Підтримайте нас

МИ В СОЦМЕРЕЖАХ:

Як Євросоюз може урізати нафтові доходи Кремля: розповідає президент "Стратегія XXI" Михайло Гончар

нафта, російська нафта, бюджет війни Кремля, санкції проти РФ, тіньовий флот
Урізати доходи Кремля від нафти реально через санкції до танкерів, що везуть російську нафту | Фото: Ведомости

Прискорити настання економічного колапсу в Росії та призвести до зниження можливостей Кремля фінансувати бюджет війни можуть не лише нові санкції країн-партнерів, але й заходи ЄС проти вільного пересування Балтикою танкерів, що перевозять російську нафту, каже експерт Михайло Гончар.

Російська нафта залишається на глобальному ринку, йде в Індію, в Китай, в Туреччину, а РФ продовжує отримувати валютні доходи, яких вистачає на фінансування війни. Про це в ексклюзивному інтерв’ю Фокусу сказав експерт з міжнародних енергетичних та безпекових відносин і глобальних енергетичних ринків, президент Центру глобалістики "Стратегія ХХІ" Михайло Гончар.

"Коли ми поглянемо на мапу, то бачимо, що 57% російського нафтового експорту іде з портів Балтики, передусім, це Усть-Луга і Приморськ, і далі через Данські протоки виходить на глобальний ринок. Це вузьке горлечко. Зупинити прохід нафтових танкерів можна було б, заборонивши їм прохід протоками, і для цього є серйозні підстави, але немає належної політичної волі", — каже експерт.

Відео дня

За його словами, серйозна підстава заборонити прохід танкерів полягає в тому, що Росія навантажила Балтійське море надмірним обсягом екологічно небезпечних вантажів нафти і нафтопродуктів. "Балтика мілководна, будь-яка катастрофа загрожує серйозними наслідками. Але діє Копенгагенська конвенція 1857 року, яка гарантує вільне проходження Данських проток. Якби обмеження на прохід російських нафтових танкерів запровадили у ЄС, то це суттєво б підкосило експорт нафти РФ", — зауважив Михайло Гончар.

Танкери з російською нафтою в основному йдуть з двох портів, а далі виходять на рейси через Данські протоки
Танкери з російською нафтою в основному йдуть з двох портів, а далі виходять на рейси через Данські протоки
Фото: REUTERS

На думку експерта, для початку можна було б у такій забороні іти за переліком так званого тіньового флоту, де відомо про технічно ненадійні судна. Відсікти такі судна реально, зокрема через недопуск порожніх танкерів, які йдуть під завантаження в російські порти — не допускати їх в районі Данських проток. "Тобто посилення контролю з боку європейців за нафтовими танкерами, що перевозять російський ресурс, могло б суттєво послабити нафтові доходи Росії. В ідеалі це дозволило б не обнулити такі доходи Кремля, але хоча б серйозно їх урізати, зменшивши таким чином обсяг валюти, яку Путін використовує на бюджет війни в Україні", — каже Михайло Гончар.

Раніше Фокус писав, що секретний російський флот налічує до 1000 одиниць. Країна-агресорка маскує їх за допомогою чужих прапорів, а маршрути приховує, вимикаючи AIS.

Нагадаємо, аналітики Goldman Sachs прогнозують, що ціни на нафту марки Brent і WTI можуть впасти до 62 і 58 доларів за барель до грудня 2025 року, а також до 55 і 51 доларів за барель до грудня 2026 року.