Розділи
Матеріали

Електрика замість бензину. Чи відмовиться Україна від ДВЗ слідом за Європою

Вадим Добровольський
Фото: Getty Images

Сьогодні вже ніхто не сумнівається в швидкому закінченні епохи ДВЗ і подальшому розквіті електромобілів. Як це відбуватиметься і коли Україна також відмовиться від бензину та дизеля, розбирався Фокус.

Електричне майбутнє автомобільної індустрії куди ближче, ніж здається на перший погляд. Протистояння ДВЗ та електродвигуна вийшло на новий етап, причому початок йому поклали не економічні обґрунтування, а регуляторні вимоги. Все більше країн оголошують про швидку заборону продажів нових машин із двигунами внутрішнього згоряння, а провідні автовиробники поспішно переглядають стратегії для тотального переходу на електротягу.

До певного моменту багато країн і виробники не позначали чітких термінів відмови від ДВЗ, а деякі компанії і зовсім сумнівалися в екологічності та економічній доцільності випуску електрокарів. Але повсюдне посилення еконорм у промисловості по всьому світу разом з успіхом компанії Tesla, яка зрівняла електрокари і машини з ДВЗ за споживчими якостями, призвело до того, що "рубильник" клацнув.

Які країни переходять на електромобілі

Рубіконом став 2020 рік — своєрідний портал в електричне майбутнє. Якщо до цього країни, що оголосили про швидку заборону продажів авто з ДВЗ, можна було перерахувати на пальцях однієї руки, то за минулий рік і перші три місяці 2021-го список помітно розрісся і сьогодні вражає не тільки кількістю "відмовників" (майже два десятки), а й показністю.

Одним із піонерів переходу на електротягу стала Норвегія: у минулому році на електромобілі припало майже 60% продажів автотранспорту в країні, а за підсумками березня 2021 року частка електрокарів і плагін-гібридів досягла 85%! До 2025 року продаж машин на викопному паливі в країні припинять повністю. У Швеції та Данії нові автомобілі з ДВЗ заборонять з 2030 року, причому в останньому випадку йдеться зокрема про заборону гібридів. У Бельгії хочуть заборонити дизельні та бензинові автомобілі з 2030 і 2035 року відповідно.

Електричне майбутнє автомобільної індустрії куди ближче, ніж здається на перший погляд

У лютому 2020-го першою країною "Великої сімки", що оголосила про відмову від ДВЗ, стала Великобританія. Більш того — наприкінці року темпи переходу на електротягу були примусово прискорені: замість раніше заявленого 2040 року повна заборона призначена на 2035-й, а для бензинових і дизельних автомобілів без гібридного модуля — взагалі на 2030 рік.

У Великобританії повна заборона на продаж авто з ДВЗ повинна набрати чинності в 2035 році. Фото: Flickr

Мало? Штат Каліфорнія, США, заборонить продажі нових легкових і вантажних бензинових автомобілів із 2035-го, тоді ж від бензинових легковиків має намір відмовитися канадська провінція Квебек. А в березні 2021 року про поступовий перехід в електричний табір оголосив Сінгапур: із 2025го тут заборонять нові дизельні легковики і таксі, а до 2040 року весь автопарк країни повинен бути позбавлений ДВЗ.

Вимушена мімікрія

Під тиском ухвалених по всьому світу майбутніх заборон на продаж машин на викопному паливі світові автовиробники вимушено та навіть поспішно переглядають свої виробничі плани. Схоже, в антагоністичному протистоянні "ДВЗ та електродвигун" переконливу перемогу здобуває електрика.

Так, концерн General Motors вкладе $27 млрд у розробку електрокарів, а до 2025 року випустить на ринок 30 нових моделей на електротязі. У лютому 2021-го Ford оголосив, що з 2026 року всі його легкові моделі в Європі будуть виключно електричними або плагін-гібридами.

Про перехід в електричний табір уже сповістили Volvo (планується перехід на електромобілі до 2030 року), британський концерн Jaguar Land Rover (до 2025-го планується повністю відмовитися від ДВЗ навіть у складі гібридів, які заряджають) і Mini (останню бензинову модель марка представить в 2025 році, а до 2030-го повністю перейде на електромобілі).

І це аж ніяк не повний перелік брендів, які оголосили про переорієнтацію на електромобілі або остаточний перехід на електротягу в недалекому майбутньому. Можна не сумніватися, що в найближчі декілька років цією дорогою підуть багато інших виробників.

