Розділи
Матеріали

Нам би в небо. Чим замінити застарілі МіГ-29, щоб зробити ВПС України боєздатними

Ігаль Левін
Фото: Укроборонпром | Після розпаду СРСР українські ВПС не отримали жодного нового літака

Немаловажне питання — чим доведеться розплачуватися за апгрейд, каже оглядач The National Interest, чию публікацію переклав Фокус.

Українські ВПС у скрутному становищі. Після розпаду СРСР вони не отримали жодного нового літака — а нарощування угрупування російських військ у Криму вказує на те, що ескалація військового конфлікту України із сильнішим сусідом цілком можлива. Не забудемо, що у 2014 році в ході бойових дій українські літаки зазнали важких втрат від російських систем ЗРК.

Франція поспішає на допомогу

У травні 2020 року Київ оголосив, що має намір у найближчі 15 років витратити на оновлення військово-повітряних сил понад 7,5 млрд доларів, закупивши від 36 до 42 сучасних багатоцільових винищувачів. Франція вважає, що її винищувач покоління 4+ "Рафаль" (фр. Dassault Rafale — "Шквал") якраз підійде для цієї місії. І вона навіть готова надати фінансову допомогу, якщо Київ зважиться на такий крок.

Є ймовірність, що президент Франції Емманюель Макрон буде особисто рекомендувати "Рафаль" під час візиту в Україну, який планується цього літа. У такому випадку Київ стане більш залежним від підтримки Франції. Особливо з огляду на майбутній відхід з поста канцлера Німеччини Ангели Меркель.

Для Франції продаж "Рафаль" Україні — не тільки вдала угода, а й крок до посилення впливу
Фото: Офис президента

Модернізація застарілого авіапарку України — це неминучий і довготривалий проект. Озвучені плани передбачають придбання у 2023-2025 роках 6-12 літаків "для загального ознайомлення" і ще 30 літаків з 2025 по 2030-й. Вони прийдуть на зміну українським винищувачам малої дальності МіГ-29.

Крім того, Україна має намір витратити 1,43 млрд доларів на придбання нових транспортних літаків, які надійдуть на озброєння у 2027-2035 роках; 1,25 млрд доларів на ремонт і модернізацію навчальних літаків Л-39 і 1,79 млрд на оснащення чотирьох полків новими комплексами ЗРК середньої дальності.

Продати літаки, а попутно — пригальмувати Китай

"Рафаль" став фаворитом вельми несподівано, оскільки він дорожчий за американські винищувачі і шведські літаки "Гріпен", які теж розглядаються як альтернатива застарілим МіГам. Але Париж з оптимізмом говорить, що готовий навіть видати Києву кредит на оплату до 85% вартості літаків (1,5 млрд євро на ці цілі вже відкладено), аби тільки укласти угоду.

При цьому Франція нагадує, що схема ця цілком робоча: її вже застосували при продажу Україні 55 вертольотів компанії Airbus на суму 551 мільйон євро.

Дассо "Рафаль" — багатоцільовий винищувач четвертого покоління, розроблений компанією Dassault Aviation
Фото: Вікіпедія

І Париж, і Вашингтон такі щедрі до Києва, зазначає автор публікації, оскільки придбання винищувачі відбувається в рамках довгострокової гри: перешкодити Китаю купити "Мотор Січ", українське підприємство з виробництва двигунів.

Китайським компаніям не вдається виробляти високоякісні турбореактивні двигуни для своїх винищувачів. Технології "Мотор Січ" допомогли б Китаю подолати чинні технологічні проблеми.

Початок був покладений, коли китайський магнат Ван Цзін придбав 56-76% акцій компанії. Однак Україна під тиском Вашингтона націоналізувала "Мотор Січ". Наразі ходять чутки, що підприємство планує придбати французька моторобудівна фірма Safran, і тоді Китай назавжди втратить можливість стати власником цього виробництва.

Є і ще одна причина, через яку неодмінною умовою модернізації є щедра закордонна допомога. Річний бюджет українських ВПС становить усього 300 млн доларів. Цих грошей вистачить на закупівлю трьох "Рафалів". І польоти в українських льотчиків можуть становити всього кілька годин на рік.

Фото: Facebook Командования ВВС ВСУ

Чому "Байрактари" можуть виявитися кращими за літаки

Навіть якщо модернізація в українських ВПС буде проведена успішно, пройдуть довгі роки, перш ніж Україна зможе використовувати свої нові літаки. Але критики сумніваються в доцільності поновлення ВПС України не тільки через великі витрати. Ще одна причина полягає в тому, що Росія продемонструвала свою здатність ефективно протидіяти пілотованій авіації противника. Експерт з військової авіації Том Купер розповів Forbes:

"Щоб створити в Україні класичні військово-повітряні сили ... потрібно повністю перебудувати місцеву інфраструктуру матеріально-технічного забезпечення, заново навчити весь особовий склад, виростити абсолютно нове покоління льотчиків із самого низу і до верху, включаючи командування. А потім підуть роки на постачання літаків. І навіть тоді ці літаки треба буде приводити у відповідність із сучасними технологіями, оснащувати їх сучасною зброєю і системами зв'язку, а потім готувати льотний і технічний склад".

Фото: Facebook Командования ВВС ВСУ

І навіть у цьому випадку російська авіація буде серйозно перевершувати українські ВПС, які будуть уразливі перед ракетним озброєнням росіян. Для зміцнення Збройних Сил України в найближчій перспективі доцільніше вкладати гроші в більш дешеві БПЛА і сухопутну складову військ, вважає автор публікації.

