"Відшити" інвестора. Як Україна втратила Volkswagen
Два роки тому Україна втратила великого інвестора — Фольксваген. 1,5 млрд дол інвестицій., 300 тис автомобілів і 4,5 млрд дол експорту в рік. Один завод міг зробити експорту більше, ніж уся Україна експортує зерна або соняшникової олії. Чому ж ми раз по раз втрачаємо можливість втратити саму можливість?
Коли я був у Данії в дуже потужній місцевій бізнес-асоціації, то мені добре запам'яталися слова одного досвідченого данського лобіста. "Якщо ти в чомусь впевнений, то повторюй це знову і знову. Поки тебе не почнуть чути" — говорив він. І я згоден, що є речі, які потрібно повторювати постійно!
Два роки тому Україна втратила великого інвестора — Фольксваген. Навіть не втратила, а просто відшила! Інвестора не злякала корупція в Україні. Він не просив реформи судової системи. Він виставив дуже прості умови.
Ми готові відкрити виробництво, якщо представите нам стимули, які нам дають в інших країнах: митні та податкові стимули, такі ж, які діють у вільних економічних зонах, законопроекти підтримки галузі, кредитування експорту або доступ до дешевого фінансування, і зрозумілий план довгострокового розвитку галузі електромобілів.
Йому відмовили. Просто тому, що ми не виділяємо окремі галузі і для всіх компаній в Україні повинні бути однакові умови.
Ось така примітивна до тупості логіка.
Для всіх рівні умови. Плювати, що в кожного бізнесу свої особливості. Різна структура витрат. Різна маржинальність. Різний ефект для економіки держави зрештою.
Тому інвестора відшили. І втратили 1,5 млрд дол інвестицій., 300 тис автомобілів і 4,5 млрд дол експорту в рік.
Це всього один інвестор. Один завод міг зробити експорту більше, ніж уся Україна експортує зерна або соняшникової олії. Уже мовчу про те, що такий завод може забезпечити замовленнями приблизно 200-300 компаній-постачальників середнього і малого бізнесу.
Кумулятивний вплив зайнятості і поява постачальників для інвестора вилилися б у колосальне збільшення купівельної спроможності населення і зростання ВВП. І кожне створене робоче місце на такому заводі призвело б до створення ще 10 робочих місць в інших галузях.
Нагадаю, що кілька таких інвесторів створюють і тримають економіки цілих країн, таких як Угорщина чи Словаччина.
Також мовчу про те, що це не поодинокий приклад, коли в нас відшили великого інвестора. Можна згадати, як директор Пежо-Сітроен хотів зустрітися з прем'єр-міністром Юлією Тимошенко, але йому відмовили... і вони завод відкрили в Росії.
Прикладів багато, але в основному про них знають лише одиниці.
Хоча після бою руками не махають. Навіщо говорити про втрачені можливості? Краще поговорімо про сучасні можливості.
Нещодавно Фольксваген оголосив, що до 2025 року електромобілі становитимуть 50% продажів, а до 2030 вже 80%. А це означає, що компанія буде інвестувати в нове виробництво.
Це зайвий привід відновити переговори і спробувати знову намагатися їх зацікавити.
Ось тільки, на жаль, я так і не бачу зрушень у цьому напрямі. Як завжди в принципі. В Україні не втратять можливості втратити саму можливість.
Публікується за згодою автора.