2,5 Маха за 4 секунди: чому "старий" F-15E виграє перегони у новітніх винищувачів F-35
США не втратили жодного винищувача F-15E Strike Eagle у повітряному бою. Тим часом F-15, створений 45 років тому і без стелс-характеристик, збивав МіГи та "Міражі". Китай на сьогодні має Shenyang J-11 зі швидкістю 2,5 Маха. Чому Strike Eagle може допомогти Вашингтону здобути перевагу над Пекіном?
Фокус переклав статтю "Забудьте про F-22 чи F-35: F-15E Strike Eagle — найшвидший винищувач США" колумніста та колишнього військовослужбовця армії США Стіва Балестрієрі для порталу 19fortyfive. Автор пояснив, чому літак, створений 45 років тому, перевищує своїх наступників, які непомітні для радарів, але повільніші.
F-15E Strike Eagle позбавлений стелс-характеристик, але все ж має одну важливу перевагу: це найшвидший винищувач в арсеналі США. Його послужний список не має собі рівних: сімейство F-15 може похвалитися 104 збитими літаками супротивника і нульовими втратами.
Новий варіант літака, F-15EX Eagle II, розвиває цю концепцію далі за допомогою системи управління "fly-by-wire", сучасної авіоніки, величезного корисного навантаження і потенціалу для РЕБ, які можуть зробити цей "бомбовоз" без стелс-технологій незамінним у протистоянні з Китаєм.
F-15E Strike Eagle залишається найшвидшим винищувачем США
Винищувачі призначені для польотів на надзвукових швидкостях, ухилення від виявлення радарами та застосування сучасної зброї. Сучасні винищувачі оснащені стелс-технологіями, інтелектуальними датчиками, а іноді й штучним інтелектом. Ці функції допомагають льотчикам швидко ідентифікувати ворогів і першими завдавати ударів.
Сполучені Штати лідирують у світі винищувальних технологій. F-22 Raptor і F-35 Lightning II залишаються найбільш технологічно просунутими винищувачами на сьогодні.
Однак швидкість не менш важлива — а найшвидшим винищувачем в арсеналі США залишається F-15E Strike Eagle.
Знайомтеся: F-15E Strike Eagle
F-15E Strike Eagle — двомісний винищувач подвійного призначення для виконання місій "повітря-повітря" і "повітря-земля". Набір авіоніки та електронних систем дає F-15E можливість вести бойові дії на малих висотах, у будь-який час доби й за будь-яких погодних умов.
На борту літака перебувають два члени екіпажу: льотчик і офіцер систем озброєння. На відміну від попередніх моделей F-15, призначених для боїв у повітрі, модель "E" є винищувачем подвійного призначення. Літак здатний прорватися до цілі на великій відстані, знищити наземні позиції супротивника і з боєм повернутися назад.
Силова установка F-15E
F-15E оснащений двома двигунами Pratt & Whitney F100-PW-220 або 229, в яких застосовуються передові цифрові технології для підвищення продуктивності.
Льотчик F-15E можуть розганятися від малого газу до максимальної тяги з форсажем менш ніж за чотири секунди, що на 40% швидше, ніж з попередньою системою управління двигуном.
Стрімкий розгін двигуна означає прискорений зліт і чіткішу реакцію при маневруванні. Двигуни F100-PW-220 можуть розвивати тягу 22679 кг/с, а двигуни F100-PW-229 в сукупності — 26308 кг/с. Максимальна швидкість F-15E становить 2,5 Маха, або 3000 км на годину.
Для порівняння, максимальна швидкість F-35 Lightning II становить 1,6 Маха, а F-22 Raptor, хоча і неймовірно швидкий, трохи поступається Strike Eagle, розвиваючи швидкість 2,2 Маха.
Співвідношення тяги до маси F-15E Strike Eagle варіюється залежно від конкретної конфігурації й завантаження, але в різних умовах становить від 1,17:1 до 1,30:1. При конфігурації "повітря-повітря" це співвідношення становить близько 1,28:1; з форсажем і повним завантаженням воно може досягати максимуму 1,30:1. Таке високе співвідношення дає літаку можливість вертикального прискорення і забезпечує чудову маневреність.
Конструкція і дизайн F-15E дозволяють йому змагатися з F-22 і F-35 у задачах із забезпечення переваги в повітрі і наземних ударах, при яких вирішальними стають можливості літака на великих висотах і швидкостях.
Видатні бойові досягнення F-15
F-15 має видатні досягнення в повітряних боях: 104 перемоги при нульових втратах. Ця перевага обумовлена його чудовими характеристиками, потужними двигунами, передовою авіонікою і ракетами "повітря-повітря".
Під час операції "Буря в пустелі" F-15 здобув 36 з 41 перемоги США в повітряних боях, збивши, зокрема, МіГ-29, МіГ-25 і Mirage F1. Сполучені Штати також із великим успіхом застосовували свій парк F-15 в конфліктах на Близькому Сході у 2000-х і 2010-х роках.
Хоча жоден F-15 не був збитий в повітряному бою, деякі були втрачені в результаті наземних обстрілів або аварій, але в цілому рекорд літака залишається неперевершеним. ВПС планують зберегти F-15 у своєму парку на довгі роки, вже розробляючи F-15EX Eagle II.
F-15 EX Eagle II
Eagle II нестиме величезне корисне навантаження, включаючи до 22 ракет "повітря-повітря", що допоможе йому виконувати як повітряні, так і наземні місії.
Ключові вдосконалення включають систему "fly-by-wire", модернізовану кабіну з сенсорними дисплеями й розширені можливості РЕБ. Модернізована версія розроблена як економічне доповнення до стелс-літаків, таких як F-35.
F-15EX Eagle II має максимальну швидкість 2,5 Маха на великій висоті, хоча в більш ранніх звітах вказувалася максимальна швидкість 2,9 Маха.
Алекс Голлінґс з Air Power завжди був надійним джерелом інформації про військові літаки. Він пропонує кілька сценаріїв, у яких F-15EX міг би досягти успіху в потенційній війні проти сучасних китайських засобів ППО.
Хоча F-15EX не є стелс-літаком, Голлінґс вважає, що F-15EX може замінити E/A-18 Growler — ВМС якраз припиняють виробництво Growler у 2027 році.
"EA-18G Growler ВМС США має 9 вузлів підвіски для зброї, паливних баків і приманок. Він може злетіти з 8 тонами зброї та обладнання, підвішеного під ним, — пише Голлінґс. — Eagle II має 12 вузлів підвіски, які потенційно можуть використовуватися для таких систем (хоча їх кількість може бути збільшена до 23 для інших видів озброєння), і він здатний піднятися в повітря з приголомшливою кількістю боєприпасів і обладнання вагою 13,3 тонни", — додає він.
У червні 2024 року компанія Boeing заявила, що розглядає можливість інтеграції нових підвісних контейнерів радіоелектронного придушення (Next Generation Jammer Pods) з Growler в Eagle II, щоб перетворити винищувач на платформу для РЕБ. Таким чином, Eagle II зможе не тільки проникати в спірний повітряний простір, але і підвищувати виживаність дружніх літаків.
Про автора
Стів Балестрієрі — колумніст National Security. Він служив в армії США у званні унтерофіцера і ворент-офіцера спецпідрозділу. Крім статей на тему оборони, він пише про NFL для сайту PatsFans.com і входить до Професійної асоціації футбольних журналістів Америки (PFWA).