Patriot чи С-300: журналіст про зброю, яка знищила унікальний літак А-50 ПКС РФ
Україна разом зі США модернізує радянські комплекси С-300. Збитий А-50 росіяни тепер не зможуть побудувати, але здатні зібрати за частинами зі списаних літаків, каже журналіст воєнного відділу Фокусу Олександр Матвієнко.
Немає сумнівів у тому, що рідкісний російський літак дальньої розвідки А-50 був збитий, а літак ІЛ-22 сильно пошкоджений саме завдяки діям української армії. Проте є питання: чим саме збили один літак і пошкодили інший — системою Patriot чи С-300? Про це в інтерв'ю розповів журналіст воєнного відділу Фокусу Олександр Матвієнко.
В Україні за підтримки західних партнерів діє проєкт FrankenSAM, у межах якого радянські зенітні комплекси проходять модернізацію. Модернізації піддаються не тільки ЗРК "Бук", але й комплекси С-300.
"Якщо про модернізацію ЗРК "Бук" є багато інформації, то про оновлення С-300 поки що нічого не відомо, — розмірковує Олександр Матвієнко. — Можливо, якраз це й було тестове застосування подібної модернізованої зброї".
Звичайно, акцентує журналіст, технічні характеристики системи Patriot дозволяють збивати такі літаки, і якщо Україна ризикнула розмістити такий цінний і рідкісний поки що для нас комплекс близько лінії фронту, то це могла бути й американська система. Яка з цих версій є реальною — невідомо, каже Олександр Матвієнко.
За його словами, версія окупантів стосовного того, що літаки постраждали від власних систем ППО, демонструє разючу некомпетентність російських військ протиповітряної оборони. Літак А-50 був особливо цінним, адже завдяки радару дозволяв бачити мапу України, як на долоні: агресор мав інформацію про місця запуску ракет і радіолокаційних станцій на величезних відстанях. Таких літаків у росіян залишилися одиниці, адже це ще радянська розробка, а збудувати подібну модель займає багато часу, коштів і технологій, які важко тепер отримати Росії.
"Як-то кажуть, на папері в росіян залишилося 7-8 подібних літаків, проте невідомо, скільки з них здатні взагалі літати, — зазначає Олександр Матвієнко. — А ще величезним ударом для РФ є загибель екіпажу А-50, адже таких спеціалістів треба навчати роками, і їх дуже мало".
Журналіст каже, що в цілому за радянських часів було виготовлено близька 30 літаків А-50, тому в РФ теоретично можуть розібрати зношені авіаційні судна цієї моделі та зібрати щось робоче. Але про виготовлення з нуля не може йтися, зазначає Олександр Матвієнко.
Раніше Фокус розповідав, чи вплине втрата Росією літака А-50 на розклад сил. Речник Повітряних сил України заявив, що РФ має значний "авіапарк" із численними повітряними засобами ураження.