"Податок на Google". Як це буде в Україні, Польщі та США

На фоні зростання дефіцитів і танення доходів, багато урядів звертають свої погляди на цифрову економіку як потенційного донора бюджету. У різних країнах ухвалюється те, що в пресі вже встигли охрестити податком на послуги цифрових гігантів (Google, Facebook, Youtube і Netflix).

На фоні зростання дефіцитів і танення доходів, багато урядів звертають свої погляди на цифрову економіку як потенційного донора бюджету.

В Україні великий резонанс отримав ухвалений кілька місяців тому парламентом у першому читанні законопроект № 4184 з умовною назвою "Податок на Google" або податок на послуги цифрових гігантів (Google, Facebook, Youtube і Netflix).

Законом вводиться 20-відсотковий податок на додану вартість для послуг цифрових гігантів (податок на Google, Facebook, Youtube і Netflix) при одночасному скасуванні так званого "податку на іноземну рекламу", що існує у формі податку на прибуток за тією ж ставкою у 20 відсотків.

Наш сусід — Польща — в обличчі Міністерства фінансів вирішила не приймати поспішних рішень і замість непрямого цифрового податку пропонує обговорити варіант введення внеску/премії на інтернет- і звичайну рекламу (składek z tytułu reklamy).

Новий п'ятивідсотковий податок буде охоплювати цифрових гігантів, чиї глобальні річні доходи перевищують 750 млн євро, а доходи від інтернет-реклами в Польщі — понад 5 млн євро.

Що ж стосується традиційної реклами, то податок буде сплачуватися медіа- та мовними компаніями, операторами мереж кінотеатрів, організаціями, які розміщують рекламу на зовнішніх рекламних носіях, і видавцями, які надають рекламні послуги в Польщі, у разі якщо дохід від реклами перевищує:

- 1 млн злотих (7,45 млн грн) від реклами на телебаченні, радіо, показу в кінотеатрах і реклами, розміщеної на зовнішніх носіях;

- 15 млн злотих (близько 111,7 млн грн) від реклами в ЗМІ.

Передбачається, що ставка внеску на традиційну рекламу буде варіюватися від типу реклами в діапазоні від 2% до 15%, а сплата здійснюватиметься раз на рік — до 25 лютого.

За попередніми розрахунками, доходи від нового внеску у 2022 році можуть становити близько 800 млн злотих (за нинішнім курсом близько 6 млрд грн), а їхніми одержувачами стануть:

- Національний фонд охорони здоров'я;

- Фонд захисту пам'ятників;

- нещодавно створений Фонд підтримки культури і національної спадщини.

Варто зазначити, що аналогічні рекламні податки вже діють у Франції, Чехії, Австрії, Греції, Угорщині, а також Індії та Малайзії.

У той же час Google почне збирати аналогічний за формою цифровий податок для податкової служби США вже з червня 2021 року. Правда, там акцент зроблений не на непрямий податок (ПДВ або податок з продажів), а на прямі податки (податки з доходів компаній і фізичних осіб).

Відповідно до опублікованого компанією Керівництва, вона як повноцінний податковий агент "зобов'язана збирати податкову інформацію від авторів, які є учасниками Партнерської програми та отримують дохід на YouTube.

Якщо такий дохід згенерований у США, компанія Google також повинна утримувати з нього податок. Йдеться про кошти, отримані з різних джерел, у тому числі від переглядів реклами".

Одержувачі цифрового доходу, котрі перебувають у будь-якій точці світу, зобов'язані надати Google свої податкові дані до 31 травня 2021 року, в іншому випадку Google застосовуватиме до доходів максимальну податкову ставку (30% — для підприємств і 24% — для фізичних осіб).

Власне, крім самих податків (що вельми важливо в лихі роки), уряд США буде знати все про всіх економічних активних авторів цифрового контенту у світі. Так працює концепція м'якої сили (soft power), що дозволяє цій країні залишатися номером один на земній кулі.

Ще одним аспектом (неприємним, швидше за все) буде те, що компанія або уряд США (за бажання) можуть поділитися зазначеною інформацією (щодо громадян і компаній) з будь-яким урядом, наприклад українським.

А це означає, що економічної свободи у світі стане менше.

Першоджерело.