Ціни на акумулятори у світі рекордно впали вперше з 2018 року: експерти знайшли причину
Літій та інші метали подешевшали, а виробники зробили більше батарей, ніж потрібно. У найближчі роки прогнозують зниження цін до 100 доларів за кВтг.
Ціни на літій-іонні акумулятори у 2023-му році знизилися на 14% після безпрецедентного зростання у 2022-му. Про це свідчить щорічне дослідження організації BloombergNEF.
Середня ціна на акумулятори у світі у 2023 році становила 139 доларів за кіловат-годину (кВт-год), тоді як у 2022-му була 161 долар за ту саму одиницю. Аналітики зазначили, що це найсильніше падіння на ринку батарей з 2018 року, і його причина зовсім інша.
Середня ціна акумуляторної батареї — це результат більш ніж 300 опитувань, які дослідники провели серед покупців і продавців літій-іонних батарей, що використовуються в пасажирських електромобілях, комерційних автомобілях, автобусах, дво- і триколісних транспортних засобах і стаціонарних сховищах. Ціни варіюються залежно від сектору: найнижчі ціни на електробуси та комерційні автомобілі в Китаї становлять 100 доларів США за кВт-год. Середні ціни на повністю електричні пасажирські автомобілі становили 128 доларів за кВт-год.
Історично основним чинником падіння цін на акумулятори були технологічні інновації. У 2023 році падіння цін насамперед пов'язане зі зниженням вартості матеріалів, адже ключові метали, особливо літій, різко подешевшали із січня через значне зростання виробничих потужностей на всіх етапах ланцюжка створення вартості акумуляторів, від сировини та компонентів до енергетичних елементів і блоків.
ВажливоВиробники очікували великих замовлень на батареї, що теж зіграло свою роль. Попит на акумулятори продовжував зростати порівняно з 2022 роком, але в другій половині року темпи зростання на деяких ринках електромобілів сповільнилися, насамперед через зростання вартості позик і невизначену економічну ситуацію на ринку.
Вийшло все з точністю до навпаки — на світовому ринку виник надлишок пропозиції. Виробництво акумуляторів в одному тільки Китаї перевищило світовий попит. Коефіцієнт завантаження заводів із виробництва акумуляторних елементів у великих виробників цього року також був нижчим, ніж у 2022 році. Заводи не працювали на максимальній теоретичній потужності, що узгоджується з тенденцією деяких автовиробників до зниження своїх цілей.
Ціни на акумулятори в різних секторах останніми роками зблизилися, що є показником зрілості та зростання галузі. Різниця в цінах у різних секторах може бути пов'язана з відмінностями в термінах погашення та обсягах замовлень, а також з вимогами до дизайну осередків і упаковки. Хоча різні додатки, як і раніше, вимагатимуть різних специфікацій, BNEF очікує, що в майбутньому тенденція збережеться, а вартість акумуляторів зростатиме й падатиме разом із цінами на сировину.
"Ми прогнозуємо, що наступного року вартість пакування знизиться до $133/кВт-году реальному вираженні 2023 року. У довгостроковій перспективі, зважаючи на той самий рівень навчання, що й попереднього року, очікується, що 2027 року ціни на акумуляторні батареї впадуть нижче 100 доларів США за кВт-год", — повідомили аналітики.
Очікується, що найближчими роками важливу роль відіграватиме регіональна динаміка цін, оскільки багато країн намагаються локалізувати ланцюжки постачання акумуляторів. Найдешевші батареї пропонує Китай ($126/кВт-год), у США та Європі вони коштують на 11% і 20% дорожче відповідно через незрілість місцевих ринків. Локалізація виробництва акумуляторів у таких регіонах може призвести до подорожчання акумуляторів місцевого виробництва, але витрати разом із цінами мають знизитися в міру розвитку галузі.
Раніше писали, що в Японії розробили батареї без кобальту. Готовий прототип довів, що може зберігати на 60% більше енергії, коштуючи на 30% дешевше аналогів.