Таксі на даху, ШІ замість ДАІ, польоти в космос: яким буде міський транспорт до 2050 року

аеротаксі, електролітак, коптер
Фото: EmbraerX

Через 30 років способи, якими ми добираємося з точки A в точку B, радикально зміняться завдяки автоматизації, машинному навчанню, надшвидкому транзиту та суборбітальним космічним польотам.

Related video

Транспорт найближчі десятиліття серйозно еволюціонує. По суті, цей процес уже відбувається завдяки впровадженню автономних транспортних засобів, широкому розповсюдженню електромобілів, eVTOL, розвитку відновлюваних джерел енергії та появі комерційних космічних польотів. До 2050 року ці технології та тенденції розвиватимуться, що призведе до створення нової транспортної інфраструктури, яка радикально відрізнятиметься від відомої нам сьогодні.

Канадський вчений і футуролог Мет Вільямс вважає, що революція в транспортній сфері буде обумовлена декількома факторами, а саме:

  • розростання міст і чиста енергія;
  • інфраструктура електромобілів;
  • гіперлупи і високошвидкісні поїзди;
  • "розумні" автомагістралі і транзитні системи;
  • суборбітальні польоти.

Таксі на даху: яким буде особистий і міський транспорт через 30 років

До 2050 року продажі електрокарів досягнуть 62 млн одиниць на рік, при цьому кількість електромобілів у світі складе 700 млн одиниць. Такі машини складуть 56% світового ринку, а на частку авто з ДВС припадуть інші 44%. Цей перехід супроводжуватиметься корінними змінами в характері інфраструктури. Зарядних станцій побільшає, ніж заправок, що призведе до використання поновлюваних джерел енергії та розповсюдження технологій "розумних мереж". Це дозволить будувати зарядні станції всюди, де розташовані розподілені енергосистеми. Біопаливні станції також стануть нормальним явищем завдяки методу уловлювання та зберігання вуглецю, коли СО2 замість попадання в атмосферу вловлюється, стискається і впускається в підземні геологічні формації для зберігання і подальшої обробки, що перетворює його на біопаливо. Харчові відходи також перероблятимуть для виробництва біодизеля, завдяки чому авто з ДВС зможуть заправлятися на "зелених" заправках.

Електролітаки вертикального зльоту і посадки (eVTOL), літаки укороченого зльоту і посадки (STOL) і особисті літальні апарати (PAV) стануть поширенішими, вважає Вільямс. "Ніяких заторів на дорогах, — жителі великих міст зможуть викликати таксі прямо на дах", — пише він. Коли повітряне таксі стане поширенішим, в міських районах будуватимуть аеропорти.

аеропорт, проект, транспорт, який літає Fullscreen
Проект аеропорту для літаючих таксі
Фото: Hyundai

Міжміський транспорт: польоти в трубах

У своєму звіті "Майбутнє залізниці 2050" консалтингова компанія ARUP зазначила, що на розвиток міжміського транспорту вплинуть ШІ-технології, а також поява нових технологій, таких як Hyperloop. "Транспорт такого типу є найперспективнішим, оскільки він може замінити повітряні подорожі", — вважає Вільямс.

У 2012 році Hyperloop став гарячою темою після того, як засновник SpaceX Ілон Маск поділився своєю ідеєю про "п'ятий вид транспорту" під час телешоу. Він говорив про потяг, що рухається завдяки магнітній левітації в сталевих трубах із низьким тиском і досягає швидкості до 1280 км/год. З того часу з'явилося безліч стартапів, спрямованих на розвиток технології. До них відносяться Hyperloop Transportation Technologies (HTT), що базується в Лос-Анджелесі, яка була першим приватним підприємством, запущеним у 2013 році. Є і Virgin Hyperloop з офісами в Лос-Анджелесі, Лас-Вегасі та Дубаї і успішними запусками прототипів. Існує також TransPod Inc., канадська компанія, що займається розробкою коридорів, що з'єднують великі міста Канади та міста Канади й США. А ще: нідерландська Hardt Global Mobility, що створює коридори на території ЄС, і DGWHyperloop, що базується в Індоре, Індія.

"З огляду на зрослий попит на транспортні послуги, зниження витрат (у порівнянні зі звичайними високошвидкісними залізницями), підвищену швидкість і ефективність, які можуть запропонувати системи Hyperloop, досить імовірно, що до 2050 року коридори будуть створені на кількох континентах", — вважає колумніст і наводить реальні приклади.

