Розділи
Матеріали

У ВМС Швеції закликали НАТО втрутитися через придушення Росією GPS: що можуть зробити

Андрій Русанов
Фото: wikipedia | Корабель HMS Helsingborg ВМС Швеції, ілюстративне фото

Військова інфраструктура майже не страждає від придушення супутникової навігації, проте потерпає цивільне судноплавство, наголосила контрадмірал Єва Скуг Хаслум.

Втручання росіян у глобальну систему геопозиціювання GPS у Балтійському морі є небезпечним і вимагає реакції НАТО. Про це заявила у понеділок 9 квітня командувачка військово-морських сил Швеції контрадмірал Єва Скуг Хаслум на конференції Морської-повітряно-космічної ліги Військово-морських сил поблизу Вашингтона, округ Колумбія, США, як передає сайт Defense One.

За словами контрадмірала, місяці фальсифікації росіянами GPS у Балтійському морі не просто небезпечні. Втручання в авіацію та судноплавство завдає шкоди регіональній економіці, і НАТО настав час вжити заходів.

"Військові інтереси фактично не постраждали, тому що ми не настільки залежні від GPS. Але це, звісно, ​​робить його незахищеною територією. І коли… виникає невизначеність на місцевості, страхові ставки зростають", – каже Єва Скуг Хаслум.

Одним із наслідків є збільшення кількості суден, які вимикають свою автоматичну ідентифікаційну систему, через що стає важче визначити їхнє походження або що саме вони роблять у Балтійському морі. Контрадмірал називає їх "примарними суднами", яких стає все більше і більше.

Естонські дослідники припустили, що Росія стоїть за перешкодами GPS та використовує електромагнітні засоби боротьби на комплексі "Тобол" у Калінінградській області Росії. Російський регіон викликає величезне занепокоєння в країн НАТО, оскільки він розташований лише за 65 км на захід від Білорусі, відокремлений смугою польсько-литовського кордону, відомою як Сувальський коридор. Якщо Росія увірветься у цю місцевість, вона, зможе ізолювати Латвію, Литву та Естонію від надходження підкріплень НАТО суходолом. За словами шведської командувачки, країни-союзники НАТО повинні вирішити ситуацію, збільшивши свою присутність у Балтійському морі.

"Я думаю, що зараз безпека забезпечується лише присутністю. Бути поруч із торговим судном, щоб на ньому також могли почуватися в безпеці", — каже контрадмірал. Це може означати використання ресурсів НАТО для супроводу торговельних суден, щоб допомогти з навігацією чи іншими проблемами.

Нагадаємо, наприкінці січня 2024 року Естонія звинуватила Росію у спробах глушити GPS. Мартін Херем, командувач Силами оборони Естонії, повідомив, що Росія здійснювала заходи щодо придушення GPS у Європі. Він наголосив, що саме Кремль стоїть за порушенням сигналів глобальної системи позиціювання, коли у Балтійському регіоні з минулого року посилилися перешкоди супутниковим навігаційним системам. Така ж тенденція була зареєстрована у січні на території від Фінляндії до Польщі та Чорноморського регіону.

OSINT-аналітик Markus Jonsson повідомив, що російські системи РЕБ у Калінінграді продовжують працювати на повну потужність і охоплюють дедалі більше територій. Станом на середину березня 2024 року щонайменше у 873 цивільних пасажирських літаках не працювало навігаційне обладнання. Крім того, серед літаків, які потерпають від відсутності GPS, опинилися і деякі військові повітряні судна. Аналітик створив карту з активністю російських систем РЕБ у регіоні.