Підтримайте нас

МИ В СОЦМЕРЕЖАХ:

"Озброєний до зубів" гігантський дрон-винищувач: чи зможе РФ підняти у повітря Су-75

Прототип винищувача Су-75 на виставці
РФ обіцяє виготовити винищувач Су-75, але поки спинилась на етіпа прототипу | Фото: РИА

У листопаді 2025 року турецький безпілотник Bayraktar Kızılelma захопив у приціл американський винищувач F-16 Fighting Falcon і в режимі імітації бою "підірвав" його ракетою класу "повітря-повітря" Gökdoğan. Тим часом РФ обіцяє от-от показати винищувач Су-75 Checkmate з можливістю безпілотного польоту. Аналітик пояснив, чи дійсно росіяни спроможні збудувати літак, над яким працюють десятий рік поспіль.

Через західні санкції перший політ російського винищувача п'ятого покоління Су-75 затримався і тепер планується на початок наступного року.

Фокус переклав матеріал "Політ фантазії? Росія обіцяє здійняти в повітря винищувач Су-75 до 2026 року" аналітика з питань безпеки Брендона Дж. Вайхерта для порталу The National Interest. Вайхерт звернув увагу на перспективи та можливості Су-75 й пояснив, чи є шанси, що він підніметься у перший політ у 2026 році.

Су-75 (Checkmate за номенклатурою НАТО) — однодвигунний багатоцільовий винищувач зі стелс-технологією, розроблений знаменитим російським ДКБ Сухого та Об'єднаною авіабудівною корпорацією (ОАК). Росіяни позиціонують цей літак як доступну і легку альтернативу важчому двомоторному стелс-винищувачу Су-57. Особлива увага приділяється експортній привабливості нового літака (тим паче порівняно з дорожчими західними експортними моделями).

Відео дня

Макет Су-75 представили на авіасалоні МАКС у 2021 році. Відтоді програму постійно відкладали. Спочатку планувалося, що перший політ цього літака відбудеться у 2023 році. Цей термін довелося перенести на два роки. На авіасалоні в Дубаї цього року представники Росії запевняли, що прототип буде готовий до першого польоту до 2026 року.

Прогнозовані технічні характеристики Су-75

  • Рік введення в експлуатацію: ще не введений (планується у 2027 році).
  • Кількість побудованих: невідомо (принаймні один прототип).
  • Довжина: 17,7 м.
  • Розмах крил: 11,8 м.
  • Максимальна злітна вага: ~26 тонн.
  • Двигуни: один турбореактивний двигун з форсажем НВО "Сатурн" АЛ-51Ф-1 (~16500 кг/с).
  • Максимальна швидкість: ~1,8 Маха.
  • Дальність польоту: ~2900 км.
  • Практична стеля: 16,5 км.
  • Озброєння: 11 вузлів підвіски (5 внутрішніх, 6 зовнішніх); корисне навантаження 7,4 тонни.
  • Екіпаж: 1 особа.

Санкції зашкодили виробництву Checkmate — в якомусь сенсі

У Росії Су-75, судячи з усього, проходить стендові/наземні випробування і готується до льотних випробувань. На авіасалоні в Дубаї доповідачі докладно розповіли, що Су-75 матиме і безпілотний варіант, враховуючи поширеність дронів на сучасному полі бою.

В разі успіху програма вплине на динаміку конкуренції у сфері закупівель винищувачів, особливо серед країн, які не мають доступу до західних винищувачів високого класу або відчувають фінансові обмеження. Крім того, безпілотний варіант — "вірний ведений" — відображає тенденцію до поєднання пілотованих і безпілотних платформ у повітряних війнах наступного покоління.

Через західні санкції майбутнє російського експорту виглядає туманним. Ураховуючи, що виробництво Су-75 буде орієнтоване на експорт, виникли побоювання, що програма не знайде зацікавлених покупців, тобто матиме складнощі з фінансуванням через санкції.

Але росіяни наполегливо долають західні санкції. На додаток, країни глобального Півдня, зокрема Індія, продовжують закуповувати російські товари військового призначення. Фактично багато з цих країн, що розвиваються, вважають за краще вести справи з Росією, тому що її платформи ефективніші й дешевші, а санкції означають обмежений попит на російські товари — і все це вигідно покупцям. Якщо війна в Україні незабаром закінчиться, і Захід послабить санкції щодо Росії, однією з найдинамічніших програм стане саме Су-75.

Чому Росія так довго будує винищувач?

Проте програма Су-75 вже зіткнулася з численними затримками. Судячи з історії цих затримок, цільова дата першого польоту "на початку 2026 року" виглядає надмірно оптимістичною. Деякі аналітики розглядають цю програму радше як демонстраційний проєкт або експортну авантюру, ніж як тверде внутрішнє зобов'язання самої Росії.

Крім того, між першим польотом і повною готовністю до серійного виробництва лежить прірва. У минулому Росія ставила за мету розпочати поставки у 2026-27 роках. Навіть якщо прототип до того моменту буде готовий до польоту, надходження в ескадрильї й значні експортні постачання відбудуться набагато пізніше.

Су-75 залишається активним і дуже перспективним проєктом, хоча в першу чергу це рекламний продукт, який досі перебуває на стадії розробки. Оскільки Росія публічно заявляє, що перший політ Су-75 відбудеться на початку 2026 року, на програму чиниться великий тиск щодо досягнення цієї мети.

Якщо політ пройде успішно — тобто відбудеться у 2026 році, — Су-75 зміцнить експортні позиції Росії й продемонструє конкурентам, таким як США і Китай, що Росія продовжує інвестувати в бойові літаки нового покоління. Але навіть у найкращому випадку фактичний вплив нового літака на поле бою/оперативну обстановку, радше за все, проявиться лише через кілька років.

Про автора

Брендон Дж. Вайхерт — аналітик з національної безпеки National Interest, колишній співробітник Конгресу і геополітичний аналітик, який пише для The Washington Times, Asia Times і The-Pipeline. Автор книг Winning Space: How America Remains a Superpower, Biohacked: China's Race to Control Life і The Shadow War: Iran's Quest for Supremacy.