української мови та математики для 1-4-х класів. Безкоштовно під час карантину.
• BrainBasket — ігрові курси з програмування і робототехніки для дітей від 6-8 років.
Базова школа
• Gios — уроки математики, алгебри та геометрії для 5-9-х класів. Безкоштовно під час карантину.
• Павло Віктор — ютуб-канал вчителя фізики з відеоуроками для 7-11-х класів.
• MOOCs — онлайн-курси англійської мови від Британської ради для школярів середніх і старших класів, та їх батьків.
Старша школа
• Prometheus — курси підготовки до ЗНО з української мови та літератури, історії України, математики та англійської мови.
• EdEra — курси підготовки до ЗНО з української мови та літератури, історії України, математики, англійської мови та біології.
• "Доступна освіта" — відеолекції з української мови та літератури, та історії України.
• iLearn — курси підготовки до ЗНО з української мови та літератури, історії України, математики, англійської мови та біології.
• Be Smart — курси підготовки до ЗНО і тести з дев'яти предметів, у тому числі природно-наукових.
• ЗНО-Онлайн — тестові завдання ЗНО минулих років з 11 предметів