Розділи
Матеріали

Заміна F-22 та F/A-18 на паузі. Що пішло не так з розробкою винищувачів майбутнього NGAD

Олександр Матвієнко
Фото: Boeing | Розробка винищувача 6 покоління під питанням

Амбітна програма Повітряних сил США має на меті створити літак 6 покоління вартістю близько 300 млн доларів за одиницю. Проте зараз все більше топчиновників заявляють, що відбувається переформатування програми, що ставить під загрозу заміну Raptor та F/A-18 Super Hornet.

США мають дві великі програми з розробки винищувачів 6 покоління — NGAD та F/A-XX. Проте останніми тижнями в ЗМІ все більше новин звітували про дедалі туманніше майбутнє розробок. Фокус зібрав, що відомо про літаки.

Що відомо про програми NGAD та F/A-XX

Американська армія має зберегти домінування у повітрі й готуватися до потенційного конфлікту з Китаєм. Для цієї мети в Штатах започаткували програму NGAD, яка складається не тільки з літаків. Вона передбачає розробку двигуна нового покоління, сімейство безпілотників Combat Collaborative Aircraft, а також новітнє озброєння, датчики та РЕБ. Першочергово задумувалося, що літаки NGAD прийдуть на заміну літаками F-22 Raptor пʼятого покоління.

Візуалізація винищувача NGAD

Раніше Військово-морські сили США були частиною проєкту NGAD, але вони вирішили створити власний літак F/A-XX, який має замінити F/A-18 Super Hornet. Співпраця з Повітряними силами при цьому зберігається, а літак матиме конструкцію з широким крилом, два повітрозабірники, а також два двигуни. Планується використання F-35C з F/A-XX як дві платформи для ВМС США.

Обидві розробки є дуже дорогими. Один літак NGAD коштуватиме орієнтовно 250-375 млн доларів. Ще у першій половині 2024 року від військових йшли позитивні новини, що розробка йде за планом. Планувалося, що ПС США виберуть виробника для NGAD вже у цьому році. На це претендували Boeing та Lockheed Martin.

Перші дзвіночки – що пішло не так з NGAD

Під час заходу Асоціації повітряно-космічних сил у генерала Девід Олвіна спитали, чи можлива реалізація NGAD у нинішньому вигляді, і чи будуть зміни у найближчі роки. Відповідь була невизначеною.

"Нам доведеться робити вибір і ухвалювати рішення щодо всього ландшафту. Можливо, це станеться в найближчі кілька років або в циклі POM (Program Objective Memorandum) 2026 року. Усе це в роботі", — відповів Олвін 16 червня.

Концептарт винищувача NGAD
Фото: Відкриті джерела

Повітряні сили планують 2026 фінансовий рік і він буде "дуже, дуже тонким" через дороговартісну програму міжконтинентальної балістичної ракети ICBM, яка вже перевалила за 10 млрд доларів.

На початку липня міністр Повітряних сил Френк Кендалл заявив, що програма NGAD дуже коштовна, вона приблизно втричі дорожча за F-35. Відтак армія може дозволити собі лише обмежену кількість літаків 6 покоління.

"Концепція сімейства систем Air Dominance наступного покоління жива і здорова. Я можу вам сказати, що ми розглядаємо концепцію дизайну платформи NGAD, щоб побачити, чи це правильна концепція, чи ні. … Ми шукаємо, чи зможемо ми зробити щось менш дороге та досягти певних компромісів", — пояснив Кендалл.

Він не став уточнювати, які саме компроміси маються на увазі. У підсумку коментарі міністра ПС США додали ще більше питань для експертів. Майбутнє NGAD стає туманнішим. Особливо на тлі того, що бюджетний запит на 2025 фінансовий рік передбачає збільшення фінансування NGAD.

F-22 Raptor – вихід на пенсію скасовується?

Ще одним тривожним дзвіночком стала заява генерала Кеннета С. Вільбаха 10 липня. Він заявив, що винищувач F-22 Raptor не має заміни і планується його модернізація.

"Відверто кажучи, немає заміни F-22. Це фантастичний літак. Ми плануємо кілька модернізацій реактивного літака, поки немає офіційної заміни F-22", — сказав він.

Але при цьому офіцер заявив, що юристи йому порадили забагато не говорити про NGAD. Більша частина робіт залишається непублічною. Армія хоче знизити вартість одного винищувача.

F-22 Raptor поки не йтиме на пенсію

Тут варто додати контексту, що Повітряні сили США вже кілька років хочуть списати 32 винищувачі F-22 Raptor Block 20. На думку військових, простіше списати літаки, ніж модернізувати їх до рівня Block 30/35. Вивільнені кошти планувалося перенаправити на інші програми. Зараз Block 20 використовують для навчань та випробувань. Проте законодавці вже не вперше блокують плани списати літаки 5 покоління. Є закон, який забороняє "вивід на пенсію" F-22 до кінця 2027 року.

Тепер же Вільбах стверджує, що Block 20 має велике значення для тренувань й у випадку надзвичайної ситуації їх можна буде використати для бойових завдань.

ВМС США ризикують залишитися без F/A-XX

Останньою подією навколо NGAD стало потенційне скорочення фінансування F/A-XX відразу на 90%. Запит ВМС США складав 453,828 млн доларів на 2025 фінансовий рік, а Комітет Сенату з питань збройних сил пропонує виділити лише 53,828 млн доларів. Якщо порівняти з поточним роком, то ВМС мають 1,53 млрд доларів. Скорочення пояснили тим, що Військово-морські сили хочуть зосередитися на інших пріоритетах. Проте у довгостроковій перспективі військові "залишаються відданими" F/A-XX. В кінці 2023 року розробка F/A-XX перейшла на стадію розробки з вдосконалення концепції.

Візуалізація F/A-XX та авіаносця

"Отже, якщо ви подивитеся на F/A-XX або інші програми X [наступного покоління], ми свідомо пішли на ризик у графіку [розробки] цих програм, щоб визначити пріоритетність цих ключових інвестицій — хай то готовність, або інвестування в наших людей, або підводне середовище, щоб переконатися, що ми реалізуємо ці програми", — сказав заступник міністра ВМС Ерік Рейвен ще у березні.

Концепт винищувача наступного покоління КНР

На тлі всього цього варто пригадати про Китай. На початку 2023 року зʼявилися кадри із рендером того, як виглядатиме майбутній винищувач Китаю. Літак отримав складну форму трикутника з великим розмахом крил. В публічному просторі мало інформації про характеристики та особливості китайського літака 6 покоління. Проте відомо, що КНР прагне обійти у перегонах технологій й першим створити новітній винищувач.