Знайти нові маршрути для українського зерна буде непросто, — NYT
Ширина залізничних колій в Україні відрізняється від європейських, на Дунаї недостатньо поромів для перевезення значних обсягів зернових, а маленький румунський порт Констанца просто не впорається з нашим урожаєм.
Блокада Чорного моря російськими військами призвела до глобального зростання цін на зернові та викликала побоювання щодо голоду. До того ж Україні доводиться шукати нові маршрути для постачання сільгосппродукції. Про це повідомляє NYT.
Замість постачання пшениці, соняшникової олії, кукурудзи й інших продуктів через українські порти, доводиться розглядати альтернативні варіанти — через Польщу, або Дунаєм на південний захід у Румунії і далі через румунський чорноморський порт Констанца.
Представники країн Заходу пропонують свої альтернативи, наприклад, президент США Джо Байден минулого тижня заявив, що Сполучені Штати спільно з ЄС можуть побудувати зерносховища в Польщі. Британський прем'єр-міністр Борис Джонсон запропонував розвивати наземні маршрути, що вже використовуються.
Проте, за оцінками аналітиків, альтернативних маршрутів, хоча вони й дещо збільшують експорт, все ж таки буде недостатньо, щоб задовольнити глобальний попит.
Майк Лі, фахівець із чорноморських сільськогосподарських проєктів британської компанії Green Square Agro Consulting вважає, що чорноморські порти — єдиний реальний маршрут для постачання потрібного обсягу зернових, й альтернативи морським портам немає.
У 2019-му Україна постачала 15% від загальносвітового експорту пшениці
Президент Зеленський визнав, що альтернативні маршрути є більш дорогими і дозволяють перевозити дуже невеликий відсоток від колишніх обсягів зерна — від 50 до 60 мільйонів тонн сільськогосподарської продукції щорічно. У 2019 році до пандемії Україна забезпечувала приблизно 15% світового експорту пшениці. На думку Андре Дефуа, який представляє компанію Strategie Grain, якщо не станеться дива, обсяги експорту знизяться до 6%.
МЗС Угорщини запропонуватиме постачати українське зерно через свою територію. Заступник міністра сільського господарства України Маркіан Дмитрасевич звернувся до ЄС із пропозицією покращити можливості румунського порту Констанца та прискорити перевезення через Дунай.
Перешкоди
Однак існує безліч перешкод для постачання нових маршрутів.
- ширина колії українських залізниць відрізняється від європейських;
- потрібен час, щоб збудувати зерносховища в Польщі;
- на Дунаї недостатньо поромів для перевезення значних обсягів, а порт Констанца надто маленький і не впорається з обсягом українського врожаю.
До того ж, складно залучити приватні інвестиції в інфраструктуру, оскільки невідомо, як довго триватиме блокада.
Найбільш ефективним рішенням була б угода з РФ щодо розблокування морських шляхів. Ініціатором таких переговорів виступала Туреччина, але це ні до чого не призвело — бойові зіткнення в Чорному морі продовжуються.
Раніше Фокус повідомляв, що 18 000 тонн української кукурудзи прибули в Іспанію новим морським шляхом. Ця невелика партія свідчить про імпорт, що відновлюється, з України.