"Собака загризла художника": 23 роки від дня смерті українського генія сюрреалізму
23 роки тому загинув відомий український карикатурист та сюрреаліст-графік Анатолій Миколайович Казанський. Йому було лише 49 років. Для його творчості ще настане ренесанс. Вона "повернеться" на Батьківщину. І Казанський посяде гідне місце в пантеоні українських геніїв, яких і так невелика кількість.
Із заголовками "Собака загризла художника", "Смерть художника від ротвейлера" тощо 23 роки тому вийшли всі київські газети зі знімками агресивних собачих морд. Прізвище жертви не вказували, у міліцейських зведеннях воно ще не фігурувало. Тільки повідомлялося, що на ранковій пробіжці один спортсмен виявив у Голосіївському парку чоловіка у крові на землі (а вже підморожувало). Біля господаря був ротвейлер. При наближенні собака гарчав і кидався.
Людина, яка виявила пораненого чоловіка, викликала міліцію. Оскільки собака не давала підійти міліціонерам, його застрелили. Швидка допомога застала чоловіка живим. Помер він у лікарні від втрати крові. Одна хороша журналістка у своєму таблоїді докладно описала цю екстраординарну подію. Але вона не знала, хто ховається у зведенні за словом "художник".
Коли з'ясувалося, що вона з ним знайома – тиждень не виходила із квартири: у неї стався нервовий зрив. А його в Києві знали багато хто – це був відомий карикатурист та сюрреаліст-графік Анатолій Миколайович Казанський. Йому було лише 49 років.
Те, що він геній, знали всі – його колеги-карикатуристи, такі як титулований художник Володимир Казанський та вся арт-група "АРХІГУМ", учень Анатолія – Ігор Лук'янченко. Уся газета "День" у повному складі, де він працював карикатуристом останні два роки життя, і де я тоді працював у штаті (публіцистика на культурну тематику, проза, репортажі, інтерв'ю). Тому що достатньо було подивитися на будь-який з його "сюрів", де з павутинною тонкістю було промальовано до 50 персонажів, щоб це зрозуміти.
За два роки роботи у сусідніх приміщеннях я дуже потоваришував із Анатолієм. Зріст у нього був під метр дев'яносто. В юності він займався веслуванням, а тому мав худе тіло аскета. Зовні він дивно нагадував начебто несумісних осіб: Григорія Распутіна та Ісуса Христа.
Не розповідатиму, що саме призвело до цієї "баскервільської" трагедії (вухо Ван Гога поступається тут пальмою першості) і чому Казанський опинився в лісі зі своїм величезним чорним собакою, який вже давно був небезпечним (після одного інциденту художник уже ходив у контору на предмет усипляння собаки). Ротвейлери часто втрачають контроль, тому вони заборонені в низці країн Європи. Пес погриз величезні долоні Анатолія – біля зап'ясть. І це теж було символічно, як для художника.
Геніальність Казанського відкрилася для мене повністю після його смерті, коли я складав його альбом. Мені довелося називати багато його малюнків: як і більшість геніальних інтуїтів, він не надто дружив зі словом. Виявилося, що в кожній його сюрреалістичній роботі (карикатури простіше за змістом) закладено систему.
Поясню одну — "Електричний ланцюг марнославства". Якийсь великий чин, у якого медаль на грудях у вигляді розетки, хоче замкнути на себе ланцюг. При цьому він використовує людей: одна людина – стовп, інша – виделка тощо. Ланцюг може розірвати птах-ножиці. Але… знизу електричний чайник, де на кришці відкладені нею яйця. Тобто можна стати на шляху диктатора, але ти ризикуєш дітьми.
Визначення таланту як "глибини відбитка" я дав саме в есе про Анатолія Казанського у 2000 році, готуючи його альбом. Чим глибший відбиток з реальності робить художник (вчений, музикант), тим геніальніші його роботи, чим плоскіший, відповідно – бездарніші.
Наприклад, як лаконічно і круто зроблено його карикатуру "Автодафе", коли мужик зі смолоскипом підпалює не того, хто на стовпі, а неправедний світ навколо. Один жест – і світ перевернуть. Як у вірші Маяковського: "Гримить прикуте до ніг ядро земної кулі".
Пізніше, коли я вже створив Систему Вертикалі+Горизонталі, то вимірював глибину відбитка 9-ма рівнями. Безумовно, у своїх роботах Казанський виходив дев'ятий – метафізичний. І я б із задоволенням прочитав про нього лекцію. Але він став лише знаковою фігурою для України, не культовою – у його творчу спадщину не було вкладено достатньо коштів. Крім одного альбому у 2006 році, випущеного газетою "День" (дякую Ларисі Івшиній та Анні Шеремет), яка досі публікує його карикатури, – нічого.
І зараз – тиша: ні виставок, ні монографій, ні публікацій. Чому? Та тому, що ми живемо в країні, де є три етапи сприйняття генія. Перший – скептичний: "Геній? Шо?!" Другий — ствердний: "Шо? Геній!" І третій — звичайний: "Ну, геній. Так і шо?"
Згадаймо ж геніального українського творця, незрівнянного друга та людину – Анатолія Казанського. Мені здається, для його творчості ще настане ренесанс. Вона "повернеться" на Батьківщину. І Казанський посяде гідне місце в пантеоні українських геніїв, яких і так невелика кількість.