JAS 39 Gripen E. Як змінить бої в повітрі передовий шведський винищувач
Gripen E — це найпередовіша версія шведського винищувача, який спеціалізується на завоюванні переваги в повітрі та штурмових операціях.
JAS 39 Gripen E, остання модифікація шведського багатоцільового винищувача, розробленого компанією SAAB, являє собою значне досягнення в галузі авіаційних технологій четвертого покоління. Створений для завоювання переваги в повітрі і нанесення ударів по наземних цілях, JAS 39E вирізняється оперативною гнучкістю, здатний злітати практично звідки завгодно і потребує мінімальної підтримки.
Фокус переклав статтю Ставроса Атламазоглу про шведський винищувач JAS-39 останньої модифікації.
JAS 39 Gripen E, остання модифікація шведського багатоцільового винищувача, розробленого компанією SAAB, являє собою значне досягнення в галузі авіаційних технологій четвертого покоління. Створений для завоювання переваги в повітрі і нанесення ударів по наземних цілях, JAS 39E вирізняється оперативною гнучкістю, здатний злітати практично звідки завгодно і потребує мінімальної підтримки.
JAS 39 Gripen – багатоцільовий винищувач четвертого покоління. Літак спеціалізується на боротьбі за перевагу в повітрі та штурмових операціях.
Зараз розробляється нова версія літака, яка підвищить можливості НАТО і посилить стримування Росії.
JAS 39 Gripen E
Новітня версія JAS 39 Gripen отримала позначення "E".
Одномісний літак JAS 39E Gripen побудований шведською компанією SAAB. За словами представників SAAB, JAS 39E призначений для військово-повітряних сил, які мають справу з "яскраво вираженими загрозами і великими територіями, які необхідно захищати".
SAAB пишається тим, що JAS 39 Gripen може злітати практично з будь-якої місцевості, включно з віддаленими шосе, і що для його функціонування не потрібно особливої підтримки. Хоча літак має великий оперативний радіус дії (понад 3200 км), в якому він може діяти в бойових умовах, є скромнішим і становить трохи більше 800 км. Однак винищувач здатен дуже швидко дозаправлятися та переозброюватися в несприятливих умовах. Зокрема, SAAB заявляє, що бойовий цикл становить від десяти до двадцяти хвилин. Так, менша кількість JAS 39E Gripen здатна забезпечити таку саму або навіть більшу бойову міць порівняно з літаками противника, які можуть перебувати над полем бою лише обмежений час.
Що стосується систем озброєння, то JAS 39E Gripen має досить потужну зброю. На десяти зовнішніх підвісах JAS 39E Gripen може нести понад 5400 кг боєприпасів, включно з такими системами озброєння, як ракети класу "повітря-повітря" IRIS T та AIM-9 Sidewinder із тепловим наведенням, ракети з радіолокаційним наведенням MBDA Meteor та AIM 120 AMRAAM, ракети класу "повітря-земля" AGM-65 Maverick, а також крилаті ракети великої дальності, інтелектуальні боєприпаси класу "повітря-земля" та звичайні бомби. Для ведення ближнього бою JAS 39E Gripen оснащений 27-мм гарматою Mauser BK.
Літак використовує один турбовентиляторний двигун General Electric F414 і може розвивати максимальну швидкість 2 Махи (близько 2415 км на годину).
Також винищувач шведського виробництва оснащений радаром з активною електронно-сканувальною решіткою (AESA) та інфрачервоною системою пошуку і стеження (IRST), яка дає змогу знаходити і відстежувати цілі без випромінювання, через що літак важче виявити. JAS 39 Gripen також може похвалитися новими засобами радіоелектронної боротьби та зв'язку. Крім того, у версії "E" використовується штучний інтелект, що полегшує пілоту процес ухвалення рішень завдяки наявності в кабіні дисплея Wide Area Display, на який інформація виводиться в зручному для пілота вигляді.
"Інформація швидко аналізується і передається в режимі реального часу, що дає змогу швидко ухвалювати важливі рішення, забезпечуючи тактичну перевагу", – йдеться на сайті компанії SAAB.
"Уся інформація, зібрана тактичним підрозділом та іншими доступними датчиками поля бою, життєво важлива і має бути пов'язана, оброблена і представлена в точному вигляді. Ця визначна ситуаційна обізнаність забезпечує тактичну перевагу, яка необхідна Gripen E для успішного виконання місії та виживання платформи", – додає шведська компанія.
Різні модифікації літака перебувають на озброєнні шести ВПС: шведських, бразильських, угорських, чеських, тайських і південноафриканських. Швеція і Бразилія вже замовили нову версію.
Про автора
Ставрос Атламазоґлу – досвідчений журналіст у галузі оборони та національної безпеки, що спеціалізується на спеціальних операціях. Ветеран грецької армії (служба в 575-му батальйоні морської піхоти і штабі армії), він здобув ступінь бакалавра в Університеті Джона Гопкінса, ступінь магістра в Школі перспективних міжнародних досліджень Джона Гопкінса (SAIS). Зараз здобуває ступінь доктора права в Юридичній школі Бостонського коледжу. Його роботи публікувалися в журналах Business Insider, Sandboxx і SOFREP.