Недосяжна сімка

В Європі відмова від ДВЗ може статися навіть раніше, ніж вже позначили окремі країни, що входять до складу ЄС. Справа в тому, що в 2025 році планується надати чинності новому екологічному стандарту викидів Euro 7, який порівняно з нині чинним Euro 6d-TEMP значно жорсткіший, і багато представників автоіндустрії вважають його недосяжним.

Норми ще не фіналізовані. Згідно з поточною пропозицією, нові автомобілі повинні викидати всього 30 мг оксидів азоту NOx на один пройдений кілометр. Спочатку позначена межа для Euro 7 становила 60 мг/км для бензинових машин і 80 мг/км — для дизельних. Вміст у вихлопі окису вуглецю також має бути істотно знижений.

Непотрібний баласт. Сьогодні в Європі налічується 280 млн автомобілів із ДВЗ. Перехід автопрому на електротягу означає, що всіх їх так чи інакше "виштовхуватимуть" за межі ЄС

Для дизельних моторів це фактичне припинення виробництва, тому що сучасні технології не дозволять укластися в такі вимоги. Відмова від бензину в світлі Euro 7 не настільки очевидна, адже для таких моторів відповідати прийдешньому посилення викидів буде можливо. Щоправда, це важкодоступно, а вартість розробки власне моторів значно, як вважають автовиробники, невиправдано зросте.

Введення Euro 7 в 2025 році може стати фактичною забороною продажу авто з ДВС в Європі

Представники європейської автомобільної індустрії вже висловилися проти введення Euro 7 в його нинішньому вигляді. Наприклад, асоціація VDMA, що налічує в своїх лавах понад 3 тис. підприємств машинобудівної промисловості Німеччини та інших країн Європи, у лютому виступила з публічною заявою проти введення Euro 7. А глава Німецької асоціації автомобільної промисловості VDA Хільдегард Мюллер висловився категорично: "Де-факто це заборона двигунів внутрішнього згоряння".

Проте в Брюсселі поки не готові йти на поступки виробникам. Для Єврокомісії введення Euro 7 — справа принципу: стандарт є частиною програми тотальної декарбонізації економіки Європи (так звана Європейська зелена угода) і повинен сприяти досягненню вуглецевої нейтральності Євроальянсу до 2050 року. Завершити узгодження нових норм викидів планують у другій половині 2021 року.

Позбутися неліквіду

Те, що автомобільний світ впевнено рухається до тотальної заборони ДВС, не означає, що випуск машин із такими моторами згорнуть відразу (на карті ще чимало місць, де про відмову від ДВЗ поки не думають), однак обсяги виробництва почнуть знижуватися з кожним роком на користь електрокарів.

Реалізувати відмову від ДВЗ і розгорнути масове виробництво електрокарів — це півсправи. Що робити з наявною бензиновою і дизельною технікою? Наприклад, в Європі зараз налічується 280 млн автомобілів, враховуючи вантажівки й автобуси (дані Асоціації європейських виробників автомобілів ACEA), а за наступні пʼять років він виросте ще на кілька мільйонів одиниць.

Заміна ДВЗ на електродвигун у країнах, де вже оголосили про введення заборон, означає, що внутрішні перепродажі раніше випущених машин із моторами на викопному паливі неухильно падатимуть. Їхніх власників просто задавлять високими податками, як це в Європі відбувається зараз зі старими моделями: чим нижчий екологічний клас, тим вища ставка податку.

В ЄС вже перейнялися проблемою утилізації раніше випущених автомобілів із ДВЗ. В Єврокомісії дотримуються думки, що Європі слід припинити їх експорт. З одного боку, це можна вважати порушенням принципів вільної торгівлі, з іншого — єврочиновникам волею-неволею доведеться бути послідовними: якщо вже забороняти продажі нових авто з ДВЗ на території ЄС, то стежити і за тим, щоб застарілі "брудні" машини не розповзалися світом.

Перехід автопарку Європи на електротягу означає, що в Україну хлинуть старі авто з ДВЗ. Ми це вже проходили на прикладі "евроблях". У країну везли відвертий мотлох на колесах (як на фото). Фото: Фокус

Якщо цього не відбудеться, до кінця десятиліття з Європи в країни, що розвиваються хлине потік авто з ДВЗ. Серед країн, куди ці машини потраплять перш за все, опиниться Україна. Це не тільки боляче вдарить по нашому авторинку, обрушивши ціни, а й негативно позначиться на рівні екології в країні. Сценарій нескладно передбачити — досить згадати, як розвивалася ситуація з "евробляхами", які протягом кількох років заполонили дороги України.

