Батіг без пряника: чому законопроєкт про заборону ДВЗ в Україні відірваний від реальності

заборона ДВС в Україні
Фото: Getty Images | Поетапна заборона ДВЗ в Україні може початися вже в 2027 році

У Мінінфраструктури хочуть з 2027 року ввести поетапну заборону на ввезення і первинну реєстрацію в Україні автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння. Фокус розбирався, чи здійсненна ця ініціатива.

Усього через п'ять з половиною років, з 1 січня 2027 року передбачається заборонити ввезення старих автомобілів із дизельними двигунами. А з 1 січня 2030-го — нових і старих бензинових і нових дизельних авто, враховуючи гібриди.

Заборона торкнеться зокрема техніки, виробленої в Україні, й охоплює не тільки легковики, а й вантажівки та автобуси. Виняток зроблять лише для деяких категорій транспортних засобів: техніки для Збройних сил, спеціальних відомств начебто ДСНС та аграрного сектору, а також переданих у спадок авто і класичних машин до 1981 року випуску.

Ініціатор пропозиції — чинний при міністерстві Директорат цифрової трансформації на транспорті, очолюваний молодим реформатором Фарідом Сафаровим. Впевненість, з якою він розписує переваги відмови від ДВЗ, надихає тих, хто прагне швидше опинитися в "зеленому" майбутньому. Але в реальності обмеження, якщо їх ухвалять у нинішньому вигляді, загрожують зниженням первинних продажів на авторинку. Більш того, як би парадоксально це не звучало, в перші роки нововведення не призведе до поліпшення екологічної ситуації в країні — швидше, навпаки.

Електрифікація всієї країни

"Відмова від ДВЗ в Україні — абсолютно еволюційний процес, — наполягає Фарід Сафаров, генеральний директор Директорату цифрової трансформації на транспорті. — До того ж це відповідає внутрішніми і зовнішніми зобов'язаннями України".

Левова частка електрозарядок в Україні зосереджена в містах, переважно великих, а на міжміських трасах їхня кількість мізерно мала

На папері так воно і є. По-перше, в Національній транспортній стратегії на період до 2030 року закріплений курс на електромобілі й екологічно чистий транспорт. До цього часу, відповідно до Закону "Про основні положення екологічної політики", Україна зобов'язується знизити шкідливі викиди на транспорті на 30%, зокрема шляхом збільшення частки електромобілів до 10% у структурі продажів нових автотранспортних засобів.

По-друге, відмова від ДВЗ узгоджується з європейською Директивою 2009/33/ЄС "Про підтримку екологічно чистих та енергоефективних транспортних засобів автомобільного транспорту". А також із планом екологічного розвитку European Green Deal, ухваленим 14 липня 2021 року, згідно з яким до 2030 року Європа планує скоротити викиди CO2 легкових автомобілів на 30%, а до 2035-го — досягти вуглецевої нейтральності, що фактично означає заборону продажів нових машин із ДВЗ.

Це не кажучи про те, що більшість європейських країн раніше окремо позначили відмову від ДВЗ: Норвегія — з 2025 року, Швеція, Данія, Ісландія, Нідерланди, Словенія, Ірландія — з 2030-го, Великобританія — з 2035-го, Франція, Португалія, Іспанія — з 2040-го.

Дзеркальна заборона ДВЗ в Україні, вважають ініціатори законопроєкту, слугуватиме заслоном на шляху масового імпорту старих автомобілів з ЄС, після того як там ДВЗ опиниться поза законом. При цьому українці й надалі зможуть без обмежень експлуатувати автомобілі, куплені та зареєстровані до настання години ікс.

Розмова за поняттями

Але про який курс на електрифікацію можна говорити, якщо в Україні досі на законодавчому рівні не закріплені базові поняття в сфері електротранспорту? Справедливості заради зазначимо, що в Мінінфраструктури цим перейнялися, паралельно розробивши поправки до Закону "Про автомобільний транспорт", які наразі у вигляді законопроєкту знаходяться на стадії громадського обговорення.

