Злітаємо: експерти розповіли, коли люди зможуть скористатися послугами аеротаксі
Згідно з "індексом реальності" від SMG, першими полетять китайці, за ними — німці, а вже потім американці.
Формування ринку повітряного міського транспорту привертає багато уваги з боку медіа та потоки фінансових коштів з боку інвесторів. Буквально сотні компаній борються за те, щоб скоріше зайняти свою нішу, рапортують про успішність тестових польотів і залучення нових партнерів. Однак у всьому цьому інформаційному шумі складно зрозуміти, так коли ж ми в реальності зможемо викликати аеротаксі?
На це питання вирішила відповісти консалтингова компанія SMG, розробивши Advanced Air Mobility Reality Index (далі по тексту — індекс реальності AAM). Експерти спробували визначити: наскільки близька конкретна компанія до того, щоб запустити свої моделі в масове виробництво і ввести їх в експлуатацію. Ось як виглядає індекс реальності AAM на початку травня 2021 року (він буде оновлюватися щомісяця), повідомляє видання newatlas.com.
Як складався індекс реальності AAM для брендів аеротаксі
Один з укладачів індексу, Серджіо Чекутта, пояснив, на які критерії орієнтувалися в SMG при складанні такої таблиці. "Ми взяли за основу п'ять різних критеріїв зрозумілих більшості людей. Таким чином ми спростили завдання і собі, і майбутнім користувачам повітряних таксі", — розповів Чекутта.
Перший критерій — фінансування. Експерти проаналізували, скільки коштів у компаній, чи достатньо в них коштів для виконання певних етапів розвитку продуктів, чи достатньо їх для створення прототипів, для сертифікації і для запуску повномасштабного виробництва.
Друга — команда. Чи є в ній люди, які раніше працювали в аерокосмічній галузі, чи знають вони, що значить сертифікувати літак, чи запускали вони програми такого масштабу і такої складності.
Третій — технологічна готовність. "Ми хотіли уникнути оцінки конструкції аеротаксі з двох причин: по-перше, моделі сильно відрізняються одне від одного, а по-друге, насправді ніхто не знає всіх деталей, якщо тільки ви не берете участі в програмі. Ми використовували інструмент NASA — шкалу рівня технологічної готовності (англ. "technology readiness level" — TRL), що дозволяє оцінити зрілість технології від одного до дев'яти. Усі розробки, які отримали менше шести балів, не готові до комерційної експлуатації. Щоб отримати TRL 6, потрібно створити повнорозмірний апарат, зробити на ньому вдалий тестовий політ за заздалегідь визначеним маршрутом. Коли концепт отримує TRL 9, це означає, що таким і буде кінцевий продукт", — пояснив Серджіо.
Четвертий критерій — сертифікація. У SMG оцінили, наскільки продукти відповідають стандартам і чи зможуть вони пройти сертифікацію.
П'ятий — виробництво. "В аерокосмічній промисловості нічого не виробляється в тисячах. Візьміть Airbus, де створюють приблизно 60 літаків сімейства A320 на місяць. Тобто близько 700 літаків на рік, і це багато. Але компанії, що працюють на ринку літаків вертикального зльоту і посадки (ЛВЗП), заявляють про виробництво 900, 1000, 1500 апаратів на рік. Ми ніколи не чули про такі показники, тому хотіли дізнатися, які їхні можливості насправді", — прокоментував експерт.
У яких літаків є реальні шанси вийти на ринок
Виявляється, ЛВЗП, готових перевозити пасажирів і різні вантажі в міських умовах, не так вже й багато. Принаймні далеко не всі бренди, що розглядаються індексом ААМ, у найближчому майбутньому зможуть запропонувати нам свої послуги. Але про декілька щасливчиків ми вам розповімо.
eHang
В eHang практично немає альтернатив, принаймні, на ринку КНР. Ця компанія в стані повної бойової готовності. Вона успішно провела випробування аеротаксі і впевнено посідає лідерські позиції в топ-10 від SMG. Швидше за все, виробник спочатку отримає сертифікат від CAAC (Адміністрація цивільної авіації Китайської Народної Республіки). Цього цілком вистачить, щоб працювати на внутрішньому ринку. Але щоб вийти на світовий, потрібні будуть сертифікати EASA (Європейське агентство з безпеки польотів) і FAA (Федеральне управління цивільної авіації США). Згідно з індексом ААМ, компанія може запуститися в Китаї вже в цьому році.
Joby Aviation і Beta Aviation
Компанія Joby Aviation існує з 2009 року і за цей час встигла розробити кілька пілотованих і безпілотних літаків. Її модель повітряного таксі незабаром отримає сертифікат FAA. А ще виробник має дозволом проводити військові польоти (так званим Military Flight Release від ВПС США). Таким привілеєм, крім Joby Aviation, може похвалитися тільки Beta Aviation. Це означає, що ВПС США можуть взяти їх літаки на озброєння. У галузі вони вважаються провідними компаніями, коли мова йде про ЛВЗП.
Якщо все пройде гладко, то повітряне таксі від обох виробників американці зможуть замовляти у 2024 році.
Wisk
Ця компанія заручилася підтримкою Boeing, тому вона може відчувати себе впевнено на світовому ринку. Відомо, що Wisk намагається пройти сертифікацію в Новій Зеландії і в США. Буквально на днях оператор послуг аеротаксі в Нью-Йорку, компанія Blade, розмістила замовлення на 30 машин для свого авіапарку. Коли компанія вийде на ринок, поки точно спрогнозувати не можна.
Hyundai
З огляду на те, що автомобільні компанії не в захваті від електрифікації транспорту, вони розглядають альтернативні пропозиції. І одним з них є літаки. Багато автобрендів кооперуються, щоб створити хороший продукт. Наприклад, Toyota співпрацює Joby, Daimler — з Geely і з Volocopter (злетить у 2022 році, згідно з індексом реальності ААМ). Але в Hyundai вирішили діяти самостійно. Ця компанія вийшла на ринок, створивши власний підрозділ Urban Air Mobility і найнявши хороших фахівців. Фактично, ним керує колишній керівник адміністрації NASA з аеронавтики. Експерти вважають, що на ринку ЛВЗП від південнокорейського бренду з'являться у 2028 році.
Коли повітряне таксі з'явиться в Україні — важке питання. Можемо тільки припускати, що нам дістануться або європейські, або американські апарати. Хоча, хто знає ...
Раніше ми повідомляли про те, що у 2027 році Virgin Hyperloop почне перевозити пасажирів зі швидкістю звуку. Першими супершвидкий транспорт, що розганяється до 1200 км/год, випробують жителі Індії та Саудівської Аравії.