Підтримайте нас

МИ В СОЦМЕРЕЖАХ:

Пальне восени: як зміняться ціни та що більше здорожчає - газ, бензин чи дизель

Ціни на пальне в Україні, ціни на бензин, ціни на АЗС України, санкції порт Констанца
Світові котирування, курс гривні й санкційна політика створюють додаткові ризики для ринку пального України | Фото: Getty

Ціни на бензин восени здивують, адже з'явилося одразу кілька ризиків, які можуть підштовхнути їх догори. Фокус з'ясував, які чинники на них впливатимуть та що більше подорожчає - газ, бензин чи дизель.

Українцям прогнозують подорожчання пального восени, адже до традиційних факторів його вартості (курсу євро, що впливає на акциз й вартість логістики, а також купівлі у виробника), світової ціни на нафту додаються несподівані зміни у санкційному режимі. Зокрема, запровадження Україною санкцій щодо найбільшого румунського порту Констанца, як пояснює директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн, може стати суттєвим чинником зростання цін на пальне. За оцінкою експерта, саме через цей порт нині надходить близько 25% дизельного пального, яке імпортується в Україну.

Які ціни на АЗС: актуальна середня вартість пального в Україні

За даними Мінфіну а також Консалтингової групи А-95, середні ціни на пальне станом на 17 вересня 2025 такі:

Відео дня

Бензин

  • А-95+ (преміум) — 63,26 грн/л;
  • А-95 — 58,74 грн/л;
  • А-92 — 56,80 грн/л

Дизельне паливо (ДП) — 55,89 грн/л

Автогаз — 34,34 грн/л

Осінь 2025-го принесе на ринок пального багато невизначеності
Осінь 2025-го принесе на ринок пального багато невизначеності
Фото: ТАСС

Якщо порівнювати ціни на пальне із минулими періодами, то зазначимо, що за останні кілька днів спостерігається незначна стабілізація цін або мінімальні коливання. Наприклад, ціна на бензин А-95 може коливатися в межах однієї копійки.

А у порівнянні з попередніми роками ціни суттєво зросли.

  • 2024 року середня ціна бензину А-95 була близько 55,90 грн/л.
  • 2023 року — 48,94 грн/л.
  • 2022 — 31,15 грн/л.
  • 2021 — 25,75 грн/л.

Ціни на пальне відрізняються залежно від регіону та конкретної мережі АЗС. Наприклад, у великих мережах, таких як ОККО, WOG або Shell, ціни можуть бути вищими, ніж у регіональних або дисконтних заправок.

Санкції проти індійського дизелю та ризик поширення обмежень на постачання з румунського порту Констанца створюють небезпечну ситуацію
Санкції проти індійського дизелю та ризик поширення обмежень на постачання з румунського порту Констанца створюють небезпечну ситуацію
Фото: Ілюстративне фото

Ціни під тиском: якими є ризики санкцій проти порту Констанца

Напередодні стало відомо, що від 1 жовтня 2025 року імпорт пального з румунського порту Констанца може потрапити під обмеження.

Відомо, що Констанца забезпечує 25% українського імпорту дизелю. І є одним з ключових напрямків постачання після руйнування Кременчуцького НПЗ.

Швидко замістити цей обсяг неможливо без зростання цін.

"Під спідницею індійських санкцій сховали ще одні – проти найбільшого румунського порту Констанца. Тобто всі вантажі звідти хочуть прирівняти до індійських", — зазначив директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн.

Санкції проти Констанци можуть спричинити дефіцит у період пікового споживання восени-взимку 2025-2026 рр

За його словами, санкції створять досить значні проблеми для українського ринку. Передусім, Україна ризикує посваритися з Румунією, яка є стратегічним партнером. По-друге, санкції проти Констанци можуть спричинити дефіцит у період пікового споживання восени-взимку 2025-2026 рр. Тож ринок змушений буде переорієнтовуватися на Грецію, Італію, Туреччину, що спричинить там миттєве підвищення цін.

"Отже, пропонується створити проблеми з постачанням 25% пального. Характерно, що без будь-яких зрозумілих аргументів. Мовляв, вони звідти постачають турецьке й індійське пальне. Так, постачають, але ж у нас до останнього це не було заборонено. Зараз ми запровадили санкції, більше не будуть постачати індійського. Ну, бо купувати ми не будемо, а відповідно не буде бізнесу", — зазначає експерт.

Інші експерти ринку пального , які ще нещодавно прогнозували стабілізацію і навіть невелике зниження цін на бензин та дизель у вересні-жовтні, через ситуацію із Констанцею змінили прогнози, визнаючи, що у випадку втрати такого каналу постачання ціни зростатимуть не лише через курс і нафтові котирування, а й через чистий дефіцит.

Важливо
Коли зростуть ціни на бензин та дизель: експерт сказав, чого чекати на ринку палива

Економісти погоджуються і додають, що виключення румунського порту Констанца призведе до різкого перерозподілу ринку, більш значного попиту за іншими напрямками.

"Там де попит, там й зростання ціни. Отже, до традиційних факторів вартості палива — курсу євро, який впливає на акциз й вартість логістики й купівлі у виробника, а також світової вартості нафти в доларах, що впливає на відпускну ціну виробника. А ще Сполучені Штати тиснуть на відмову Європи від російської нафти", — коментує ситуацію фінансовий аналітик Андрій Шевчишин, називаючи її поки не критичною, проте такою яка може перетворитися на суттєву проблему.

"Ситуація може стати досить "напряжною", якщо не Румунія з портом Констанца не будуть повернуті в когорту продавців", — додає він.

Початок осінньо-зимового періоду вимагає великих обсягів дизелю для агросектору та транспорту
Початок осінньо-зимового періоду вимагає великих обсягів дизелю для агросектору та транспорту

Наслідки обмежень: що найперше подорожчає на АЗС

Зважаючи на думки експертів щодо теми запровадження санкції проти Констанци, можна припустити, що найбільше постраждає дизель. Його дефіцит буде найвідчутніші, оскільки 25% постачань напряму під загрозою.

Також слід очікувати ціновий стрибок по всьому ринку — навіть бензин і автогаз можуть подорожчати на хвилі дизеля.А заразом зростуть і ризики взимку, адже постачання зимових марок дизелю можуть зірватися.

Важливо
АЗС різко знизили ціни на бензин: що буде з розцінками на пальне восени

Тож дефіцит пального в Україні на тлі обмеження 25% імпорту з Констанци, є цілком ймовірною перспективою.І якщо рішення не буде переглянуте, ринок чекають стрибки цін і напруга в постачанні.

Щодо прогнозу цін, у такому випадку, то у жовтні українці ризикують купувати дизель по 65-70 грн/л, а за бензин А-95 віддавати до 62–65 грн/л.

"Окрім перегляду санкційної політики, слід посилити контроль за джерелом походження ресурсу. Індійський дизель залишити под санкціями, а Констанцу залишити й не псувати відносини з Румунією", — зазначив Шевчишин.