Передбачається поява таких термінів, як електромобіль (легковий і вантажний), легковий автомобіль з водневими паливними елементами, електробус, гібридний автомобіль, плагін-гібрид і станція зарядки електромобілів.

ВИДОВИЩА БЕЗ ХЛІБА. Відповідно до законопроєкту, після 2030 року українські аграрії втратять можливість закуповувати нові вантажівки з ДВЗ для використання на дорогах загального користування Fullscreen
ВИДОВИЩА БЕЗ ХЛІБА. Відповідно до законопроєкту, після 2030 року українські аграрії втратять можливість закуповувати нові вантажівки з ДВЗ для використання на дорогах загального користування

При цьому розвиток електромобілів і зарядної інфраструктури має стати пріоритетом державної політики в сфері автомобільного транспорту. Окремо прописана електрифікація регулярних пасажирських перевезень. Для цього пропонується доповнити умови конкурсу на перевезення пасажирів нормою, яка передбачає частку електробусів у парку перевізника: не менше 20% із 1 січня 2025 року, не менше 40% — із 2027-го, не менше 80% — із 2029 року. А з 1 січня 2030-го до регулярних перевезень хочуть допускати виключно електробуси.

Колапс продажів

Станом на 1 серпня 2021 року в країні зареєстровані 29 347 електромобілів — крапля в морі на тлі сукупного 14-мільйонного автопарку. За липень кількість електрокарів збільшилася на 575 одиниць, основний приріст припадає на стару техніку. Тому що нові дуже дорогі — той же Nissan Leaf, який нещодавно офіційно стартував в Україні, коштує майже 1 млн грн. Найдоступніша Tesla — від $45 тис.

Відмова від ДВЗ в Україні — абсолютно еволюційний процес, який відповідає внутрішнім і зовнішнім зобов'язанням України

генеральний директор Директорату цифрової трансформації на транспорті при МІУ
Фарід Сафаров

Наївно очікувати, що заборона ДВЗ викличе спалах продажів електрокарів. З кожним роком вони стають доступнішими, але масова електромобілізація в Україні можлива лише з появою моделей в діапазоні $20-25 тис. І якщо в тій же Європі покупку "електричок" стимулюють державними субсидіями, то все, чого вдалося досягти нам, — це звільнення від ПДВ і мита. Причому тимчасово.

Nissan Leaf — компактний електромобіль для міста — в Україні коштує майже 1 млн гривень Fullscreen
Nissan Leaf — компактний електромобіль для міста — в Україні коштує майже 1 млн гривень
Фото: Вадим Добровольський

Зараз і до 2023 року при імпорті електромобілів необхідно сплачувати лише акциз у розмірі €1 за 1 кВт потужності батареї. Потім пільги, швидше за все, скасують. З одного боку, в цьому є логіка в разі введення заборони ДВЗ, з іншого — низька купівельна спроможність українців зумовить перекіс у сторону старих машин.

Легковий ринок стиснеться як шагренева шкіра: в країні залишаться лише бренди, в гамі яких до того моменту будуть електрокари. А напередодні введення заборон до нас масово хлинуть автомобілі з ДВЗ — спочатку старі дизельні, потім нові та підтримані бензинові.

Доставка хліба — під питанням

Ще гірша ситуація з вантажівками, це 55% усіх авто в країні. Український бізнес не готовий здійснити перехід на електродвигуни свого транспортного парку. Хоча б тому, що серійні електровантажівки є лише в сегменті малого та середнього тоннажу, враховуючи комунальну техніку. А магістральні тягачі з електричними або водневими силовими установками не випускаються. Розробку таких машин ведуть Tesla, Mercedes-Benz, Volvo й інші великі виробники, але терміни серійного запуску і кінцева ціна невідомі. Навіть якщо великовантажні вантажівки з'являться до 2030 року в достатній кількості, коштуватимуть вони очевидно дорожче традиційних із ДВЗ.

