Занадто "вишуканий" винищувач: чому Су-57 так і не з'явився на українському фронті
На думку військового аналітика Брендона Вейхерта, російські Су-57 мають проблеми з масовим виробництвом. А висока вартість і складність літака знижують його стратегічну корисність.
Російський винищувач Су-57 "Фелонь", заявлений як стелс-винищувач п'ятого покоління, не був розгорнутий в Україні в значних масштабах, що обмежує можливість оцінки його бойових можливостей. Причиною цьому не якості літака, а його поточний стан, кількість машин і дорожнеча у виробництві. Таку думку висловив 25 червня колишній співробітник Конгресу США і геополітичний аналітик Брендон Вейхерт у матеріалі National Interest.
Аналітик зазначає, що Москва замовила у виробника Су-57 76 винищувачів. Однак це було задовго до початку війни в Україні, а в нинішніх умовах вийти на такі темпи виробництва неможливо. Таким чином поточна експлуатація охоплює лише близько 32 машин, з яких значна частина є прототипами.
Крім того, українська сторона повідомляла про знищення щонайменше одного Су-57 на території РФ. Отже, кількість сучасних винищувачів відносно невелика, а вихід Індії з розробки Су-57 у 2018 році ще більше ускладнює їхнє виробництво.
"Через обмежену кількість і проблеми масового виробництва таких передових машин в умовах інтенсивної війни в Росії, Су-57 не мали істотного впливу на спірне небо над Україною. Багато коментаторів стверджують, що це тому, що літак не такий хороший, як рекламується", — зазначив Вейхерт.
Можливості Су-57
Попри обмежену кількість, Су-57 має низку переваг. Винищувач досить універсальний. Він покликаний завойовувати перевагу в повітрі й атакувати наземні цілі, для чого має непогану маневреність. Так винищувач оснащений соплами з вектором тяги та має оптимізовану аеродинамічну конструкцію для виконання складних повітряних маневрів.
Повну ситуаційну обізнаність льотчика забезпечують передова авіоніка та об'єднання датчиків. Двигуни "Виріб 30" забезпечують поліпшену тягу та паливну ефективність. А засоби радіоелектронної боротьби здатні глушити ворожі радари та системи зв'язку.
Порівняння із західними винищувачами
Тим часом західні експерти оцінюють Су-57 як такий, що поступається американським F-35 і F-22, хоча його маневреність і засоби радіоелектронної боротьби роблять його грізним противником.
"У гіршому випадку Су-57, можливо, не зовсім стане справжнім винищувачем п'ятого покоління, але краще вписується в категорію покоління 4++. Проте, ця класифікація, як і раніше, характеризує його як грізний і високопродуктивний літак", — стверджує аналітик.
Висновки
Звісно ж, підсумовує Вейхерт, у Су-57 все ще є потенційна можливість продемонструвати свої бойові можливості в найближчі місяці або роки. Однак висока вартість і складність літака в поєднанні з його обмеженою кількістю дещо знижують його стратегічну корисність. Також слід взяти до уваги, що Але Україна продемонструвала інноваційні стратегії ППО, що змусило Росію адаптуватися.
Проте Росія не самотня в цьому: багато передових західних платформ також мають високу ціну, що робить їх застосування в бойових діях прорахованим ризиком. Це слугує важливим нагадуванням для всіх сучасних військових держав — найсучасніше і найдорожче обладнання не завжди гарантує найкращі результати у війні.
Нагадаємо, ексмаршал ВПС Індії Аніл Чопра вважає, що Росія намагається просувати на світовий ринок свої винищувачі Су-57. Однак у російських літаків є досить сильний конкурент — китайський винищувач Chengdu J-20.