Директори трансформацій

Однак цього разу в нас є шанс зіграти на випередження. Міністерство інфраструктури, Директорат цифрової інфраструктури на транспорті та Команда підтримки реформ, які функціонують при ньому, готують законопроект, яким планується поетапне введення заборони на ввезення в країну і першу реєстрацію різних категорій транспортних засобів, оснащених ДВЗ. Причому йдеться не тільки про нові автомобілі, але й старі.

Попередньо визначено, що ввезення в Україну старих автомобілів із дизельними двигунами заборонять з 1 січня 2028 року нових автомобілів із дизельними двигунами і старих із бензиновими двигунами — з 1 січня 2033-го, нових автомобілів із бензиновими двигунами — з 1 січня 2038 року.

Мінінфраструктури готує законопроект про заборону ввезення в Україну авто з ДВЗ. Поетапне введення заборони планується з 2028 року

Крім того, в Мінінфраструктури зріє ідея окремо заборонити експлуатацію автобусів із ДВЗ навіть раніше 2028 року. Щоправда, ці плани поки не набули форми остаточної концепції і вимагають обговорення з усіма учасниками ринку, враховуючи приватних перевізників.

Наразі ці ініціативи далекі від подавання в парламент у вигляді законопроектів. Вони навіть можуть здатися фантастичними, враховуючи низький рівень проникнення електромобілів у країні. Станом на 1 березня поточного року в Україні налічувалося трохи більше 26 тис. автомобілів на електротязі й усього чотири електробуси. Проте нічого неможливого немає — якщо, звичайно, будуть реалізовані вже запущені ініціативи і законопроекти щодо стимулювання і виробництва електромобілів.

Так, у Мінінфраструктурі готуються запустити мережу швидкісних електрозарядних станцій. Вона охопить ключові автомагістралі країни (Київ — Одеса, Київ — Львів, Київ — Харків) і на першому етапі складатиметься з 10 терміналів, перший з яких повинні запустити вже в серпні. Також у Верховній Раді в першому читанні ухвалені законопроекти №3476 і №3477, що стимулюють розвиток виробництва в Україні електромобілів, зарядних пристроїв, комплектувальних виробів до них.

Ну і, нарешті, спільно з бізнесом у Мінінфраструктурі працюють над стратегією розвитку вітчизняної автомобільної промисловості. Ключовий момент: її вектор заточений під електротранспорт. Зокрема, опрацьовуються сценарії задіювання потужностей, що простоюють, або неповних потужностей українських підприємств ("Єврокар", "Богдан", "Електрон" тощо), щоб налагодити виробництво електробусів, випуск компонентів для електромобілів, враховуючи акумуляторні батареї, і навіть контрактне збирання електромобілів зарубіжних брендів.

Зараз важко спрогнозувати, наскільки успішними виявляться ці проекти, а головне, наскільки швидко знайдуть реальність. Одне можна сказати напевно: це єдино правильний сценарій переходу автомобільного транспорту на електротягу.

ДУМКА

Смілива ініціатива

Вадим Ігнатов, заступник голови правління Української асоціації учасників ринку електромобілів

Вадим Ігнатов, заступник голови правління Української асоціації учасників ринку електромобілів

Пропозиція Мінінфраструктури ввести заборону на ввезення та першу реєстрацію нових і старих автомобілів із ДВЗ — дуже смілива ініціатива. Щоб заборонити ДВЗ із будь-якого року, потрібно спочатку забезпечити достатню зарядну інфраструктуру та створити стимули для покупки електрокарів. В ЄС мережу зарядок розгортали роками і за підтримки держави, тому Україні вже зараз потрібно терміново займатися цим питанням, щоб до визначеного 2028 року можна було говорити про часткову заборону машин із ДВЗ. У 2016-му була затверджена Транспортна стратегія до 2030 року, де чітко прописано, що до цієї дати 50% продажів усіх автомобілів повинні бути електричними, і тільки заборонами таких показників не досягти.

Крім того, у Транспортній стратегії зазначено, що до 2030 року 100% парку громадського транспорту повинні бути переведені на електротягу. На жаль, за пʼять минулих років ні Мінінфраструктури, ні інші державні установи не зробили в цьому напрямку значних кроків. Потрібний чіткий поетапний план такого переходу, з конкретними цифрами на кожен рік.

Взагалі ж, потрібно не забороняти машини з ДВЗ, а вводити екологічний податок залежно від рівня вихлопу, як це зроблено в Європі. Тоді подальша експлуатація ДВЗ стане невигідною, люди почнуть пересідати на гібриди та електрокари самостійно.