Коридор Чикаго-Клівленд з розширенням до Детройта і Піттсбурга, а також від Віндзора до Торонто з'єднає більше 85 млн осіб за допомогою єдиної мережі.

Коридор Делі-Мумбаї, який пролягає з півночі на південь, з'єднає два найбільших міста Індії. Його довжина складе 1400 км, і подолати цю відстань можна буде від 1 до 3 год (зараз на поїзді потрібно їхати 15 до 21 год).

Нью-Йорк-Вашингтон: цей маршрут із півночі на південь об'єднає найбільший економічний центр у світі (Нью-Йорк) із Капітолієм США. Довжина коридору складе 708 км. Зараз дорога займає 7 год на поїзді, але система Hyperloop впорається і за годину.

Коридор Торонто-Монреаль з'єднає два з двох найбільших міста Канади. У поєднанні з коридором Торонто-Віндзор, цей маршрут протяжністю близько 950 км можна буде перетнути за 1 год 15 хв. Можливе розширення до Оттави та Квебека зв'яжуть найбільш густонаселений регіон країни.

Коридор Сеул-Пусан довжиною в 400 км з'єднає понад 36 млн осіб у Південній Кореї і стане одним із найбільш економічно важливих маршрутів у світі.

ШІ, транспорт, дорога Fullscreen
ШІ стежитиме за виконанням правил дорожнього руху, так що в ДАІ не буде потреби

Смарт-правила дорожнього руху: без заторів і даішників

"У найближчому майбутньому пасажири зможуть скористатися інтелектуальними автомагістралями, інтелектуальними системами управління дорожнім рухом і транспортними мережами, оптимізованими за допомогою машинного навчання і ШІ. Сьогодні в багатьох містах уже є інтелектуальні транспортні системи (ІТС), і очікується, що ця тенденція зростатиме в міру того, як все більше міст використовують "розумні" технології для підвищення ефективності", — пише Вільямс.

Ці системи працюють на основі датчиків, камер, стільникових маршрутизаторів і систем автоматизації для відстеження та направлення трафіку, щоб зменшити завантаження. У межах міста і житлових районів системи також координують світлофори, зони пішохідних переходів, попереджають водіїв про обмеження швидкості і навіть штрафують порушників. ІТС напевно будуть координувати роботу автономних транспортних засобів (які будуть набагато більш поширеними), щоб зменшити кількість аварій та гарантувати безпеку пасажирів і пішоходів. Швидше за все, необхідності в автоінспекторах відпаде, і поліцейські займатимуться серйознішими завданнями.

Підземні тунелі також допоможуть розвантажити дороги. Наприклад, система Cargo Sous-Terrain, яка зараз будується в Швейцарії, допоможе прибрати вантажні автомобілі з магістралей. Подібні проекти розробляються в США, Німеччині, Китаї. Та й системи гіперлуп теж якісно вплинуть на зниження трафіку.

За межі Землі: суборбітальні космічні польоти для кожного

"Серед безлічі варіантів швидкого транзиту, які будуть доступні до 2050 року, — суборбітальні космічні польоти. Такі проекти є найбільш амбітними", — вважає Мет Вільямс.

Зараз є кілька великих приватних компаній, здатних розвивати новий вид авіатранспорту:

  • SpaceX, яка сподівається забезпечити суборбітальні польоти за допомогою Starship "у будь-яку точку світу за 30 хв. Або менше";
  • Virgin Galactic і її флот SpaceShipTwo;
  • Blue Origin, котра висловила зацікавленість у розширенні своїх послуг щодо суборбітальних запусків;
  • China Academy of Launch Vehicle Technology (Китай) має намір побудувати космічний корабель, який зможе надати суборбітальні транспортні послуги "точка-точка";
  • Німецький аерокосмічний центр (DLR), що працює над SpaceLiner — гіперзвуковим суборбітальним космічним літаком, який виконує міжконтинентальні польоти. Відповідно до заяв DLR, літак зможе доставити 50 пасажирів з Австралії в Європу за 90 хв. або 100 пасажирів із Європи до Каліфорнії за 60 хв.

Раніше ми повідомляли про те, що в ПАР розробляють супершвидкий і суперекологічний літак.