Важливо
Занадто дороге задоволення. Не чекайте електрокарів в українському каршерингу

Окремо зупинимося на аграрному секторі, для якого в законопроєкті нібито зробили виняток. Насправді він стосується лише техніки для використання поза дорогами загального користування. Іншими словами, зорати, засіяти і зібрати урожай тракторами і комбайнами з ДВЗ можна, а ось доставити його автомобілями до елеваторів, а потім до точок переробки вже не можна.

Тому, як і у випадку з легковиками, напередодні введення заборон великий і малий бізнес почне масово завозити в країну вантажівки з ДВЗ. І будуть вони коптити небо наступні 10-15 років, поки не вироблять ресурс.

Де брати енергію

Ну і найголовніше — зарядна інфраструктура. Електрифікація та електропостачання йдуть рука в руку, станом на 1 серпня в Україні налічувалося 11,5 тис. пунктів зарядки, причому йдеться не про зарядні станції, а про конектори підключення. Це більше, ніж, наприклад, в Іспанії та Бельгії, але все одно недостатньо для переходу на електротягу в масштабах країни. Тим більше що на "швидкі" зарядки постійного струму припадає, за приблизними підрахунками, всього 20%. Точної статистики немає навіть в МІУ.

В українському законодавстві досі не закріплені базові поняття в сфері електротранспорту

Сьогодні будівництвом станцій займається тільки приватний бізнес без підтримки держави. Більш того, чиновники профільних відомств швидше протидіють процесу. Відсутність в законодавстві поняття зарядної станції призводить до складнощів у процесі їх встановлення. "Хтось із чиновників зараховує зарядки до об'єктів вуличної торгівлі, хтось — до рекламних об'єктів, а хтось — до трансформаторних будок", — зазначає Вадим Ігнатов, заступник голови правління Української асоціації учасників ринку електромобілів. Така ситуація створює благодатний ґрунт для корупції в процесі виділення потужностей і підключення зарядок. "Крім того, відсутня програма підтримки підключення та утримання таких станцій — пільгового використання землі або підключення до мережі", — додає Ігнатов.

Зараз у Мінінфраструктури спільно з Укренерго розробляють єдині правила підключення електрозарядних станцій. Але наскільки прозорими вони будуть і, найголовніше, коли запрацюють, невідомо.

Важливо
Китайський Ілон Маск. Як електрокар зробив мільярдером вихідця із села без електрики

До того ж левова частка наявних в Україні зарядок зосереджена в містах, переважно великих. А на міжміських трасах їхня кількість мізерно мала і не буде рости, поки не з'являться чіткі правила підключення і не вирішиться питання з підведенням необхідних потужностей.

У МІУ декларують швидке вирішення проблеми, а потенціал для розвитку інфраструктури електричних зарядок бачать в системі традиційних заправок. "Наявні в Україні мережі АЗС мають у своєму розпорядженні необхідні можливості, щоб активно розгорнути будівництво зарядок на наявних АЗК", — упевнений Фарід Сафаров.

Проєкт або прожект

Як і будь-яка масштабна трансформація, відмова від двигунів внутрішнього згоряння повинна починатися з відправної точки, і в МІУ за підтримки Міненерго й Укренерго готові дати відлік новій "зеленій" ері. Але перш ніж забороняти ввезення авто з ДВЗ, необхідно усунути прогалини в законодавстві, врегулювати складності з підключенням зарядних станцій і створити бодай мінімальні стимули для переходу з ДВЗ на електродвигуни населення і бізнесу.

Поки ж оголошений план електромобілізації схожий на батіг без пряника. В українських реаліях будь-яка законодавча ініціатива, яка не має економічної доцільності, в'язне в нетрях бюрократичної машини і саботується на місцях.