Розвідувально-ударний безпілотний літальний апарат Baykar Makina Bayraktar TB2 з двома керованими боєприпасами Roketsan MAM-L
Фото: Baykar Makina

Україна вже реалізує плани щодо прийняття на озброєння 48 бойових БПЛА "Байрактар ТБ-2", які вона купує в Туреччини. "Байрактари" теж недешеві, але вони все одно набагато доступніші за пілотовані літаки як при покупці, так і в експлуатації. Вони неодноразово демонстрували свою ефективність у боротьбі з російськими засобами ППО. Крім того, безпілотниками легше пожертвувати, ніж пілотованими літаками, а тому вони більш практичні і придатні для застосування.

Випробування ударних безпілотників Bayraktar — відео

Звичайно, якщо Україні вдасться уникнути інтенсивних бойових дій з Росією, вона захоче перебудувати свої ВПС, поки в неї ще є досвідчені пілоти і персонал.

Перебудова українських ВПС

За даними інтернет-порталу Flight Global, станом на 2021 рік у ВПС України 26 багатоцільових винищувачів великої дальності Су-27 і 16 винищувачів малої дальності МіГ-29. Ще 13 штурмовиків Су-25 і 12 надзвукових бомбардувальників Су-24.

Звучить серйозно, але після розпаду СРСР українські бойові літаки майже не модернізували, через що сьогодні вони слабо захищені від сучасних систем ЗРК.

У 2014 році Україна спочатку активно залучила свою бойову авіацію в боях з проросійськими бойовиками на сході України. Москва постачала їм ЗРК малої і середньої дальності, а із серпня і сама вступила в бойові дії. Зенітно-ракетні комплекси і російські винищувачі знищили п'ять українських Су-25, два МіГ-29 і один Су-24, а також два транспортних і розвідувальні літаки, після чого Київ відмовився від застосування авіації в ході бойових дій.

Фото: Facebook Командования ВВС ВСУ

Україна навряд чи буде закуповувати бойові літаки в Росії, а тому Києву доведеться розглядати більш дорогі західні зразки авіаційної техніки. Їй знадобляться не просто доступні за ціною винищувачі, а й ті, які зможуть протистояти ворожим ППО. Їй також знадобляться літаки великої дальності для захисту кордону, тому що базуватиметься така техніка в глибині країни.

У двомоторного "Рафаля" є потужна система радіоелектронної боротьби SPECTRA і компактна РЛС з поперечним перерізом 1 кв.м. Французькі військові порахували, що такого поєднання достатньо для подолання "Рафалем" систем ППО радянської епохи в Лівії. "Рафаль" також вельми маневрений і може використовувати для зльоту і посадки нерівні ЗПС.

F-15 і новий ленд-ліз

Українці можуть також придивитися і до винищувачів із США. Вашингтон має великий політичний вплив на Україну і вже постачає в ЗСУ військову техніку, а також займається бойовою підготовкою особового складу. Крім того, американські системи типу ракет AIM-120 або коректовані бомби JDAM дешевші і набагато різноманітніші за своїми характеристиками, ніж французька зброя.

Стівен Бленк у статті для Атлантичної ради закликає Вашингтон для стримування Росії передати зі свого резерву Україні винищувачі F-15 або F-16C, літаки дальнього радіолокаційного виявлення Е-2 і літаки-заправники KC-135, зробивши це в рамках програми своєрідного ленд-лізу .

Але старі літаки складніше обслуговувати, та й політичної волі передати літаки безкоштовно (посиливши тим самим напруженість у відносинах з Росією) поки не помітно. Крім того, навіть якщо літаки будуть передані безкоштовно, на чому наполягає Бленк, який закликає передати Україні 100 машин, Київ усе одно не зможе їх експлуатувати.

"Економічним вибором" для України залишається одномоторний винищувач F-16, остання модель якого була істотно модернізована. Але цей літак не дуже добре захищений від систем ЗРК. Для цього в нього є тільки крилата ракета JASSM, що запускається поза досяжністю активних засобів протиповітряної оборони противника.

На відміну від F-16, у "Супер Хорнета FA-18E/F", як і в "Рафаля", зменшена ефективна поверхня розсіювання. Крім того, є версія цього літака EA-18 "Гроулер" для ведення радіоелектронної боротьби, призначена спеціально для протидії засобам ППО.

Командування українських ВПС може також зацікавитися літаком компанії "Боїнг" F-15EX, який має велику швидкість, дальність польоту і бойове навантаження. З цієї причини він може замінити ударний літак Су-24. Однак F-15 усе-таки помітний на російських радарах і дуже дорогий в обслуговуванні.

Нарешті, Україні може сподобатися літак шведської фірми Saab "Гріпен-Е", тому що він дешевий в експлуатації, має знижену ефективну відбивну поверхню і потужні засоби РЕБ. Однак у Швеції, на відміну від Франції та США, немає дипломатичних і фінансових можливостей, щоб зробити таку угоду реальною.

Короткі висновки

У цілому в Києва на Заході багатий вибір винищувачів покоління 4+. Але найважче для нього — вирішити, як оптимально витрачати на це свої обмежені фінансові ресурси в умовах збереження військової напруженості з Росією.

Про автора.

Себастьєн Роблін пише про технічні, історичні і політичні аспекти міжнародної безпеки і конфлікти для таких видань як The National Interest, NBC News, Forbes.com і War is Boring. Він має ступінь магістра Джорджтаунського університету і служив у Корпусі миру в Китаї.