"Буде патова ситуація": експерти пояснили, чому з появою F-16 в Україні не все гаразд
Перші винищувачі F-16, які отримають Сили оборони, зможуть полювати лише за цілями в повітрі, пояснили експерти. Якщо вони зменшать хоча б на дещицю інтенсивність ударів КАБів, то це вже полегшить ситуацію на фронті.
Україна до кінця літа може отримати одну ескадрилью винищувачів F-16 від західних партнерів, але їх не пошлють у бій проти Су-30СМ та Су-34 ЗС РФ. Першими їхніми цілями можуть бути дрони-камікадзе та ракети, а також — засоби ППО ворога. Про те, чому не варто очікувати кардинальних змін на фронті при появі цих літаків, розповіли на порталі "РБК-Україна".
Журналісти порталу поспілкувались з двома авіаційними експертами — з провідним науковим співробітником НАУ Валерієм Романенком та інженером з випробувань "Конструкторського бюро Антонов" Костянтином Криволапом.
Спершу експерти пояснили, чому процес надання літаків такий тривалий. Романенко зауважив, що основна затримка може бути пов'язана не так з Заходом, як з Україною: все залежить від темпів підготовки інфраструктури. Криволап, своєю чергою, згадав про навчання двадцяти пілотів: восьмеро завершать процес у серпні, а 12 — у вересні. І лише тоді, коли будуть готові екіпажі, інженери, інфраструктура і "злагодженість з іншими військами", F-16 з'являться на полігонах.
"Не виключено, що поява західної авіації призведе до свого роду патової ситуації", — ідеться у статті "РБК-Україна".
F-16 для України — які проблеми
Орієнтовно, у 2024 році з'явиться перша партія винищувачів — це 12 літаків, тобто ескадрилья, пояснюється у статті. Експерти перелічили кілька проблем та особливостей, пов'язаних із застосуванням західних літаків в Україні.
- Перша партія винищувачів буде озброєна ракетами "повітря-повітря" AGM-88 HARM, тобто їх не можна буде застосовувати по наземних цілях, пояснив Валерій Романенко.
- Першим завданням ескадрильї буде не так "полювання" на "Шахеди" та ракети ЗС РФ, як "відпрацювання системи авіаційної підтримки та взаємодії з іншими родами військ", наголосив Криволап. З його слів, в українській авіації досі діє принцип "пілот виконує команди "башти". Водночас в НАТО пілоти більш самостійні, і це треба відпрацювати.
- Наступний етап — перші спроби застосування на лінії фронту. Першими цілями будуть не російські Су-35, наголосив авіаційний інженер, оскільки це було б надто небезпечно. Натомість F-16 буде нищити ворожу протиповітряну оборону.
- Винищувачі спробують застосувати проти керованих авіабомб та літаків, які їх запускають, сказав Романенко. Однак це не буде масово і не буде публічним. З його слів, може бути одиничний "кавалерійський наскок", а потім увагу знов звернуть на "Шахеди".
- F-16 не зможуть протистояти Су-30СМ та Су-35 ЗС РФ, заявив авіаційний інженер. Причина такої ситуації — їхня надто мала кількість, тоді як в України лише до кінця року з'явиться борт дальнього виявлення ASC 890 і додаткові ЗРК Patriot.
"Думаю, щоб по-справжньому суттєво вплинути на ситуацію на фронті, потрібно 3-4-5 ескадрилій F-16. А судячи з того, коли у нас можуть з'явитися 60 літаків та 120 пілотів, станеться це дуже нескоро", — підсумував Костянтин Криволап у розмові з журналістами.
З іншого боку, навіть обмежене застосування винищувача дозволить "прорідити КАБи", наголосив Романенко. Завдяки КАБам ЗС РФ зараз проводять усі наступальні операції: коли у них зникне або ослабне цей інструмент, то на лінії фронту щось зміниться.
"Якщо нам вдасться прорідити ряди носіїв КАБів, у ворога не залишиться інструментів для наступальних операцій", — наголосив авіаексперт.
Зазначимо, завдяки "літаковій коаліції", про яку Україна домовилась влітку 2023 року, західні партнери нададуть ЗСУ 80 винищувачів F-16 (Норвегія – 6 літаків, Данія – 19, Нідерланди – 24, Бельгія – 30 літаків). При цьому весною 2024 року у ЗМІ повідомили, що українські пілоти перейшли до завершальних етапів навчання.
Нагадуємо, у липні 2024 стало відомо, що Польща передасть Україні літаки МіГ-29: Зеленський пояснив, що він думає з цього приводу.