"Робота на оплески". Чому за два роки влада не підійшла системно до освітньої політики

Володимир Зеленський, президент України
Фото: Офіс президента | Володимир Зеленський і Денис Шмигаль

За два роки правління Володимир Зеленський не раз озвучував очевидні завдання: потрібно захоплювати дітей наукою, покращувати умови роботи вчителів і в цілому виводити українську освіту на новий рівень.

При цьому освітню політику президент почав із формальностей — указу про скасування шкільної форми, хоча й до того вона була необов'язковою, форму одягу школи визначали самостійно.

З початком пандемії коронавірусу Зеленський переключився на "Велике будівництво", в рамках якого будували і школи в різних регіонах, попутно перевіряючи, як працює Wi-Fi у знову відремонтованих студентських гуртожитках, у той час як його дружина зайнялася реформою шкільного харчування.

Важливо
Онлайн назавжди. Чому карантин радикально змінить середню освіту
Онлайн назавжди. Чому карантин радикально змінить середню освіту

Щоб розвивати галузь, при президенті заснували три ради: із середньої, професійно-технічної та вищої освіти. Оскільки це сталося нещодавно, ні про які результати діяльності рад не йдеться.

"Основний висновок про освітню політику президента за два роки — відсутність системності, робота на уявні або реальні оплески", — говорить Микола Скиба, експерт зі створення Українського інституту майбутнього. Наприклад, укази президента про призначення довічних виплат видатним педагогам і стипендій кращим учням виглядають ефектно, але, на думку експерта, це неоднозначні рішення.

"Якщо говорити про учнів, то ефективним інструментом є конкурси та змагання", — зазначає Скиба.

Частково успішне починання Зеленського — проект цифрової трансформації держави, що торкнувся й освіти. Однак "Всеукраїнська школа онлайн" не принесла очікуваного ефекту.

"За оцінками експертів і громадськості, якість шкільної освіти під час пандемії тільки погіршилася. Хоча запуск "Всеукраїнської школи онлайн" і створив "резервну копію" школи, але не допоміг ні сім'ям, ні школам адаптуватися до дистанційного навчання", — говорить Микола Скиба.

Важливо
Дистанційні незнання. Що заважає школярам засвоювати інформацію, навчаючись дистанційно

Несистемність президента яскраво ілюструє його кадрова політика в освіті. Почали за здоровʼя: профільна міністриня Ганна Новосад у Кабінеті міністрів Олексія Гончарука підхопила кращі ініціативи своєї попередниці Лілії Гриневич й ініціювала низку системних змін у різних гілках освіти. Так продовжилася реформа "Нова українська школа", планувалася зміна формули фінансування вузів, доробка Державного стандарту базової освіти. Але ця робота перервалася, оскільки Новосад пішла у відставку разом із Кабміном і лише через кілька місяців був призначений новий міністр Сергій Шкарлет.

На думку Миколи Скиби, це призначення — один із головних провалів Зеленського, адже саме президент наполягав на кандидатурі Шкарлета. Політика нового керівника міністерства часто суперечить споконвічному духу реформ, зокрема шкільної. Приклад тому — затверджений при Шкарлеті стандарт базової освіти, за яким учні будуть ще більше завантажені уроками й домашніми роботами, а не розвантажені, як планувалося раніше.