Китай скорочує постачання графіту: світове виробництво акумуляторів під загрозою

Audi, завод, акумулятори, електромобілі
Фото: Audi | Це санкції КНР у відповідь в економічній війні між Заходом і Пекіном

Графіт необхідний для виробництва майже всіх електромобілів. Через обмеження моделі китайського виробництва можуть подешевшати, а західні — подорожчають, кажуть експерти.

Related video

Китай запровадив систему дозволів на експорт деяких графітових продуктів, які необхідні у виробництві батарей для електромобілів, аргументувавши це рішення "захистом національних інтересів". Про це повідомляє агентство Reuters.

КНР є найбільшим у світі виробником і експортером графіту й переробляє понад 90% цієї речовини на матеріал, який використовується практично в усіх анодах акумуляторів електромобілів. Ідеться про два типи графіту, включно із синтетичним графітовим матеріалом високої чистоти, високої твердості й високої інтенсивності, а також природним лускатим графітом і продуктами з нього.

Такий крок став відповіддю на плани Євросоюзу ввести мита на китайські електромобілі, повідомляє агентство. Так само експерти вважають, що це додатковий удар у відповідь на технологічні санкції з боку США, які з грудня ще сильніше обмежать Пекін в отриманні технологій напівпровідників і процесорів для розвитку штучного інтелекту.

"Це був несподіваний крок Китаю, і він застав нас зненацька, — сказав Reuters К'єн Хуїнь, комерційний директор Alkemy Capital Investments, яка займається розробкою проєктів у секторі енергетичних перехідних металів. — Ми не думали, що таке обмеження буде введено так швидко".

Kyocera, напівтверда батарея, напівтвердий акумулятор Fullscreen
Обмеження змусять виробників на Заході та в Азії шукати альтренативи графіту для акумуляторів
Фото: Facebook

Яка офіційна аргументація Китаю

У Пекіні кажуть, що обмеження на експорт графіту сприяють гарантуванню безпеки та стабільності глобального ланцюжка постачань і виробничого ланцюжка, а також сприяють кращому захисту національної безпеки й інтересів.

"Цим рішенням Китай говорить Заходу, що ми не збираємося допомагати вам виробляти електромобілі, ви маєте знайти свій власний спосіб збирати акумулятори", — сказав Reuters генеральний директор Northern Graphite Г'юг Жакмен.

Міністерство торгівлі Китаю офіційно не заявляє, що подібні обмеження запроваджено саме проти Заходу, адже, за даними китайської митниці, найбільшими покупцями графіту є не лише США та ЄС, а і Японія, Індія та Південна Корея.

У південнокорейській Hyundai Motor Securities уже заявили, що шукатимуть термінові альтернативні постачання з Австралії та США. "Нові обмеження на графіт південнокорейським фірмам, які значною мірою залежать від Китаю в імпорті цієї сировини, доведеться шукати альтернативи, як-от копальні в США або Австралії, але це, ймовірно, збільшить витрати на виробництво", — сказав Кан Донг-джин, аналітик Hyundai Motor Securities.

Головний представник уряду Японії Хірокадзу Мацуно заявив, що країна "зробить відповідні кроки", якщо Китай своїми діями порушує правила Світової організації торгівлі. Японія збирається провести з Китаєм переговори щодо постачання графіту.

Експерти агентства зазначають, що обмеження експорту графіту є черговим застосуванням "сировинної зброї" з боку Китаю. Із 1 серпня Китай запровадив жорсткі межі на експорт найважливіших для напівпровідникової промисловості металів — галію та германію. Це призвело до зростання акцій китайських компаній і привнесло деякі, але не надто критичні труднощі для виробництва напівпровідників на Заході.

Попит і пропозиція, графіт для акумуляторів Fullscreen
Аналіз річної пропозиції та попиту на графіт
Фото: REUTERS

Чим загрожує "графітова війна"

Звісно, після оголошення про посилення експорту постачання за межі Китаю акції китайських виробників автомобілів і акумуляторів значно зросли, інформує Reuters. Але експерти ринку не можуть чітко відповісти, наскільки серйозні проблеми це створить для автовиробників. Річ у тім, що ціни на лускатий графіт і так впали на 25% через скорочення попиту на електромобілі.

Із іншого боку, в короткостроковій перспективі надлишок графіту допоможе здешевити місцеве виробництво електромобілів, а ось у західних автовиробників можуть виникнути серйозні проблеми не стільки з постачанням, скільки зі збільшеною ціною через логістику.

Але в довгостроковій перспективі ця заборона активізує зусилля гірничодобувних компаній за межами Китаю з реалізації графітових проєктів, як і зусилля з пошуку альтернатив для хімічного складу акумуляторів, стверджують експерти Reuters.

Раніше Фокус повідомляв, що виробництво батарей скоро потребуватиме енергії всієї Швеції або Норвегії. Проте дослідження пророкує, що загальні потреби в енергії можуть знизитися в майбутньому.